Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5op)

Toteutuksen tunnus: KA33B10-2

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.08.2016 - 08.09.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.09.2016 - 09.03.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettajat
Jussi Esala
Opintojakso
KA33B10

Tavoitteet

Opintojakso antaa valmiudet ymmärtää ja arvioida tieteellisiä tutkimuksia sekä työelämässä tarvittavia kehittämisprosesseja. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa sekä raportoida itsenäisesti tieteellisen tutkmimuksen ja työelämän kehittämistehtävän.

Sisältö

- Oman toimialan tutkimuksissa käytettävät yleisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Kvantitatiiviset menetelmät
- Tilasto-ohjelmistojen tulosteet: frekvenssitaulukot, ristiintaulukot, tunnusluvut, graafiset esitykset, tilastolliset testit
- Laadullisen tutkimuksen perusteet, tavallisimmat tutkimusmenetelmät, aineiston keruu- ja analysointitavat ja tutkimuksen luotettavuus
- Empiiriseen tutkimuksen suunnittelu ja toteuttaminen
- Tutkimusetiikka
- Tutkimus- ja kehittämistehtävän raportointi

Oppimateriaalit

- Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uudistettu painos.
- Alasuutari, P. 2001. Laadullinen tutkimus. 3. painos. Vastapaino.
- Heikkilä, T. 1999. Tilastollinen tutkimus. Hki. Edita. (tai uusin painos)
- Metsämuuronen, J. 2009. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. Jyväskylä: Gummerus
- Silverman, D. 2005. Doing Qualitative Research. 2nd ed. Sage Publications.
- Eskola & Suoranta: Johdatus laadulliseen tutkimukseen.
- Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta

Opetusmenetelmät

- Luennot
- Oman opinnäytteen alaan liittyvä menetelmäessee

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työmäärä yhteensä 135 h, mistä
- työjärjestyksessä olevaa opiskelua 32 h
- itsenäistä opiskelua 103 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tehtävien arviointi asteikolla hyväksytty/korjattava. Ohjauksessa ja arvioinnissa keskitytään opiskelijan valmiuksien kehittymiseen siten, että hän osaa valita sopivan menetelmän ja soveltaa sitä opinnäytetyönsä suunnittelussa ja toteutuksessa.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Siirry alkuun