Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet (2op)

Toteutuksen tunnus: LT00DS06-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.04.2025 - 26.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
29.09.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettajat
Hannu Tuuri
Ajoitusryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 7 . Avoin AMK : 7.)
Ryhmät
MLITA24
Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus
Pienryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Opintojakso
LT00DS06

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa tieteellisen tiedon ja arkitiedon eroja
- määritellä tutkimuksellisia lähestymistapoja ja tutkimuksen peruskäsitteitä
- esitellä tutkimusprosessin ja raportoinnin vaiheet (rakenne)
- selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa
- antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä

Sisältö

- tieteellinen ajattelu ja arkiajattelu
- yleinen tutkimusetiikka
- keskeisiä tutkimusmenetelmiä
- tutkimuksen peruskäsitteet ja rakenne
- tutkimusprosessin ja - raportin vaiheet
- tutkiva ja kehittävä työote

Aika ja paikka

ITSENÄISESTI SUORITETTAVA VERKKO-OPINTO

Opinnot mahdollistavat opintojen suorittamisen oman aikataulun mukaan.

Oppimateriaalit

Hirsjärvi, Remes & Sajavaara 2009. Tutki ja kirjoita. Kirjayhtymä

Kananen, J. (2008). Kvali: Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylän ammattikorkeakoulu, liiketalous : Jyväskylän ammattikorkeakoulun kirjasto [jakaja].

Heikkilä, T. (2014). Tilastollinen tutkimus (9. uudistettu painos). Edita.

Ojasalo, K., Moilanen, T., & Ritalahti, J. (2009). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. WSOYpro.

Muu opettajan kurssilla ilmoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Täysin itsenäisesti suoritettava verkko-opinto:

Opinto suoritetaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä. Opinto suoritetaan itsenäisesti omaan tahtiin toteutusaikana. Opinto ei sisällä yhteisiä tapaamisia eikä pari- tai ryhmätyöskentelyä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

x

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija tunnistaa arkitiedon ja tieteellisen tiedon välisen eron ja tieteellisen tiedon merkityksen kehittämistyössä. Hän osaa selittää tutkimusprosessien vaiheita ja tunnistaa raportoinnin eri vaiheet. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyviä peruskäsitteitä. Hän tunnistaa kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimusotteen ja näiden välisen eron sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija osaa määritellä eettisesti kestävän tutkimuksen peruspiirteet ja ymmärtää sen merkityksen tutkimustyössä.

Esitietovaatimukset

Aikaisempia opintoja ei tarvita

Siirry alkuun