Siirry suoraan sisältöön

Ikääntymisen erilaisuus ja vanhuuden monet kasvot (5op)

Toteutuksen tunnus: BJ00DX20-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.04.2025 - 03.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
29.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
Opettajat
Katri Turunen
Vastuuopettaja
Elisa Kannasto
Ajoitusryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
Ryhmät
YIKA25
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
Pienryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Opintojakso
BJ00DX20

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija syventää monitieteisen gerontologian osaamistaan. Opiskelijan puheessa kuuluu ja toiminnassa näkyy ymmärrys ikääntyneiden ihmisten moninaisuutta kohtaan. Opiskelija osaa kertoa, mitkä tekijät ovat yhteydessä terveyden ja toimintakyvyn heikentymiseen ja osaa tämän pohjalta kohdentaa terveyttä ja toimintakykyä ylläpitäviä näyttöön perustuvia toimia. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida ikääntyvien tuen tarpeen lisääntymistä ja siihen johtavia syitä kokonaisvaltaisesti. Opiskelija on perehtynyt kulttuurillisiin tekijöihin, jotka täytyy huomioida toimiessa gerontologisena asiantuntijana palvelujärjestelmässä ja yhteiskunnassa.

Sisältö

• Ikääntyneiden terveys ja toimintakyky, niihin liittyvät suositukset (liikunta-, ravitsemus- ja kaatumisen ehkäisy) ja tukemisen keinot
• Ikääntyneiden yksilöllisyys ja sen kunnioittaminen
• Ikääntyneiden tuen tarpeen moninaisuus
• Gerontologinen asiantuntijuus palvelujärjestelmässä ja yhteiskunnassa

Oppimateriaalit

Rantanen, T., Kokko, K., Sipilä, S., & Viljanen, A. (toim.) 2022. Gerontologia. Duodecim.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmässä ja yhteiskunnassa tarvittavan gerontologisen asiantuntijuuden erityispiirteitä. Opiskelija osaa kuvailla vanhenemismuutoksia ja tärkeimpiä ikääntyneen ihmisen toimintakykyä heikentäviä tekijöitä sekä niihin vaikuttavia interventioita yleisluontoisen tiedon pohjalta. Opiskelija osoittaa puheessaan moninaisuuden ymmärtämistä ja ikääntyvien yksilöllisten tarpeiden ymmärtämistä. Opiskelija osallistuu keskusteluun monitieteisistä gerontologisista näkökulmista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmässä ja yhteiskunnassa tarvittavan gerontologisen asiantuntijuuden erityispiirteitä monipuolisesti. Opiskelija osaa kuvailla vanhenemismuutoksia ja tärkeimpiä ikääntyneen ihmisen toimintakykyä heikentäviä tekijöitä sekä niihin vaikuttavia interventioita tutkimuskirjallisuuden pohjalta. Opiskelija osoittaa puheessaan moninaisuuden ymmärtämistä ja perustelee ikääntyvien yksilöllisten tarpeita näyttöön perustuvan toiminnan kautta. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksolla käytävään monitieteiseen gerontologiseen pohdintaan, tarkastelee asioita monipuolisesti ja nostaa uusia näkökulmia yhteiseen keskusteluun.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kuvaa palvelujärjestelmässä ja yhteiskunnassa tarvittavan gerontologisen asiantuntijuuden erityispiirteitä laaja-alaisesti ja omaa toimintaansa siihen yhdistäen. Opiskelija osaa kuvailla vanhenemismuutoksia ja tärkeimpiä ikääntyneen ihmisen toimintakykyä heikentäviä tekijöitä kattavasti sekä niihin vaikuttavia interventioita uusimman kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden pohjalta. Opiskelija osoittaa puheessaan moninaisuuden ymmärtämistä ja perustelee ikääntyvien yksilöllisten tarpeita näyttöön perustuvan toiminnan kautta. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksolla käytävään monitieteiseen gerontologiseen pohdintaan, tarkastelee asioita monipuolisesti ja kriittisesti ja nostaa uusia näkökulmia yhteiseen keskusteluun sekä esittää perusteltuja ratkaisuja ja kehittämisehdotuksia.

Esitietovaatimukset

Ei aikaisempia vaadittuja opintoja

Siirry alkuun