Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisön ja työhyvinvoinnin dialoginen johtaminen ja kehittäminen (5op)

Toteutuksen tunnus: BG00DX13-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.04.2025 - 08.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.11.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
Opettajat
Kaija Loppela
Leena Elenius
Vastuuopettaja
Elisa Kannasto
Ryhmät
YKEJO25
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opintojakso
BG00DX13

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija tietää, mitä tarkoittaa työhyvinvointi ja työlähtöinen työhyvinvointi sekä dialogi ja dialogisuus. Opiskelija ymmärtää työhyvinvoinnin ja dialogisuuden yhteyden ja tietää, mitä tarkoittaa ja mistä muodostuu arvostava ja toimiva vuorovaikutus sekä dialoginen organisaatiokulttuuri. Opiskelija tietää ja osaa viedä käytäntöön dialogisen johtamisen ja kehittämisen keskeisiä toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa analysoida työhyvinvointia ja työmotivaatiota sekä niiden merkitystä osana työyhteisön strategista henkilöstövoimavarojen johtamista ja kehittämistä sekä organisaation tuloksellisuutta. Opiskelija osaa suunnitella ja johtaa strategialähtöisiä, dialogisia toimenpiteitä työyhteisön ja koko organisaation kehittämisen ja uudistumisen tueksi. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan suhteessa kaikkien työntekijöiden työelämätaitoihin sekä esihenkilön osaamisvaatimuksiin ja dialogisen organisaatiokulttuurin toimintaedellytyksiin.

Sisältö

Arvostava ja toimiva vuorovaikutus
Dialogi, dialogisuus
Dialoginen organisaatiokulttuuri
Dialoginen johtaminen ja kehittäminen
Työhyvinvointi, työlähtöinen työhyvinvointi
Työmotivaatio
Työelämätaidot
Esihenkilön osaaminen suhteessa dialogiseen organisaatiokulttuuriin

Oppimateriaalit

Syvänen ym. 2015. Dialoginen johtaminen. Avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. TAmpereen yliopisto. Yliopistopaino.
Piippo, S. ym. 2022. Dialoginen toimintatapa.SoteDialogit-hankkeen kehittämisopas työyhteisöille. Tampereen yliopisto.
Muu opintojaksolla ilmoitettu kirjallisuus

Opetusmenetelmät

Opetuskeskustelut, itsenäinen tiedonhaku ja työskentely, ryhmä- ja yksilötehtävät, käytännön harjoitukset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppikurssin suorittaminen vastaa n. 135 t työskentelyä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on osallistunut opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osaa nimetä opintojakson peruskäsitteitä. Opiskelija osaa tarkastella ja määritellä kurssin peruskäsitteistöä opintojakson tehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osaa analysoida aiheen käsitteistöä ja osaa kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan opintojakson tehtävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut erittäin aktiivisesti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osaa vertailla aiheen käsitteistöä ja osaa monipuolisesti, kriittisesti ja luovasti soveltaa opittua opintojakson tehtävissä niitä myös käytännön toimintaan peilaten. Opiskelija osaa kehittää luovia ratkaisuja opintojakson tehtävissään.

Siirry alkuun