Siirry suoraan sisältöön

Leikkivä lapsi ja liikkuva nuori (4op)

Toteutuksen tunnus: KG10BP046-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2016 - 31.12.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2017 - 27.01.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Fysioterapeutti (AMK)
Opettajat
Pirkko Mäntykivi
Marjut Koskela
Minna Hautamäki
Tarja Svahn
Opintojakso
KG10BP046

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

- selviää lukujärjestyksestä opintojakson alussa

Tavoitteet

Opiskelija
- käyttää näyttöön perustuvaa tietoa opiskellessaan lasten ja nuorten fysioterapiaa
- tietää lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet ja osaa soveltaa teoreettista tietoa suunnitellessaan lasten ja nuorten fysioterapiaa
- osaa kohdata luontevasti eri - ikäisiä lapsia ja nuoria ja oppii havainnoimaan ja analysoimaan heidän liikkumistaan ja toimintaansa
- osaa kertoa liikkumisen/ liikunnan merkityksestä lapsen ja nuoren kokonaiskehitykselle
- osaa ohjata eri-ikäisille lapsille leikki- ja liikuntatuokioita yksilö – ja ryhmätilanteissa

Sisältö

- Lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys
- Lapsen ja nuoren kohtaaminen sekä toiminnan analysointi ja mittaaminen eri tilanteissa
- Lapsen ja nuoren kasvua ja kehitystä tukevat toiminnot
- Terveysneuvonta perheen eri elämäntilanteissa
- Lapsen/nuoren leikin ja liikkumisen ohjaaminen

Aika ja paikka

tammikuu 2017

Oppimateriaalit

opettajan osoittama materiaali

Opetusmenetelmät

luennot, käytännön harjoitukset, seminaarit

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei tenttiä - arvioitava seminaarityö ja hyväksytty tutoriaalityöskentely

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa osittain soveltaa aiemmin oppimaansa perustietoa lasten normaalista kehityksestä ja kehityshäiriöistä, mutta tarvitsee (jonkin verran) tukea ja ohjausta arvioidessaan lapsen ja nuoren liikkumista ja toimintakykyä sekä valitessaan ja toteuttaessaan fysioterapiatilanteita. Hän perustelee toimintaansa niukan teoriatiedon avulla. Hän löytää ohjattuna ratkaisuja lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvissä työtehtävissä. Hän arvioi suppeasti / mekaanisesti osaamistaan omasta näkökulmastaan ja löytää joitain kehittämistarpeita. Opiskelija osaa pääosin toimia luontevasti eri ikäisten lasten / nuorten kanssa ja rohkaistuu olemaan vuorovaikutuksessa perheen kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa aiemmin oppimaansa tietoa lapsen normaalista kehityksestä ja kehityshäiriöistä arvioidessaan lapsi- / nuoren asiakkaansa liikkumis- ja toimintakykyä ja suunnitellessaan ja toteuttaessaan lasten ja nuorten fysioterapiatilanteita. Hän osaa perustella toimintaansa teoriatiedon avulla. Opiskelija löytää ratkaisuja lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvissä tavanomaisissa työtehtävissä. Hän arvioi omaa toimintaansa ja havaitsee siinä kehittämistarpeita. Opiskelija osaa toimia luontevasti eri ikäisten lasten /nuorten kanssa ja ottaa huomioon perheen tarpeet ja mahdollisuudet lapsen toimintakyvyn tukemisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa aiemmin oppimaansa tietoa lapsen normaalista kehityksestä ja kehityshäiriöistä arvioidessaan lapsi- / nuoren asiakkaansa liikkumis- ja toimintakykyä ja suunnitellessaan sekä toteuttaessaan monipuolisia ja laadukkaita lasten ja nuorten fysioterapiatilanteita. Opiskelija perustelee ratkaisujaan teoreettisesti ja näyttöön perustuen. Hän löytää ratkaisuja uusissa yllättävissä tilanteissa ja arvioi oma-aloitteisesti omaa toimintaansa sekä esittää hyväksyttäviä kehittämisehdotuksia. Opiskelija osaa kohdata luontevasti eri ikäisiä lapsia ja nuoria sekä toimii aloitteellisesti ja vastuullisesti huomioidessaan /arvioidessaan perheen tarpeita ja mahdollisuuksia osallistua lapsensa toimintakyvyn tukemiseen.

Lisätiedot

Opintojakson pohjana ovat tutoriaalit ja sen ympärille rakentuvat asiantuntijaluennot sekä koululla tapahtuvat harjoitukset. Harjoituksissa ovat asiakkaina äitejä ja vauvoja sekä päiväkotilapsia.

Siirry alkuun