Siirry suoraan sisältöön

Perheohjaus (4op)

Toteutuksen tunnus: BE00DC28-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.01.2026 - 14.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 31.12.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Asta Pohjola
Ryhmät
SOSSOPE26
Sosionomi (AMK), Verkkopainotteinen monimuotototeutus
Opintojakso
BE00DC28

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

- orientointi 2.2.2026 klo 12.15-13
- tentti Moodlessa opiskelijalle sopivana ajankohtana aikavälillä 1.-15.3.2026
- -perheohjaajan tapaaminen ja oppimistehtävän palautus 3.4.2026 mennessä

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa psykososiaalista työotetta ja ammatillisen vuorovaikutuksen menetelmiä. Opiskelija osaa kuvata perheohjauksessa käytettäviä keskeisiä työtapoja sekä menetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta erilaisissa asiakastilanteissa.

Opiskelija osaa kuvata, millaisissa toimintaympäristöissä perheohjausta on mahdollista toteuttaa. Hän osaa eritellä perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä ja malleja. Opiskelija ymmärtää systeemisen toimintamallin periaatteet ja monialaisen työotteen merkityksen perheohjauksen kontekstissa. Opiskelija osaa suunnitella tavoitteellisen perheohjauksen prosessin.

Sisältö

-perheohjauksen ja lähikäsitteiden määrittely
-perheohjauksen toimintaympäristöt
-perheohjaajan rooli ja ammatillinen vuorovaikutus perheohjauksessa
-perheohjauksen prosessi, dokumentointi
-systeeminen toimintamalli, monialaisuus
-perheohjauksen keskeiset menetelmät
-oman toiminnan arvioiminen ja kehittäminen

Oppimateriaalit

Lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalityö (2024). Kiili, Jaakkola, Anis, Lamponen & Stenvalla (toim.)
Pulkkinen, Lea (2022). Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
Klaavu, Juha (2023). Lapsuuden kehityksellinen trauma. Syy arvottomuuteen, häpeään ja syyllisyyteen.
Traumainformoitu työote (2023). LinnerMatikka, Johanna ja Tiia Hipp (toim.)
Avola, Pauliina & Viivi Pentikäinen (2019). Kukoistava kasvatus.
Pöyhönen, Julia & Heidi Livingston (2023) Hyvän vanhemman salaisuus. Teema.
Trogen, Tiia (2022). Lempeän kasvattajan opas. Aikuisen itsesäätely ja itsemyötätunto.
Trogen, Tiia (2020). Positiivinen kasvatus.
Kohtaamisia lapsiperheissä. Menetelmiä perhetyöhön. 2010. Vilen, M., Seppänen, P., Tapio, N. &Toivanen, R. (toim.)
Perheen parhaaksi: Perhetyön arkea. 2012. Järvinen, R; Lankinen, A; Taajamo,T; Veistilä, M; Virolainen A. (toim.) 2.uud.p. Helsinki: Edita. Luku 6: Perhetyön sisällöt, sivut 112-156.
Lasten haastattelu lastensuojelussa 2018. Hyvärinen, S. & Pösö T. (toim.).

Opetusmenetelmät

Verkkototeutus, joka sisältää:
- orientoinnin 2.2.2026 klo 12.15-13
- tentin
- oppimistehtävän laadinnan
- perheohjaajan tapaamisen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tavataan perheohjaaja ja tutustutaan hänen työnkuvaansa haastatellen. Toteutus yksin tai pienryhmässä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti Moodlessa opiskelijalle sopivana ajankohtana aikavälillä 1.-15.3.2026
Perheohjaajan tapaaminen ja oppimistehtävän palautus 3.4.2026 mennessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

104h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perheohjauksen eroavaisuuden. Opiskelija osaa nimetä, millaisissa toimintaympäristöissä perheohjausta on mahdollista toteuttaa. Hän osaa määritellä psykososiaalisen työn perusteet ja ammatillisen vuorovaikutuksen merkityksen perheohjauksessa. Opiskelija osaa nimetä perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä. Opiskelija osaa tunnistaa tavoitteellisen perheohjauksen prosessin eri vaiheet, osaa tunnistaa systeemisen toimintamallin pääpiirteet ja monialaisuuden periaatteet sekä perheohjaajan roolin perhetyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perheohjauksen erot ja merkitykset. Opiskelija osaa määritellä millaisissa toimintaympäristöissä perheohjausta on mahdollista toteuttaa. Hän osaa toimia perheohjauksen asiakastilanteissa ammatillista vuorovaikutusta soveltaen. Opiskelija osaa arvioida perheohjauksellisen työskentelytavan tarvetta lapsiperheiden palveluissa. Hän osaa soveltaa ja analysoida perheohjauksessa käytettäviä menetelmiä. Opiskelija osaa suunnitella tavoitteellisen perheohjauksen prosessin, osaa huomioida monialaisuuden työskentelyssään sekä osaa kuvata systeemisen toimintamallin piirteitä perheohjauksessa. Opiskelija osaa reflektoida toimintatapojaan ammattieettisestä näkökulmasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tarkastella ja analysoida sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perheohjauksen eroavaisuuksia ja merkityksiä. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti perheohjauksen tarvetta ja sisältöä lapsiperheiden palveluissa. Opiskelija osaa arvioida omia valmiuksiaan soveltaa psykososiaalista työtä ja ammatillista vuorovaikutusta perheohjauksessa. Hän osaa suunnitella tavoitteellisen perheohjauksen prosessin ja kehittää sitä huomioiden myös monialaisuuden sekä systeemisen toimintamallin. Hän osaa arvioida perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä ja arvioida ammattieettisesti omaa toimintaansa sekä rooliaan perheohjauksen prosessissa.

Esitietovaatimukset

sosiaalialan tietoperustaopinnot pääosin

Siirry alkuun