Työyhteisön ja työhyvinvoinnin dialoginen johtaminen ja kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: BG00DX13-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 22.04.2025 - 08.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 01.11.2025 - 31.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- SeAMK Master School
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
- Opettajat
- Kaija Loppela
- Leena Elenius
- Vastuuopettaja
- Elisa Kannasto
- Ryhmät
-
YKEJO25Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
- Opintojakso
- BG00DX13
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija tietää, mitä tarkoittaa työhyvinvointi ja työlähtöinen työhyvinvointi sekä dialogi ja dialogisuus. Opiskelija ymmärtää työhyvinvoinnin ja dialogisuuden yhteyden ja tietää, mitä tarkoittaa ja mistä muodostuu arvostava ja toimiva vuorovaikutus sekä dialoginen organisaatiokulttuuri. Opiskelija tietää ja osaa viedä käytäntöön dialogisen johtamisen ja kehittämisen keskeisiä toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa analysoida työhyvinvointia ja työmotivaatiota sekä niiden merkitystä osana työyhteisön strategista henkilöstövoimavarojen johtamista ja kehittämistä sekä organisaation tuloksellisuutta. Opiskelija osaa suunnitella ja johtaa strategialähtöisiä, dialogisia toimenpiteitä työyhteisön ja koko organisaation kehittämisen ja uudistumisen tueksi. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan suhteessa kaikkien työntekijöiden työelämätaitoihin sekä esihenkilön osaamisvaatimuksiin ja dialogisen organisaatiokulttuurin toimintaedellytyksiin.
Sisältö
Arvostava ja toimiva vuorovaikutus
Dialogi, dialogisuus
Dialoginen organisaatiokulttuuri
Dialoginen johtaminen ja kehittäminen
Työhyvinvointi, työlähtöinen työhyvinvointi
Työmotivaatio
Työelämätaidot
Esihenkilön osaaminen suhteessa dialogiseen organisaatiokulttuuriin
Oppimateriaalit
Syvänen ym. 2015. Dialoginen johtaminen. Avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. TAmpereen yliopisto. Yliopistopaino.
Piippo, S. ym. 2022. Dialoginen toimintatapa.SoteDialogit-hankkeen kehittämisopas työyhteisöille. Tampereen yliopisto.
Muu opintojaksolla ilmoitettu kirjallisuus
Opetusmenetelmät
Opetuskeskustelut, itsenäinen tiedonhaku ja työskentely, ryhmä- ja yksilötehtävät, käytännön harjoitukset
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppikurssin suorittaminen vastaa n. 135 t työskentelyä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on osallistunut opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osaa nimetä opintojakson peruskäsitteitä. Opiskelija osaa tarkastella ja määritellä kurssin peruskäsitteistöä opintojakson tehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osaa analysoida aiheen käsitteistöä ja osaa kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan opintojakson tehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut erittäin aktiivisesti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osaa vertailla aiheen käsitteistöä ja osaa monipuolisesti, kriittisesti ja luovasti soveltaa opittua opintojakson tehtävissä niitä myös käytännön toimintaan peilaten. Opiskelija osaa kehittää luovia ratkaisuja opintojakson tehtävissään.