Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5op)

Toteutuksen tunnus: BC00DW96-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 14.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
12.02.2026 - 17.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
Opettajat
Katri Turunen
Merja Hoffrén-Mikkola
Vastuuopettaja
Elisa Kannasto
Ryhmät
YIKA25
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
YKEJO25
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opintojakso
BC00DW96

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää tieteellisen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan periaatteet ja eron. Opiskelija osaa soveltaa joitakin kehittämistoiminnan menetelmiä oman alan tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan ja hyvän tieteellisen käytännön merkityksen tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa. Opiskelija osaa soveltaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen menetelmiä.

Sisältö

Tutkimuksellisen kehittämisen menetelmät
Laadulliset tutkimusmenetelmät
Määrälliset tutkimusmenetelmät

Oppimateriaalit

Elo S. ym. Laadullisen sisällönanalyysin vaiheet ja eteneminen. Hoitotiede 2022, 34 (4), 215–225. https://journal.fi/hoitotiede/article/view/128987

Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsittely. Tutkimuseettinen neuvottelukunta. 2012. http://www.tenk.fi/fi/htk-ohje

Tuomi, J, & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Uudistettu laitos. Helsinki: Tammi.

Opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitukset, itsenäinen opiskelu (sis. verkkokoulun, verkkokeskustelua ja itsenäisiä oppimistehtäviä).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla kehittämisen menetelmiä, sekä määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla erilaisia kehittämismenetelmiä, sekä määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä ja osaa valita niistä sopivimmat erilaisiin oman alansa tutkimus- ja/tai kehittämiskohteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa perustella oman ammattialan kannalta keskeisiä tutkimus- ja kehittämiskohteita ja osaa valita, analysoida ja soveltaa kehittämismenetelmiä sekä määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä näihin kohteisiin.

Siirry alkuun