Kehittämistoiminta (5op)
Toteutuksen tunnus: KF21TUTKE13-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2016 - 31.12.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.02.2017 - 07.04.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
- Opettajat
- Minna Zechner
- Tiina Hautamäki
- Opintojakso
- KF21TUTKE13
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kehittämisprosessin.
Sisältö
Kehittämistoiminnan vaiheet: perustelu, organisointi, toiminta ja arviointi
Kehittämisprosessin erilaiset mallit: lineaarinen, spiraalimainen ja spagettimainen prosessi.
Tarveanalyysin työkalut: esimerkiksi toimijamatriisi ja toimijoiden tulkintamatriisi, fokus-ryhmätekniikka, sähköiset kyselytyökalut
Aika ja paikka
9-10.2.2017 ja 9-10.3.2017
Oppimateriaalit
Esimerkiksi:
Kananen, Jorma (2014) Toimintatutkimus kehittämistutkimuksen muotona. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja.
Kemmis, Stephen McTaggart, Robin, Nixon, Rhonda (2014) The action research planner: doing critical participatory action research. London: Springer.
Toikko, Timo & Rantanen, Teemu (2009) Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press.
Tökkäri, Virpi (2012) Käsittämätöntä!: mielekkyyden luomisen keinot ja funktiot työyhteisön kertomuksissa. Acta Electronica Universitatis Lapponiensis 95. Rovaniemi: Lapin yliopisto.
Vilkka, Hanna (2015) Tutki ja kehitä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Opetusmenetelmät
Luennot, itseopiskelu ja itsenäiset tehtävät.
Kansainvälisyys
Kurssilla voidaan käyttää kansainvälisiä tekstejä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
130 t (luennot ja etäopiskelu)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1-2
Opiskelija osaa kuvailla erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä
Taso 3-4
Opiskelija osaa vertailla erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä ja arvioida erilaisten menetelmien sopivuutta kulloiseenkin tehtävään tai tilanteeseen.
Taso 5
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä sekä hyödyntää niitä kehittämistoiminnassa.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.