Ikääntymisen erilaisuus ja vanhuuden monet kasvot (5op)
Toteutuksen tunnus: BJ00DX20-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 22.04.2025 - 03.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 29.08.2025 - 31.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- SeAMK Master School
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
- Opettajat
- Katri Turunen
- Vastuuopettaja
- Elisa Kannasto
- Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
- Ryhmät
-
YIKA25Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
- Pienryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
- Opintojakso
- BJ00DX20
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija syventää monitieteisen gerontologian osaamistaan. Opiskelijan puheessa kuuluu ja toiminnassa näkyy ymmärrys ikääntyneiden ihmisten moninaisuutta kohtaan. Opiskelija osaa kertoa, mitkä tekijät ovat yhteydessä terveyden ja toimintakyvyn heikentymiseen ja osaa tämän pohjalta kohdentaa terveyttä ja toimintakykyä ylläpitäviä näyttöön perustuvia toimia. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida ikääntyvien tuen tarpeen lisääntymistä ja siihen johtavia syitä kokonaisvaltaisesti. Opiskelija on perehtynyt kulttuurillisiin tekijöihin, jotka täytyy huomioida toimiessa gerontologisena asiantuntijana palvelujärjestelmässä ja yhteiskunnassa.
Sisältö
• Ikääntyneiden terveys ja toimintakyky, niihin liittyvät suositukset (liikunta-, ravitsemus- ja kaatumisen ehkäisy) ja tukemisen keinot
• Ikääntyneiden yksilöllisyys ja sen kunnioittaminen
• Ikääntyneiden tuen tarpeen moninaisuus
• Gerontologinen asiantuntijuus palvelujärjestelmässä ja yhteiskunnassa
Oppimateriaalit
Rantanen, T., Kokko, K., Sipilä, S., & Viljanen, A. (toim.) 2022. Gerontologia. Duodecim.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmässä ja yhteiskunnassa tarvittavan gerontologisen asiantuntijuuden erityispiirteitä. Opiskelija osaa kuvailla vanhenemismuutoksia ja tärkeimpiä ikääntyneen ihmisen toimintakykyä heikentäviä tekijöitä sekä niihin vaikuttavia interventioita yleisluontoisen tiedon pohjalta. Opiskelija osoittaa puheessaan moninaisuuden ymmärtämistä ja ikääntyvien yksilöllisten tarpeiden ymmärtämistä. Opiskelija osallistuu keskusteluun monitieteisistä gerontologisista näkökulmista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmässä ja yhteiskunnassa tarvittavan gerontologisen asiantuntijuuden erityispiirteitä monipuolisesti. Opiskelija osaa kuvailla vanhenemismuutoksia ja tärkeimpiä ikääntyneen ihmisen toimintakykyä heikentäviä tekijöitä sekä niihin vaikuttavia interventioita tutkimuskirjallisuuden pohjalta. Opiskelija osoittaa puheessaan moninaisuuden ymmärtämistä ja perustelee ikääntyvien yksilöllisten tarpeita näyttöön perustuvan toiminnan kautta. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksolla käytävään monitieteiseen gerontologiseen pohdintaan, tarkastelee asioita monipuolisesti ja nostaa uusia näkökulmia yhteiseen keskusteluun.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kuvaa palvelujärjestelmässä ja yhteiskunnassa tarvittavan gerontologisen asiantuntijuuden erityispiirteitä laaja-alaisesti ja omaa toimintaansa siihen yhdistäen. Opiskelija osaa kuvailla vanhenemismuutoksia ja tärkeimpiä ikääntyneen ihmisen toimintakykyä heikentäviä tekijöitä kattavasti sekä niihin vaikuttavia interventioita uusimman kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden pohjalta. Opiskelija osoittaa puheessaan moninaisuuden ymmärtämistä ja perustelee ikääntyvien yksilöllisten tarpeita näyttöön perustuvan toiminnan kautta. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksolla käytävään monitieteiseen gerontologiseen pohdintaan, tarkastelee asioita monipuolisesti ja kriittisesti ja nostaa uusia näkökulmia yhteiseen keskusteluun sekä esittää perusteltuja ratkaisuja ja kehittämisehdotuksia.
Esitietovaatimukset
Ei aikaisempia vaadittuja opintoja