Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämistoiminta (5op)

Toteutuksen tunnus: KC31TY112-1

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.10.2016 - 31.01.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.02.2017 - 19.05.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
Opettajat
Pia-Mari Riihilahti
Lasse Tarhala
Pasi Junell
Opintojakso
KC31TY112

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa empiirisen tutkimuksen ja työelämälähtöisen kehitystoiminnan prosessit ja niiden vaiheet. Opiskelija osaa valita tutkimukseensa ja kehitystyöhönsä sopivat menetelmät ja osaa laatia laadukkaan suunnitelman. Opiskelija osaa käyttää lähdekritiikkiä kerätessään aineistoa tutkimukseensa/kehitystyöhönsä. Opintojakson suoritettuaan opiskelija kykenee toteuttamaan laatimansa opinnäytetyösuunnitelman..

Sisältö

Tutkimus ja kehitystoiminnan määrittely OECD:n Frascati manuaalin mukaisesti perustutkimukseen, soveltavaan tutkimukseen ja kokeelliseen kehittämistoimintaan. Vaihtoehtoisten tutkimusstrategioiden arviointi ja kohteen mukaisen tutkimusmenetelmän valitseminen. Tiedonhankinta ja tiedon luonne. Tutkimussuunnitelman laatiminen. Mallin rakentaminen kokeellisen tiedon pohjalta.

Oppimateriaalit

* Opettajan aineisto
* Hirsijärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2015. Tutki ja kirjoita. 20 p. Helsinki: Tammi
* Heikkilä, T. Tilastollinen tutkimus. 9 p. Helsinki: Edita Publishing Oy
* Ylemmän AMK-tutkinnon (YAMK) opinnäytetyöohje 2015. Seinäjoen ammattikorkeakoulu. (WWW-dokumentti). Saatavana: http://intra.seamk.fi/loader.aspx?id=59bf8f55-7a0a-43a5-9951-11c95535a353

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitustyö, seminaari

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteensä 135 h, josta työjärjestykseen merkittyä opiskelua 20 h.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hyväksytty: Opiskelija ymmärtää oikean tutkimusotteen tärkeyden opinnäytetyönsä pohjaksi ja tunnistaa keskeisimpien menetelmien pääpiirteet ja näihin liittyvät käsitteet. Opiskelija on tuottanut valitsemastaan aiheesta hyväksyttävän tutkimussuunnitelman ja on esitellyt sen seminaarissa. Lisäksi opiskelija on aktiivisesti osallistunut tiedonhankinnan ja opinnäytetyön raportoinnin opetustapahtumiin.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Siirry alkuun