Siirry suoraan sisältöön

Perheohjaus (4 op)

Toteutuksen tunnus: BE00DC28-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 11.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.10.2025 - 13.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Paikat
12 - 30
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Pia-Christine Sainio
Ryhmät
SOS24B
Sosionomi (AMK)
SOS24C
Sosionomi (AMK)
Opintojakso
BE00DC28

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

-

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa psykososiaalista työotetta ja ammatillisen vuorovaikutuksen menetelmiä. Opiskelija osaa kuvata perheohjauksessa käytettäviä keskeisiä työtapoja sekä menetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta erilaisissa asiakastilanteissa.

Opiskelija osaa kuvata, millaisissa toimintaympäristöissä perheohjausta on mahdollista toteuttaa. Hän osaa eritellä perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä ja malleja. Opiskelija ymmärtää systeemisen toimintamallin periaatteet ja monialaisen työotteen merkityksen perheohjauksen kontekstissa. Opiskelija osaa suunnitella tavoitteellisen perheohjauksen prosessin.

Sisältö

-perheohjauksen ja lähikäsitteiden määrittely
-perheohjauksen toimintaympäristöt
-perheohjaajan rooli ja ammatillinen vuorovaikutus perheohjauksessa
-perheohjauksen prosessi, dokumentointi
-systeeminen toimintamalli, monialaisuus
-perheohjauksen keskeiset menetelmät
-oman toiminnan arvioiminen ja kehittäminen

Aika ja paikka

-

Oppimateriaalit

- Lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalityö (2024). Kiili, Jaakkola, Anis, Lamponen & Stenvalla (toim.)
- Pulkkinen, Lea (2022). Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
- Klaavu, Juha (2023). Lapsuuden kehityksellinen trauma. Syy arvottomuuteen, häpeään ja syyllisyyteen.
- Traumainformoitu työote (2023). Linner-Matikka, Johanna ja Tiia Hipp (toim.)
- Avola, Pauliina & Viivi Pentikäinen (2019). Kukoistava kasvatus.
- Pöyhönen, Julia & Heidi Livingston (2023) Hyvän vanhemman salaisuus. Teema.
- Trogen, Tiia (2022). Lempeän kasvattajan opas. Aikuisen itsesäätely ja itsemyötätunto.
- Trogen, Tiia (2020). Positiivinen kasvatus.
- Kohtaamisia lapsiperheissä. Menetelmiä perhetyöhön. 2010. Vilen, M., Seppänen, P., Tapio, N. &Toivanen, R. (toim.)
- Perheen parhaaksi: Perhetyön arkea. 2012. Järvinen, R; Lankinen, A; Taajamo,T; Veistilä, M; Virolainen A. (toim.) 2.uud.p. Helsinki: Edita. Luku 6: Perhetyön sisällöt, sivut 112-156.
- Lasten haastattelu lastensuojelussa 2018. Hyvärinen, S. & Pösö T. (toim.).

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Orientoiva alkutentti, luennot lähiopetuksessa, itsenäinen työskentely Moodle- oppimisalustalla (reflektiopäiväkirja ja verkkomateriaaliin tutustuminen), pienryhmätyöskentely tunneilla, vierailijat, mahdollinen opintokäynti, opintojakson kokoava lopputehtävä pienryhmissä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoittelua.
Vierailijaluennot, mahdollinen vierailukäynti perheohjauksen toimintaympäristöön.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ajankohdat ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 op = 108 tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perheohjauksen eroavaisuuden. Opiskelija osaa nimetä, millaisissa toimintaympäristöissä perheohjausta on mahdollista toteuttaa. Hän osaa määritellä psykososiaalisen työn perusteet ja ammatillisen vuorovaikutuksen merkityksen perheohjauksessa. Opiskelija osaa nimetä perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä. Opiskelija osaa tunnistaa tavoitteellisen perheohjauksen prosessin eri vaiheet, osaa tunnistaa systeemisen toimintamallin pääpiirteet ja monialaisuuden periaatteet sekä perheohjaajan roolin perhetyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perheohjauksen erot ja merkitykset. Opiskelija osaa määritellä millaisissa toimintaympäristöissä perheohjausta on mahdollista toteuttaa. Hän osaa toimia perheohjauksen asiakastilanteissa ammatillista vuorovaikutusta soveltaen. Opiskelija osaa arvioida perheohjauksellisen työskentelytavan tarvetta lapsiperheiden palveluissa. Hän osaa soveltaa ja analysoida perheohjauksessa käytettäviä menetelmiä. Opiskelija osaa suunnitella tavoitteellisen perheohjauksen prosessin, osaa huomioida monialaisuuden työskentelyssään sekä osaa kuvata systeemisen toimintamallin piirteitä perheohjauksessa. Opiskelija osaa reflektoida toimintatapojaan ammattieettisestä näkökulmasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tarkastella ja analysoida sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perheohjauksen eroavaisuuksia ja merkityksiä. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti perheohjauksen tarvetta ja sisältöä lapsiperheiden palveluissa. Opiskelija osaa arvioida omia valmiuksiaan soveltaa psykososiaalista työtä ja ammatillista vuorovaikutusta perheohjauksessa. Hän osaa suunnitella tavoitteellisen perheohjauksen prosessin ja kehittää sitä huomioiden myös monialaisuuden sekä systeemisen toimintamallin. Hän osaa arvioida perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä ja arvioida ammattieettisesti omaa toimintaansa sekä rooliaan perheohjauksen prosessissa.

Esitietovaatimukset

sosiaalialan tietoperustaopinnot pääosin

Lisätiedot

Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä

Siirry alkuun