Brändin johtaminen (3op)
Toteutuksen tunnus: LT00DC23-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 22.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 02.02.2026 - 29.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Frami
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Tradenomi (AMK), Liiketalous
- Opettajat
- Terhi Anttila
- Ryhmät
-
MLITA23Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus
- Opintojakso
- LT00DC23
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää brändin rakentamisen merkityksen yrityksen kilpailuedun saavuttamisessa ja yrityksen markkina-aseman löytämisessä. Opiskelija osaa analysoida, suunnitella, rakentaa, kehittää ja johtaa brändejä. Opiskelija tunnistaa ja osaa soveltaa brändin rakentamisen ja kehittämisen keinoja. Opiskelija osaa toimia innovatiivisesti ja luovasti brändin rakentamiseen ja kehittämiseen liittyvissä tehtävissä.
Sisältö
- Brändin määrittely
- Brändin persoonallisuus, ydinlupaus ja arvot
- Brändien merkitys kuluttajille ja yrityksille
- Brändin rakentaminen
- Henkilöbrändi
- Tarinankerronta
- Brändin elinkaaren hallinta
- Brändin suorituskyvyn mittaus
Oppimateriaalit
-Ahto, O., Kahri, A., Kahri, T. & Mäkinen, M. (2016). Bulkista brändiksi. Käsikirja kasvuun ja kannattavuuteen.
-Ruokolainen, P (2025): Superbrändi: näin luot brändin, jolla on merkitystä. E-kirja.
-Ruokolainen, P. (2020). Brändikäsikirja: näin teet yritysbrändistä vetovoimaisen.
-Vahtola, M. (2020). Intohimona brändit. Kolme vuosikymmentä brändien parissa.
-Aaker, D. (2002). Building Strong Brands.
-Laakso, H. (2004). Brandit kilpailuetuna. Miten rakennan ja kehitän tuotemerkkiä.
-Kurvinen, J., Laine, T. & Tolvanen, V. (2017). Henkilöbrändi. Asiantuntijasta vaikuttajaksi.
-Huhta, M. & Myllyntaus, V. (2021). Työantajabrändi ja työntekijäkokemus. Erityisesti luku 5, työantajabrändi & alaluku 6.4.Työntekijöiden ja brändin aktivointi
-Moodlesta löytyvä materiaali (PP-esitykset, artikkeleita, podcasteja, tutkimusraportteja)
Opetusmenetelmät
Opinto suoritetaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä. Opinto suoritetaan itsenäisesti toteutusaikana (tehtävillä on opettajan määrittelemät palautusajankohdat). Opinto ei sisällä yhteisiä tapaamisia eikä pari- tai ryhmätyöskentelyä.
Opiskelija perehtyy teoria-aineistoon, tekee verkkotehtävät annettujen ohjeiden mukaisesti. Opinto edellyttää itsenäistä työskentelyä ja aikataulun suunnittelua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Työmäärä yhteensä 80 h:
- Opintojakson aineistoon perehtyminen
- Oppimistehtävien tekeminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot. Opiskelija osaa selittää brändin rakentamisen merkityksen yrityksen kilpailuedun saavuttamisessa ja yrityksen markkina-aseman löytämisessä. Opiskelija tunnistaa pääpiirteittäin brändin rakentamisen ja kehittämisen keinoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa selittää brändin rakentamisen merkityksen yrityksen kilpailuedun saavuttamisessa ja yrityksen markkina-aseman löytämisessä. Opiskelija osaa analysoida, suunnitella ja rakentaa brändejä. Opiskelija tunnistaa ja osaa soveltaa brändin rakentamisen ja kehittämisen keinoja. Opiskelija osaa toimia brändin rakentamiseen ja kehittämiseen liittyvissä tehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot perusteellisesti ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa selittää brändin rakentamisen merkityksen yrityksen kilpailuedun saavuttamisessa ja yrityksen markkina-aseman löytämisessä. Opiskelija osaa analysoida, suunnitella, rakentaa, kehittää ja johtaa brändejä. Opiskelija tunnistaa ja osaa soveltaa brändin rakentamisen ja kehittämisen keinoja. Opiskelija osaa toimia innovatiivisesti ja luovasti brändin rakentamiseen ja kehittämiseen liittyvissä tehtävissä.