Kehittämistoiminnan vaiheet (6op)
Toteutuksen tunnus: KG30TUAR04-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2016 - 31.07.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 08.09.2016 - 31.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 6 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
- Opettajat
- Kaija Loppela
- Eija Kyrönlahti
- Arja Hemminki
- Silja Saarikoski
- Opintojakso
- KG30TUAR04
Arviointiasteikko
1-5
Sisällön jaksotus
Tiedon tyyppejä ja lajeja
Tiedon arviointi
Tiedonhakuongelmien käsitteellistäminen
Tiedonlähteet ja tietokannat
Viitetietojen lukeminen, hyödyntäminen ja laatiminen
Kehittämistoiminnan vaiheet: suunnitelma, toteutus, arviointi ja implementointi.
Tavoitteet
Opiskelija osaa analysoida tiedon tarvettaan ja osaa käyttää kirjasto- ja tietopalveluita sekä oman alansa tiedonlähteitä. Opiskelija osaa systemaattisen tiedonhakuprosessin ja osaa arvioida ja käyttää löytämäänsä tietoa. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksellisia kehittämisprosesseja. Opiskelija osaa perustella valitsemansa näkökulmat.
Sisältö
Tiedon tyyppejä ja lajeja
Tiedon arviointi
Tiedonhakuongelmien käsitteellistäminen
Tiedonlähteet ja tietokannat
Viitetietojen lukeminen, hyödyntäminen ja laatiminen
Kehittämistoiminnan vaiheet: suunnitelma, toteutus, arviointi ja implementointi.
Oppimateriaalit
Carr, W. & Kemmis. S. 1986. Becoming critical. Education Knowledge and Action Research. London:
Routledge / Deakin University Press.
Heikkilä, A. , Jokinen, P. & Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittäminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. Helsinki: WSOY.
Heikkinen, H., Rovio E. & Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon. Helsinki: Kansanvalistusseura.
Seppänen-Järvelä, R. & Karjalainen, V. 2006. Kehittämistyön risteyksiä. Helsinki: Stakes.
Toikko, Timo & Rantanen, Teemu 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press
Opetusmenetelmät
Luento ja harjoitukset.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
130 t (40 t kontakti ja 90 t itsenäinen opiskelu).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä taso (1 ? 2):
Opiskelija osaa systemaattisen tiedonhaun ja tuntee alansa keskeiset kotimaiset ja kansainväliset tietolähteet. Opiskelija osaa kuvailla kehittämisprosessin vaiheet ja toteuttaa sen.
Hyvä taso (3 ? 4):
Opiskelija osaa hakea tietoa useista tietokannoista ja kykenee niiden kriittiseen lukemiseen. Opiskelija osaa vertailla erilaisia kehittämisprosesseja ja toteuttaa niitä perustellen valintansa.
Kiitettävä taso (5):
Opiskelija ymmärtää olemassa olevaan tietoon liittyvät luotettavuustekijät. Opiskelija kykenee kotimaisen ja kansainvälisen tutkimuksen kriittiseen tarkasteluun ja osaa muodostaa tietoaineistosta kokonaiskäsityksen. Opiskelija osaa arvioida ja analysoida erilaisia kehittämisprosesseja ja toimintaansa niissä.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Lisätiedot
Tiedonhankinnan prosessi oman opinnäytetyön aiheesta.