Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: BC00DW96-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 14.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 12.02.2026 - 17.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- SeAMK Master School
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
- Opettajat
- Katri Turunen
- Merja Hoffrén-Mikkola
- Vastuuopettaja
- Elisa Kannasto
- Ryhmät
-
YIKA25Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
-
YKEJO25Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
- Opintojakso
- BC00DW96
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää tieteellisen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan periaatteet ja eron. Opiskelija osaa soveltaa joitakin kehittämistoiminnan menetelmiä oman alan tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan ja hyvän tieteellisen käytännön merkityksen tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa. Opiskelija osaa soveltaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen menetelmiä.
Sisältö
Tutkimuksellisen kehittämisen menetelmät
Laadulliset tutkimusmenetelmät
Määrälliset tutkimusmenetelmät
Oppimateriaalit
Elo S. ym. Laadullisen sisällönanalyysin vaiheet ja eteneminen. Hoitotiede 2022, 34 (4), 215–225. https://journal.fi/hoitotiede/article/view/128987
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsittely. Tutkimuseettinen neuvottelukunta. 2012. http://www.tenk.fi/fi/htk-ohje
Tuomi, J, & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Uudistettu laitos. Helsinki: Tammi.
Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset, itsenäinen opiskelu (sis. verkkokoulun, verkkokeskustelua ja itsenäisiä oppimistehtäviä).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 tuntia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla kehittämisen menetelmiä, sekä määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla erilaisia kehittämismenetelmiä, sekä määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä ja osaa valita niistä sopivimmat erilaisiin oman alansa tutkimus- ja/tai kehittämiskohteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa perustella oman ammattialan kannalta keskeisiä tutkimus- ja kehittämiskohteita ja osaa valita, analysoida ja soveltaa kehittämismenetelmiä sekä määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä näihin kohteisiin.