Siirry suoraan sisältöön

Kliinisen hoitotyön perusteet 2 (8op)

Toteutuksen tunnus: SHO2F8-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.12.2016 - 08.01.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.01.2017 - 28.04.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
8 op
Lähiosuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Opettajat
Aila Jaakkola
Pirkko Mäntykivi
Virpi Salo
Marika Toivonen
Mari Salminen-Tuomaala
Else Vierre
Marjut Koskela
Ajoitusryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Opintojakso
SHO2F8

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

Ihmisen anatomia ja fysiologia 2. Infektioiden torjunta ja aseptiikka hoitotyössä. Hoitotyön yksilö- ja perhelähtöisyys, voimavaralähtöisyys, terveyden ja sairauden vaikutukset asiakkaan elämään. Hoitotyön tarpeen arviointi. Potilaan peruselintoimintojen tarkkailu. Keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät. Kirjaamisen periaatteet ja (FinCC). Kansallisen kirjaamisen malli hoitotyön kirjaamisessa. Sähköinen potilasasiakirja. Elämän loppuvaiheen hoitotyö. Kuntoutus hoitotyössä. Ergonomia. Hengellisyys ja kulttuurisuus hoitotyössä. Kestävä kehitys hoitotyössä. Laboratorioprosessi, veri- ja virtsanäytteenotto sekä vierianalytiikka, tavallisimmat kliinisen kemian ja hematologian tutkimukset. Ravitsemushoidossa ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä, ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä, eri- ikäisen väestön ravitsemushaasteet. Terveydenhuollon toimintayksikön turvallisuutta koskevat lakisääteiset velvoitteet ja muut ohjeet. Turvallinen hoitoympäristö. Potilasturvallisuus.

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet ja niiden taustalla olevat tekijät. Hän osaa soveltaa infektioiden torjunnan periaatteita sekä perustella niiden merkityksen kliinisessä hoitotyössä. Opiskelija osaa arvioida kulttuuritaustaltaan erilaisten potilaiden ja heidän läheistensä voimavarat ja tukea heitä hoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Hän osaa vastata hoidon tarpeeseen käyttämällä näyttöön perustuvia hoitotyön auttamismenetelmiä ja kirjata ne rakenteisesti yhtenäisellä luokituksella. Hän osaa arvioida potilaan hoidon tarvetta asianmukaisin kliinisin ja fysiologisin arviointi-/mittausmenetelmin, priorisoida todetut tarpeet ja kirjata ne rakenteisesti yhtenäisellä luokituksella. Opiskelija osaa toimia keskeisissä ensiaputilanteissa ja hätäensiavun antamisessa. Opiskelija osaa toimia kuntouttavan hoitotyön sekä eri- ikäisen potilaan ja hänen läheistensä voimavaroja edistävän hoitotyön periaatteita ja eettisyyttä noudattaen. Opiskelija osaa soveltaa suomalaisia ravitsemussuosituksia hoitotyössä. Hän ymmärtää toimintayksikön turvallisuudenhallinnan ja kestävän kehityksen periaatteet sekä vastuunsa niiden edistämisessä.

Sisältö

Ihmisen anatomia ja fysiologia 2. Infektioiden torjunta ja aseptiikka hoitotyössä. Hoitotyön yksilö- ja perhelähtöisyys, voimavaralähtöisyys, terveyden ja sairauden vaikutukset asiakkaan elämään. Keskeiset ensiaputaidot ja hätäensiapu. Hoitotyön tarpeen arviointi. Potilaan peruselintoimintojen tarkkailu. Keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät (FinCC). Kansallisen kirjaamisen malli hoitotyön kirjaamisessa. Effica. Elämän loppuvaiheen hoitotyö. Kuntoutus hoitotyössä. Ergonomia. Hengellisyys ja kulttuurisuus hoitotyössä. Kestävä kehitys hoitotyössä. Vierianalytiikka. Ravitsemushoidossa ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä, ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä, eri- ikäisen väestön ravitsemushaasteet. Terveydenhuollon toimintayksikön turvallisuutta koskevat lakisääteiset velvoitteet ja muut ohjeet, esimerkiksi toiminta pistostapaturmissa ja turvallinen hoitoympäristö, toiminta tapaturmatilanteissa.

Aika ja paikka

Teoriatunnit: Virpi Salo (hoitotyön perustaidot) 14 tuntia ennen laboraatiotunteja. Lisäksi teoriaa pitävät Pirkko Mäntykivi 4 tuntia (kuntoutus hoitotyössä) ja Aila Orsila 4 tuntia (hengellisyys hoitotyössä)ja Arja Alanko 14 tuntia (ravitsemus) ja Marika Toivonen 10h (Kliiniset tutkimukset 1) ja Marjut Koivisto (anatomia ja fysiologia).
Hoitotyön perustaitojen laboraatiotunnit 14t (Virpi Salo ja Else Vierre) luokissa A309 ja A310 ennen kl.hoitotyön perustaitojen harjoittelujaksoa, Näytteenoton laborointi 4h (Marika Toivonen)
Osaamiskoe 8 tuntia (Virpi Salo ja Else Vierre) luokissa A309 ja A310 kl.hoitotyön perustaitojen harjoittelujakson jälkeen viikolla 12.

Oppimateriaalit

Haglund, B. & al. 2007. Ihmisen ravitsemus. 9. painos tai uudempi. WSOY. (sov.osin).
Bjålie, J.G. & al. 1999 tai uud. Ihminen. Fysiologia ja anatomia. WSOY. (sov.osin)
Leppäluoto, J. & al. (2012 tai uudempi painos). Anatomia+Fysiologia. Rakenteesta toimintaan. SanomaPro. (soveltuvin osin)
Niestedt, W. & al. (uusin painos). Ihmisen fysiologia ja anatomia. WSOY. (soveltuvin osin)
Ajankohtainen opiskelumateriaali, Moodleoppimisympäristö

Opetusmenetelmät

Luennot, työpaja-työskentelyt, simulaatio-/ skills lab harjoitukset, case-menetelmät, verkko-opetus, seminaarityöskentelyt, opintokäynnit, itsenäinen työskentely.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Teoria- ja laboraatiotuntien jälkeen harjoittelujakso viikoilla 9-11/2017

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit kirjattu opintokokonaisuudessa Asiakaslähtöinen kliininen osaaminen alkuvaiheen opinnoissa.

Esitietovaatimukset

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää Kliinisen hoitotyön perusteet 1 opintojaksolle osallistumista.

Siirry alkuun