Lasten ohjaaminen (3op)
Toteutuksen tunnus: 4A00DY70-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 08.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
- Opettajat
- Laura Liikavainio
- Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 30 . Avoin AMK : 30.)
- Ryhmät
-
LAKIT26Lastenkirjastotyö
- Pienryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
- Opintojakso
- 4A00DY70
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa selittää millaisia taitoja lasten ohjaamisessa tarvitaan. Hän osaa tulkita lapsen ikätason ja valita ikätasolle sopivat ohjaustavat sekä selittää yksilöohjauksen ja ryhmäohjauksen erot. Opiskelija osaa nimetä erityisryhmien ohjaamiseen liittyviä piirteitä. Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa suunnitelmallisuuden tärkeyden ohjaustilanteissa. Hän osaa suunnitella, tuottaa ja arvioida käytännön ohjaustilanteessa kirjastoympäristössä.
Sisältö
Lapsen ikätason vaikutus ohjaamiseen
Erityisryhmien tarpeet
Yksilöohjaus
Ryhmäohjaus
Hyvien ohjauskäytäntöjen jakaminen
Haastavien ohjaustilanteiden vertaiskokemusten jakaminen
Ohjaustilanteen suunnittelu
Oppimateriaalit
Vehviläinen, S. (2014). Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta; Krokfors, L., Kangas, M. & Kopisto, K. (toimi.). (2014). Pelit, pelillisyys ja leikillisyys opetuksessa; Ojanen, S. (2009). Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä.
Opetusmenetelmät
Etätoteutus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla on viisi (5) oppituntikertaa. Nämä oppitunnit ovat kestoltaan kolmen (3) tunnin mittaisia. Lisäksi oman työskentelyn osuus: 1 opintopiste vastaa 27 tuntia omaa opiskelua.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakson suoritus on hyväksytty, kun opiskelija osaa selittää, yksilöohjauksen ja ryhmäohjauksen erot sekä lapsen ikätason vaikutuksen ohjaustilanteisiin. Hän osaa nimetä erityisryhmien tarpeita. Hän osaa arvioida ohjaustilanteita ja tunnistaa toimivia ohjauskäytäntöjä. Hän osaa suunnitella ohjaustilanteen sekä tuottaa ja arvioida sen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson suoritus on hyväksytty, kun opiskelija osaa selittää, yksilöohjauksen ja ryhmäohjauksen erot sekä lapsen ikätason vaikutuksen ohjaustilanteisiin. Hän osaa nimetä erityisryhmien tarpeita. Hän osaa arvioida ohjaustilanteita ja tunnistaa toimivia ohjauskäytäntöjä. Hän osaa suunnitella ohjaustilanteen sekä tuottaa ja arvioida sen.