Siirry suoraan sisältöön

Sosiokulttuuriset menetelmät (4 op)

Toteutuksen tunnus: BC00CK52-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.04.2025 - 07.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
07.01.2026 - 15.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Paikat
12 - 40
Koulutus
Geronomi (AMK)
Opettajat
Pia-Christine Sainio
Ryhmät
MGERO23
Geronomi (AMK), monimuotototeutus
Opintojakso
BC00CK52

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Sisällön jaksotus

- TTAP™ (teemallinen, taiteita hyödyntävä kuntoutusmenetelmä ja siihen liittyvät harjoitukset)
- valokuvan menetelmällinen hyödyntäminen
- monipuolinen kuvan käyttö
- oman motivoitumisen ja innostumisen merkitys luovan toiminnan menetelmien toteuttamisessa.

Tavoitteet

Opiskelijalla on perustiedot ja -taidot taiteen ja kulttuurin menetelmistä sekä mahdollisuuksista vanhustyössä. Hän osaa työskennellä tavoitteellisesti ja suunnitella luovan toiminnan kokonaisuuden alusta loppuun. Opiskelija on tietoinen luovista voimavaroistaan ja osaa käyttää niitä. Hän ymmärtää menetelmien merkityksen minäkuvan ja itsetunnon sekä yhteisöllisyyden vahvistajina.
Opiskelijalla on valmiudet ohjata asiakkaita sosiokulttuurisia menetelmiä hyödyntäen. Opiskelija tietää ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Hän tuntee ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavat tekijät. Hän tietää, miten sosiokulttuuristen toiminnallisten menetelmien avulla voidaan tukea asiakasryhmien hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista sekä vahvistaa osallisuutta. Opiskelija osaa ohjata vanhuksia yksilöinä ja osana ryhmää.

Sisältö

- ryhmä, ryhmädynamiikka, ryhmäprosessi
- tavoitteellinen ryhmän ohjaaminen
- sosiokulttuuriset menetelmät, sosiaalinen innostaminen
- sosiokulttuuriset menetelmät geronomin työssä: taide, musiikki, draama, liikunta, luonto, valokuva
- erilaisten toiminnallisten ryhmämenetelmien hyödyntäminen sosiaalisen innostamisen näkökulmasta

Oppimateriaalit

- Kilpiä, J. (2022). Kontekstin taju. Karttakirja voimavarakeskeiseen ryhmän ohjaamiseen.
- Levine Madori, L. (2010).Therapeutic Thematic Arts Programming- menetelmä ikääntyneiden aikuisten hoidossa ja kuntoutuksessa.
- Rankanen M., Hentinen M. & Mantere M-H. (2007). Taideterapian perusteet.
- Hakola U. & al. (2009). Valokuvan terapeuttinen voima.
- Malte-Colliard, K. & Lampo, M. (toim.) (2013). Voimaa Taiteesta. Malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla.
- Kohtamäki, T & Palomäki, S-L. (2010). Valokuvat vanhainkodin asukkaiden elämäntarinoiden lähteenä. Janus 2010 vol 18 (1) 2010, 35-47.
- Kurki, L. (2008). Innostava vanhuus. Sosiokulttuurinen innostaminen vanhempien aikuisten parissa.
- Bojner-Horowitz, E.&Bojner, G. (2007) Mielihyvää musiikista.
- Handmade Wellbeing Handbook
- Draxl, E.; Fischer, A.; Kokko, S.; Kästik, H.; Salovaara, M. & Stedman, J. (Edit). (2017) Handmade Wellbeing Handbook. Facilitating art and craft workshops for older people in care settings.
- Cutler, D.; Karttunen, R. & Räsänen, J. (2021). Love in cold climate, Creative ageing in Finland. The Baring Foundation.

Opetusmenetelmät

Lähiviikoilla (2, 6, 11, 20) kontaktiopetusta, muulloin itsenäinen opiskelu verkossa. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista kontaktitunneille.
Toiminnalliset ja luovat työpajaharjoitukset, kokemuksellinen oppiminen. Luennot, yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät. Vierailija/vierailijoita. Opintojaksolla on käytössä Moodle-oppimispohja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson opinnollistaminen omalla työpaikalla on mahdollista. Sisältää opinnollistamistehtävät sekä näytön.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

106h:
- 26h luennot ja toiminnalliset harjoitukset,
- 80 h itsenäinen työskentely ja harjoitukset

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Osallistuminen ja annetut tehtävät kurssin alkaessa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

x

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tuntee sosiokulttuurisen työn menetelmiä. Hän osaa luovan toiminnan työskentelyn perustapoja. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa työprosessin ryhmälle. Opiskelija osaa soveltaa ja käyttää luovia taitojaan työvälineenä ja osallisuuden vahvistajana asiakastyössä.

Esitietovaatimukset

edeltäviä opintoja ei tarvita

Lisätiedot

Opintojaksolla kerätään materiaalimaksu (5€).

Siirry alkuun