Siirry suoraan sisältöön

Kehittämistoiminnan vaiheet (6op)

Toteutuksen tunnus: KG30TUAR04-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2016 - 31.07.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.09.2016 - 31.12.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
6 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettajat
Kaija Loppela
Eija Kyrönlahti
Arja Hemminki
Silja Saarikoski
Opintojakso
KG30TUAR04

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

Tiedon tyyppejä ja lajeja
Tiedon arviointi
Tiedonhakuongelmien käsitteellistäminen
Tiedonlähteet ja tietokannat
Viitetietojen lukeminen, hyödyntäminen ja laatiminen
Kehittämistoiminnan vaiheet: suunnitelma, toteutus, arviointi ja implementointi.

Tavoitteet

Opiskelija osaa analysoida tiedon tarvettaan ja osaa käyttää kirjasto- ja tietopalveluita sekä oman alansa tiedonlähteitä. Opiskelija osaa systemaattisen tiedonhakuprosessin ja osaa arvioida ja käyttää löytämäänsä tietoa. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksellisia kehittämisprosesseja. Opiskelija osaa perustella valitsemansa näkökulmat.

Sisältö

Tiedon tyyppejä ja lajeja
Tiedon arviointi
Tiedonhakuongelmien käsitteellistäminen
Tiedonlähteet ja tietokannat
Viitetietojen lukeminen, hyödyntäminen ja laatiminen
Kehittämistoiminnan vaiheet: suunnitelma, toteutus, arviointi ja implementointi.

Oppimateriaalit

Carr, W. & Kemmis. S. 1986. Becoming critical. Education Knowledge and Action Research. London:
Routledge / Deakin University Press.
Heikkilä, A. , Jokinen, P. & Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittäminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. Helsinki: WSOY.
Heikkinen, H., Rovio E. & Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon. Helsinki: Kansanvalistusseura.
Seppänen-Järvelä, R. & Karjalainen, V. 2006. Kehittämistyön risteyksiä. Helsinki: Stakes.
Toikko, Timo & Rantanen, Teemu 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press

Opetusmenetelmät

Luento ja harjoitukset.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

130 t (40 t kontakti ja 90 t itsenäinen opiskelu).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä taso (1 ? 2):
Opiskelija osaa systemaattisen tiedonhaun ja tuntee alansa keskeiset kotimaiset ja kansainväliset tietolähteet. Opiskelija osaa kuvailla kehittämisprosessin vaiheet ja toteuttaa sen.

Hyvä taso (3 ? 4):
Opiskelija osaa hakea tietoa useista tietokannoista ja kykenee niiden kriittiseen lukemiseen. Opiskelija osaa vertailla erilaisia kehittämisprosesseja ja toteuttaa niitä perustellen valintansa.

Kiitettävä taso (5):
Opiskelija ymmärtää olemassa olevaan tietoon liittyvät luotettavuustekijät. Opiskelija kykenee kotimaisen ja kansainvälisen tutkimuksen kriittiseen tarkasteluun ja osaa muodostaa tietoaineistosta kokonaiskäsityksen. Opiskelija osaa arvioida ja analysoida erilaisia kehittämisprosesseja ja toimintaansa niissä.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita

Lisätiedot

Tiedonhankinnan prosessi oman opinnäytetyön aiheesta.

Siirry alkuun