Siirry suoraan sisältöön

Lasten ohjaaminen (3op)

Toteutuksen tunnus: 4A00DY70-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.01.2026 - 08.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettajat
Laura Liikavainio
Ajoitusryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 30 . Avoin AMK : 30.)
Ryhmät
LAKIT26
Lastenkirjastotyö
Pienryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Opintojakso
4A00DY70

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa selittää millaisia taitoja lasten ohjaamisessa tarvitaan. Hän osaa tulkita lapsen ikätason ja valita ikätasolle sopivat ohjaustavat sekä selittää yksilöohjauksen ja ryhmäohjauksen erot. Opiskelija osaa nimetä erityisryhmien ohjaamiseen liittyviä piirteitä. Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa suunnitelmallisuuden tärkeyden ohjaustilanteissa. Hän osaa suunnitella, tuottaa ja arvioida käytännön ohjaustilanteessa kirjastoympäristössä.

Sisältö

Lapsen ikätason vaikutus ohjaamiseen
Erityisryhmien tarpeet
Yksilöohjaus
Ryhmäohjaus
Hyvien ohjauskäytäntöjen jakaminen
Haastavien ohjaustilanteiden vertaiskokemusten jakaminen
Ohjaustilanteen suunnittelu

Oppimateriaalit

Vehviläinen, S. (2014). Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta; Krokfors, L., Kangas, M. & Kopisto, K. (toimi.). (2014). Pelit, pelillisyys ja leikillisyys opetuksessa; Ojanen, S. (2009). Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä.

Opetusmenetelmät

Etätoteutus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla on viisi (5) oppituntikertaa. Nämä oppitunnit ovat kestoltaan kolmen (3) tunnin mittaisia. Lisäksi oman työskentelyn osuus: 1 opintopiste vastaa 27 tuntia omaa opiskelua.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson suoritus on hyväksytty, kun opiskelija osaa selittää, yksilöohjauksen ja ryhmäohjauksen erot sekä lapsen ikätason vaikutuksen ohjaustilanteisiin. Hän osaa nimetä erityisryhmien tarpeita. Hän osaa arvioida ohjaustilanteita ja tunnistaa toimivia ohjauskäytäntöjä. Hän osaa suunnitella ohjaustilanteen sekä tuottaa ja arvioida sen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson suoritus on hyväksytty, kun opiskelija osaa selittää, yksilöohjauksen ja ryhmäohjauksen erot sekä lapsen ikätason vaikutuksen ohjaustilanteisiin. Hän osaa nimetä erityisryhmien tarpeita. Hän osaa arvioida ohjaustilanteita ja tunnistaa toimivia ohjauskäytäntöjä. Hän osaa suunnitella ohjaustilanteen sekä tuottaa ja arvioida sen.

Siirry alkuun