Kuvan käyttö ryhmätoiminnassa (4op)
Toteutuksen tunnus: SOSATO40-3021
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 11.05.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 19.01.2026 - 22.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- SeAMK Sosionomi ja geronomi
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 12 - 24
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Marjaana Araneva
- Ryhmät
-
MSOS25KSosionomi (AMK), Monimuotototeutus
-
SOS25ASosionomi (AMK)
- Opintojakso
- SOSATO40
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelijalla on perustiedot ja taidot luovan toiminnan menetelmistä ja työtavoista kuvan käytön alueella, esimerkiksi kuvallinen ilmaisu, valokuvaus, valokuva, elokuva ja digitarina. Opiskelija ymmärtää luovien, kulttuuri- ja taidelähtöisten menetelmien merkityksen minäkuvan, itsetunnon, itseilmaisun ja yhteisöllisyyden vahvistajana. Opiskelija osaa organisoida tavoitteellista ryhmätoimintaa, jossa käytetään menetelmänä kuvallisen ilmaisun eri muotoja. Hänellä on valmiudet innostaa ja rohkaista yksilöitä ja ryhmän jäseniä ilmaisemaan itseään kuvan avulla. Opiskelija osaa työskennellä tavoitteellisesti luovien toimintojen alueella ja hän osaa suunnitella luovan toiminnan prosessin alusta loppuun. Hän on tietoinen luovista voimavaroistaan ja on motivoitunut käyttämään ja kehittämään niitä sosiaalialan ammattityön kontekstissa.
Sisältö
- luovat ryhmätoiminnan menetelmät sosionomin työssä
- luovan toiminnan prosessi
- kuvan käyttö luovan ryhmätoiminnan menetelmänä
- kuvallinen ilmaisu, valokuvaus, valokuva, elokuva ja digitarina
- toiminnalliset ja kokemukselliset harjoitukset kuvallisen ilmaisun menetelmiä hyödyntäen
- luovan toiminnan prosessi
- omien luovien voimavarojen kehittäminen sosionomityön kontekstissa
Oppimateriaalit
- Taidetta! Kulttuurihyvinvoinnin käsikirja 2020. Helsinki. Taiteen edistämiskeskus.
Saatavana: https://www.taike.fi/fi/julkaisut/taidetta-kulttuurihyvinvoinnin-kasikirja
- Karjalainen, A L. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.
- Kohtamäki, T. & Palomäki, S-L. 2010. Valokuvat vanhainkodin asukkaiden elämäntarinoiden lähteenä.
Janus 2010 vol 18 (1) 2010, 35-47
- Aalto, A., Araneva, M. & Kohtamäki,T. (2014) Valokuvamenetelmät sosiaalialan työssä. Teoksessa
Toikko, T. (toim.) (2014) Sosiaalityön menetelmien jäljillä. Anja Mäntylän rahasto: Fram Oy, 120-128.
- Voimauttava valokuvaus. Saatavana: http://www.voimauttavavalokuva.net/index.htm
- Halkola, U., Mannermaa, L., Koffert, T. & Koulu, L. 2009. Valokuvan terapeuttinen voima. Keuruu: Otava
- Sava, I. & Vesanen-Laukkanen, V. (toim.) 2000. Taiteeksi tarinoitu oma elämä. PS-kustannus.
Sekä muu opettajan esittelemä materiaali.
Opetusmenetelmät
Lähiopetusta viikoilla 3, 7, 11 ja 22.
Luennot, pienryhmä työskentely, tunneilla toteutettavat harjoitukset ja itsenäiset tehtävät.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
X
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyssä suorituksessa opiskelija hallitsee osaamistavoitteiden mukaiset tiedot hyvin luovan toiminnan menetelmistä ja työtavoista kuvan käyttöä hyödyntävien menetelmien alueella. Hän kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan kuvan käyttöä hyödyntäviä menetelmiä. Opiskelija osaa tiedostaa omia luovia voimavarojaan. Opiskelija käyttää luovia taitojaan työvälineenä ja osaa pohtia kuvan käytön soveltamistapoja sosiaalialan ammattityön kontekstissa.
Esitietovaatimukset
Sosiaalialan tietoperustaopinnot pääosin.