Lapsen kehityksen ja oppimisen edistäminen (4op)
Toteutuksen tunnus: SOSVVK20-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.11.2016 - 18.11.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 27.02.2017 - 21.04.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Virpi Nikkola
- Opintojakso
- SOSVVK20
Arviointiasteikko
1-5
Sisällön jaksotus
- lapsilähtöisyys
- lapsen ja lapsiryhmän tarpeiden arvioiminen
- arvioinnin apuvälineet
- varhaiskasvatuksen toimintaperiaatteet
- varhaiskasvatussuunnitelma
- omahoitajuus päivähoidossa
- pedagogisen ja tavoitteellisen toiminnan suunnitteleminen
- leikki
- lapsen osallisuus ja oikeudet
Tavoitteet
Opiskelija on omaksunut lapsilähtöisen toiminnan periaatteet. Opiskelija osaa havainnoida ja arvioida lapsen yksilöllisiä ja lapsiryhmän tarpeita, sekä tukea ja ohjata heitä kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Hänellä on valmiuksia havaita erityisen tuen tarpeet. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja osaa niitä soveltaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa lapsille. Hänellä on valmiudet tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarvittaessa ohjata sitä. Opiskelijalla on valmiudet vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja hyvinvointia.
Sisältö
- lapsilähtöisyys
- lapsen ja lapsiryhmän tarpeiden arvioiminen
- arvioinnin apuvälineet
- varhaiskasvatuksen toimintaperiaatteet
- varhaiskasvatussuunnitelma
- omahoitajuus päivähoidossa
- pedagogisen ja tavoitteellisen toiminnan suunnitteleminen
- leikki
- lapsen osallisuus ja oikeudet
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Opetusmenetelmät
luennot, ryhmätyöt, tehtävät, itsenäinen opiskelu.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä harjoittelua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
106 tuntia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita. Hän pyrkii ottamaan tarpeet huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija tietää joitakin varhaiskasvatuksen periaatteita. Hän osaa nimetä tavoitteellisen toiminnan periaatteita. Opiskelija osaa nimetä lapsen oikeudet ja kuvata hyvinvoinnin edistämiseen vaikuttavia seikkoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti. Opiskelija osaa tunnistaa lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän huomioi tarpeita tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet. Hän tuntee kehittävän ja tavoitteellisen toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioimisen periaatteet. Hän tunnistaa lapsen omaehtoisen leikin merkityksen. Opiskelijalla on tietoa lasta vahvistavan toiminnan periaatteista sekä lapsen oikeuksien toteutumisen ja hyvinvoinnin edistämisestä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja hyvinvointia.
Esitietovaatimukset
opintojakso Kasvu ja sosialisaatio