Siirry suoraan sisältöön

Kehittämistoiminta (5op)

Toteutuksen tunnus: KF21TUTKE13-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2016 - 31.12.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.02.2017 - 07.04.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
Opettajat
Minna Zechner
Tiina Hautamäki
Opintojakso
KF21TUTKE13

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kehittämisprosessin.

Sisältö

Kehittämistoiminnan vaiheet: perustelu, organisointi, toiminta ja arviointi

Kehittämisprosessin erilaiset mallit: lineaarinen, spiraalimainen ja spagettimainen prosessi.

Tarveanalyysin työkalut: esimerkiksi toimijamatriisi ja toimijoiden tulkintamatriisi, fokus-ryhmätekniikka, sähköiset kyselytyökalut

Aika ja paikka

9-10.2.2017 ja 9-10.3.2017

Oppimateriaalit

Esimerkiksi:
Kananen, Jorma (2014) Toimintatutkimus kehittämistutkimuksen muotona. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja.
Kemmis, Stephen McTaggart, Robin, Nixon, Rhonda (2014) The action research planner: doing critical participatory action research. London: Springer.
Toikko, Timo & Rantanen, Teemu (2009) Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press.
Tökkäri, Virpi (2012) Käsittämätöntä!: mielekkyyden luomisen keinot ja funktiot työyhteisön kertomuksissa. Acta Electronica Universitatis Lapponiensis 95. Rovaniemi: Lapin yliopisto.
Vilkka, Hanna (2015) Tutki ja kehitä. Jyväskylä: PS-kustannus.

Opetusmenetelmät

Luennot, itseopiskelu ja itsenäiset tehtävät.

Kansainvälisyys

Kurssilla voidaan käyttää kansainvälisiä tekstejä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

130 t (luennot ja etäopiskelu)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1-2
Opiskelija osaa kuvailla erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä

Taso 3-4
Opiskelija osaa vertailla erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä ja arvioida erilaisten menetelmien sopivuutta kulloiseenkin tehtävään tai tilanteeseen.

Taso 5
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä sekä hyödyntää niitä kehittämistoiminnassa.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Siirry alkuun