Siirry suoraan sisältöön

Syventävät hoitotyön opinnot (6op)

Toteutuksen tunnus: KG09AIHE901-3011

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.08.2017 - 18.12.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
6 op
Lähiosuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Opettajat
Kristiina Store
Liisa Ahola
Kristiina Raitanen
Mari Salminen-Tuomaala
Hilkka Majasaari
Anna Saari
Paula Paussu
Kirsi Kivistö-Rahnasto
Opintojakso
KG09AIHE901

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

Aikuisen kliininen hoitotyö
Tavoitteet ja sisältö:
HOITOTYÖN ASIAKKUUSOSAAMINEN
Opiskelija osaa toimia potilaan kokonaishoidossa, hallitsee potilaan peruselintoimintojen ylläpitämisen sekä osaa vastaa potilaan kokonaisvaltaisesta turvallisuudesta eri tieteiden tietopohjaa hyödyntäen. Opiskelija osaa tukea potilaan perheen tai läheiset osallistumaan hoitotyöhön.
KLIININEN OSAAMINEN JA PÄÄTÖKSENTEKO-OSAAMINEN
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyön kokonaisuuden yhdessä potilaan ja hänen perheensä tai läheistensä kanssa. Opiskelija osaa toimia monimutkaisissa ja yhtäaikaisissa hoitotyön tilanteissa sekä osaa ottaa johtamisvastuun niissä. Opiskelija osaa johtaa hoitotyön tiimiä ja osaa koordinoida potilaan hoidon kokonaisuutta. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida virheettömän potilaan neste- ja lääkehoidon. Opiskelija suunnitella ja toteuttaa keskeiset hoitotoimenpiteet sekä osaa suunnitella ja toteuttaa keskeiset potilas- ja näytetutkimukset. Opiskelija osaa kehittää potilaan kivun hoitoa ja kärsimysten lievittämistä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa peruselvytyksen sekä toimivaltaansa kuuluvan tehoelvytyksen. Opiskelija osaa toimia poikkeusolosuhteissa toimintaohjeiden mukaisesti. Opiskelija osaa toimia kuolevan ihmisen ja hänen perheensä tai läheistensä kanssa.
TYÖYHTEISÖOSAAMINEN
Opiskelija osaa raportoida suullisesti sekä osaa dokumentoida kirjallisesti käytössä olevien kirjaamiskäytäntöjen mukaan taaten hoitotyön jatkuvuuden saumattomasti. Opiskelija osaa kehittää omia vuorovaikutustaitojaan ammatissaan. Opiskelija osaa toimia ammattiaan säätelevien lakien ja normien puitteissa. Opiskelija osaa ennakoida muutoksia ja osaa johtaa erilaisia muutostilanteita. Opiskelija osaa vaikuttaa yhteiskunnassa terveyttä edistävään toimintaan sekä osaa markkinoida hoitotyön osaamistaan.
TERVEYDEN EDISTÄMISEN OSAAMINEN
Opiskelijan hoitotyön lähtökohta ja päämäärä on ihmisen, perheen ja yhteisön terveys sekä kokonaisvaltainen kestävä kehitys.

Tavoitteet

EETTINEN OSAAMINEN

Opiskelija osaa toimia eettisesti korkeatasoisesti hoitotyössä sekä osaa kohdata eri taustoista tulevia potilaita ja työtovereita kunnioittavasti ja oikeudenmukaisesti.

TERVEYDEN EDISTÄMISOSAAMINEN

Opiskelija osaa toimia hoitotyön asiantuntijana terveyden edistämisessä.

KLIININEN OSAAMINEN JA INNOVAATIO-OSAAMINEN

Opiskelija osaa toimia näyttöön perustuvan hoitotyön periaatteiden pohjalta. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti hoitotyötä ja kehittää sen laatua. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/potilaan hoitotyötä yhteistyössä potilaan ja hänen läheistensä sekä moniammatillisen työryhmän kanssa. Opiskelija hallitsee keskeiset potilaan hoitoon kuuluvat hoitotoimenpiteet ja osaa suorittaa ne potilasturvallisesti ja taloudellisesti. Opiskelija hallitsee potilaan lääkehoidon kokonaisuuden. Opiskelija osaa toimia yhtäaikaisissa hoitotilanteissa ja priorisoida jatkuvasti muuttuvien tilanteiden mukaisesti toimintaansa. Opiskelija osaa vastata potilaiden hoidon koordinoinnista. Opiskelija osaa vastata potilaan ja hänen läheistensä ohjaamisesta hoidon eri vaiheissa. Opiskelija dokumentoi hoitotyön potilasasiakirjojen ja potilastietojen edellyttämän tietosuojan ja –turvan mukaisesti sekä osaa vastata tiedon siirrosta potilasta jatkohoitavaan tahoon potilaan suostumuksella.

Sisältö

Yhteiset ja eriytyvien hoitotyön alueiden sisällöt. Lääketieteen erityiskysymykset.

Oppimateriaalit

Aikuisen kliininen hoitotyö:
Ahonen O., Blek-Vehkaluoto M., Ekola S., Partamies S., Sulosaari V., Uski-Tallqvist T. 2012.
Kliininen hoitotyö. Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpäsairauksia sairastavan hoito.
Rokottaminen: Tuomi S. Pohjolainen M., Ahonen M-L, Temonen A. 2011. Sairaanhoitajan rokotusosaaminen. Sairaanhoitaja 2/2011, s. 52-55
Muu opettajan osoittama materiaali
Akuuttihoitotyö: Ensihoitotyö ja päivystyspotilaan hoitotyö sekä tehohoitotyö:
Kuisma, M., Porthan, K., Holmström. P., Nurmi, J. & T. Taskinen. (Toim.) (2013). Ensihoito. Helsinki: SanomaPro. Soveltuvin osin.
Silfvast, T. , Castren, M., Kurola, J., Lund, V. & M. Martikainen. (2013). Ensihoito-opas. Helsinki: Duodecim. Soveltuvin osin.
Castren, M., Helveranta, K., Kinnunen, A., Korte, H., Laurila, K., Paakkonen, H., Pousi, J. & O. Väisänen. (2012) Ensihoidon perusteet. Helsinki: SPR. Soveltuvin osin.
Kaarlola, A., Larmila, M., Lundgren-laine, H., Pyykkö, A., Rantalainen, T. & M. Ritmala-Castren (2010). Teho- ja valvontahoitotyön opas. Soveltuvin osin.
Alahuhta, S., Ala-Kokko, T., Kiviluoma, K., Perttilä, J., Ruokonen, E. & T. Silfvast (toim.) 2014. Peruselintoimintojen häiriöt ja niiden hoito. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim.
Ensiapuun ja rokotuskokeeseen liittyvä materiaali. Opettajan osoittama ajankohtainen materiaali
Mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyö:
Kiviniemi, L. ym. 2007. Minä mielenterveystyön tekijänä. Helsinki. Edita.
Hentinen, K. ym. 2009. Kuuntele minua - mielenterveystyön käytännön menetelmiä. Helsinki. Tammi.
Toivio,T., Nordling, E. 2013. Mielenterveyden psykologia. Helsinki. Edita.
Kanninen, K., Uusitalo-Arola. 2015. Lyhytterapeuttinen työote. Juva. PS-kustannus. (sov.osin)
Ensiapuun ja rokotuskokeeseen liittyvä materiaali. Opettajan osoittama ajankohtainen materiaali.
Lasten, nuorten ja perheiden hoitotyö:

Opetusmenetelmät

Aikuisen kliininen hoitotyö:
Kontakti-, seminaari- ja itsenäinen opiskelu
Kliiniseen harjoitteluun liittyvät tutustumiskäynnit
Akuuttihoitotyö:
Kontaktiopetus, seminaariopiskelu, laboraatiot, simulaatiot, itsenäinen opiskelu
Mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyö:
Kontakti-, seminaari- ja itsenäinen opiskelu
Lasten, nuorten ja perheiden hoitotyö

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Aikuisen kliininen hoitotyö:
Loppukoe, 3 oppituntia, pidetään s-17
Akuuttihoitotyö: Ensihoitotyö ja päivystyspotilaan hoitotyö sekä Tehohoitotyö kokeet syksy 2017
Mielenterveyden hoitotyö: koe syksyllä 2017

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Aikuisen kliininen hoitotyö:
6 op = 160 tuntia
Akuuttihoitotyö:
6 opintopistettä = 160 tuntia
Mielenterveyden hoitotyö:
6 opintopistettä = 160 tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- toimii aloitteellisesti ja vastuullisesti potilas-/asiakassuhteessa sekä ymmärtää asiakkuuden merkityksen hoidon kokonaisuuden kannalta
- ymmärtää terveyden edistämisen osana hoitotyön asiantuntijuutta
- osaa kuvata näyttöön perustuvan hoitotyön periaatteet osana hoitotyön kehittämistä ja laatua
- ymmärtää potilaan ja hänen läheistensä hoidon tarpeet päätöksentekonsa lähtökohtana
- tietää potilasturvallisuuteen ja omaan turvallisuuteen liittyvät tekijät hoitotyössä
- opiskelijan teoreettinen näkemys on kapea-alainen ja toiminta on epäjohdonmukaista, pinnallista ja mekaanista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita sekä näyttöön perustuvaa tietoa toiminnassaan ja hoitotyön eri toimintaympäristöissä, mutta syvällisempi pohdinta ja arviointi puuttuvat
- osaa soveltaa terveyden edistämiseen liittyvää tietoa hoitotyön asiantuntijana
- osaa vastata yksilöllisesti potilaan ja perheen tarpeisiin heidän voimavaransa huomioonottaen.
- potilaan kokonaishoidon hallinnassa ja tiedon soveltamisessa uusiin tilanteisiin on vielä puutteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- kehittää toimintaansa kriittisesti soveltaessaan ammattieettisiä periaatteita ja näyttöön perustuvaa tietoa monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa
- hallitsee kokonaistilanteen ja pystyy toimimaan sen asettamien vaatimusten mukaisesti
- yhteistyökyvyssään hän on joustava ja muut huomioonottava
- arvioi terveyden edistämistä tutkittuun tietoon perustuen potilaan ja läheisten voimavarat huomioiden
- kykenee arvioimaan yksilöllisesti potilaan hoidon tarpeita ja tukemaan potilaan ja hänen läheistensä selviytymistä
- analysoi ja arvioi hoitotyötä rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa soveltaen ja hänellä on valmiuksia kehittää hoitotyötä eri toimintaympäristöissä
- analysoi ja arvioi avoimesti sekä kriittisesti omaa ammatillista osaamistaan sekä työyhteisön toimintaa
- potilaan ja perheen kohtaaminen on ammatillista sekä potilaan ja perheen voimavaroja tukevaa
- opiskelijan toiminnassa on näkyvissä omaperäinen, kehittävä ja luova ajattelu

Esitietovaatimukset

Hoitotyö eri toimintaympäristöissä 1,2,3,4/5

Siirry alkuun