Asiakasohjaus, palvelujen kehittäminen ja tiedolla johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: BJ00DX26-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 14.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
- Ajoitus
- 15.01.2026 - 31.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- SeAMK Master School
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
- Opettajat
- Katri Turunen
- Katariina Perttula
- Vastuuopettaja
- Elisa Kannasto
- Ryhmät
-
YIKA25Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
- Opintojakso
- BJ00DX26
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija tuntee palvelu- ja asiakasohjauksen ympäristöt ja osaa nimetä ohjauksen menetelmiä ja toimintatapoja. Opiskelija ymmärtää ikääntyneen ihmisen palvelujen tarpeen monimuotoisuuden ja osaa tarkastella palvelujen tarvetta monitoimijaisesti ja laaja-alaisesti. Opiskelija osaa kehittää palveluja uusinta tutkimusnäyttöä hyödyntäen ja perustelee valitsemansa menetelmät asianmukaisesti. Opiskelija on perehtynyt palvelumuotoilun teoriaan ja soveltamismuotoihin. Opiskelija tuntee tiedolla johtamisen perusteet ja esimerkiksi RAI-arviointivälineen mahdollisuudet tiedolla johtamisessa sekä osaa tukea ja edistää esihenkilötyön näkökulmasta toimintakyvyn arviointia ja toimintakykytiedon käyttöä ikääntyneen hyväksi.
Sisältö
• Ikääntyneiden palvelu- ja asiakasohjaukset menetelmät ja tavoitteet
• Monitoimijainen yhteistyö
• Tiedolla johtaminen, RAI-arviointivälineen hyödyntäminen johtamisen välineenä
• Palvelumuotoilu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee palvelu- ja asiakasohjauksen ympäristöt ja osaa nimetä joitakin ohjauksen toimintatapoja. Opiskelija ymmärtää ikääntyneen ihmisen palvelujen tarpeen monimuotoisuuden ja osaa tarkastella palvelujen tarvetta. Opiskelija osaa kehittää palveluja ja perustelee valitsemansa menetelmät asianmukaisesti. Opiskelija on perehtynyt palvelumuotoilun teoriaan ja soveltamismuotoihin. Opiskelija on perehtynyt tiedolla johtamiseen ja tiedostaa RAI-arviointivälineen ja toimintakykytiedon käytön mahdollisuudet tiedolla johtamisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee palvelu- ja asiakasohjauksen ympäristöt ja osaa nimetä ohjauksen menetelmiä ja toimintatapoja. Opiskelija ymmärtää ikääntyneen ihmisen palvelujen tarpeen monimuotoisuuden ja osaa tarkastella palvelujen tarvetta laaja-alaisesti. Opiskelija osaa kehittää palveluja uusinta tutkimusnäyttöä hyödyntäen ja perustelee valitsemansa menetelmät asianmukaisesti. Opiskelija on perehtynyt palvelumuotoilun teoriaan ja osaa hyödyntää palvelumuotoilun menetelmää palvelun tai sen osan kehittämisessä. Opiskelija osaa kuvailla tiedolla johtamisen merkitystä ja hyödyntää RAI-arviointivälinettä ja sen tuottamaan toimintakykytietoa johtamisen välineenä sekä toiminnan kehittämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee palvelu- ja asiakasohjauksen ympäristöt ja osaa nimetä monipuolisesti ohjauksen menetelmiä ja toimintatapoja sekä valita perustellusti eri tilanteisiin sopivia menetelmiä. Opiskelija ymmärtää ikääntyneen ihmisen palvelujen tarpeen monimuotoisuuden ja osaa tarkastella palvelujen tarvetta laaja-alaisesti ja kriittisesti. Opiskelija osaa kehittää palveluja uusinta kansainvälistä tutkimusnäyttöä hyödyntäen ja perustelee valitsemansa menetelmät asianmukaisesti. Opiskelija on perehtynyt palvelumuotoilun teoriaan ja soveltamismuotoihin ja osaa soveltaa menetelmiä innovatiivisesti palvelun tai sen osan kehittämisessä. Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti tiedolla johtamisen merkityksen ja perustellusti hyödyntää RAI-arviointivälinettä ja toimintakykytietoa johtamisessa ja toiminnan kehittämisessä.
Esitietovaatimukset
Ei vaadittavia aikaisempia opintoja