Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: KA33B10-2
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.08.2016 - 08.09.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.09.2016 - 09.03.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
- Opettajat
- Jussi Esala
- Opintojakso
- KA33B10
Tavoitteet
Opintojakso antaa valmiudet ymmärtää ja arvioida tieteellisiä tutkimuksia sekä työelämässä tarvittavia kehittämisprosesseja. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa sekä raportoida itsenäisesti tieteellisen tutkmimuksen ja työelämän kehittämistehtävän.
Sisältö
- Oman toimialan tutkimuksissa käytettävät yleisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Kvantitatiiviset menetelmät
- Tilasto-ohjelmistojen tulosteet: frekvenssitaulukot, ristiintaulukot, tunnusluvut, graafiset esitykset, tilastolliset testit
- Laadullisen tutkimuksen perusteet, tavallisimmat tutkimusmenetelmät, aineiston keruu- ja analysointitavat ja tutkimuksen luotettavuus
- Empiiriseen tutkimuksen suunnittelu ja toteuttaminen
- Tutkimusetiikka
- Tutkimus- ja kehittämistehtävän raportointi
Oppimateriaalit
- Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uudistettu painos.
- Alasuutari, P. 2001. Laadullinen tutkimus. 3. painos. Vastapaino.
- Heikkilä, T. 1999. Tilastollinen tutkimus. Hki. Edita. (tai uusin painos)
- Metsämuuronen, J. 2009. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. Jyväskylä: Gummerus
- Silverman, D. 2005. Doing Qualitative Research. 2nd ed. Sage Publications.
- Eskola & Suoranta: Johdatus laadulliseen tutkimukseen.
- Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta
Opetusmenetelmät
- Luennot
- Oman opinnäytteen alaan liittyvä menetelmäessee
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työmäärä yhteensä 135 h, mistä
- työjärjestyksessä olevaa opiskelua 32 h
- itsenäistä opiskelua 103 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tehtävien arviointi asteikolla hyväksytty/korjattava. Ohjauksessa ja arvioinnissa keskitytään opiskelijan valmiuksien kehittymiseen siten, että hän osaa valita sopivan menetelmän ja soveltaa sitä opinnäytetyönsä suunnittelussa ja toteutuksessa.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.