Siirry suoraan sisältöön

Yrityksen strateginen uudistaminen (4op)

Toteutuksen tunnus: LTVALK401-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 25.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
19.01.2026 - 15.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
4 op
Yksikkö
SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettajat
Kim Leppänen
Ryhmät
LITA23C
Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opintojakso
LTVALK401

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

• uudistumisen ajurit
• strateginen ennakointi
• strategisen uudistumisen työkalut: ennakoinnin työkalut ja strategiatyökalut

Tavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa ennakointitutkimuksen avulla toimintaympäristön megatrendejä, trendejä ja heikkoja signaaleja sekä toimialan kehityssuuntia. Opiskelija osaa kuvata strategisen uudistumisen muutosajureita sekä niiden roolia ja merkitystä strategisessa suunnittelussa. Opiskelija osaa arvioida tunnistettujen muutostekijöiden ja muutosprosessien vaikutuksia yrityksen liiketoimintaan sekä analysoida yrityksen arvonluontia ja ansaintalogiikkaa muuttuvassa maailmassa. Opiskelija osaa tunnistaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja toimia oppivassa ryhmässä ja arvioida omaa sekä muiden osaamista.

Sisältö

-uudistumisen ajurit
-strateginen ennakointi
-strategisen uudistumisen työkalut: ennakoinnin työkalut ja strategiatyökalut

Oppimateriaalit

-Hiltunen E. (2012 ). Matkaopas tulevaisuuteen. Talentum, Helsinki.
-muu luennoitsijan ilmoittama materiaali

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitustyö (ryhmä), oppimispäiväkirja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus ja ryhmätyö 14h
Itsenäinen opiskelu, ryhmätyö ja oppimispäiväkirja yht. 92h
• Yritykselle/organisaatiolle tehtävä strategisen uudistumisen suunnitelma

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osallistuu opetukseen passiivisesti, eikä osallistu keskusteluun
Opiskelija ymmärtää ennakointimenetelmiä arvioidessaan yrityksen strategisen uudistumisen suuntaa, mutta käyttö ja soveltaminen on pintapuolista
Opiskelija pyrkii käyttämään ennakointitietoa kehittäessään strategisen uudistumisen suunnitelmaa, mutta käyttö on suppeaa
Opiskelija pyrkii arvioimaan muutosajureiden vaikutuksia ja muutosprosesseja yrityksen nykyiselle liiketoiminnalle, mutta arviointi jää pintapuoliseksi
Opiskelija ymmärtää toteuttamiskelpoisuuden merkityksen uusien liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamisessa, mutta analyysi jää suppeaksi
Opiskelija arvioi omaa oppimistaan suppeasti

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osallistuu opetukseen melko aktiivisesti ja esittää omia mielipiteitään ajoittain
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa ennakointimenetelmiä arvioidessaan yrityksen strategisen uudistumisen suuntaa, mutta soveltaminen ei ole systemaattista
Opiskelija käyttää ennakointitietoa jossain määrin kehittäessään strategisen uudistumisen suunnitelmaa
Opiskelija osaa arvioida muutosajureiden vaikutuksia ja muutosprosesseja yrityksen nykyiselle liiketoiminnalle, mutta arviointi ei ole systemaattista
Opiskelija osaa tunnistaa yritykselle jonkin toteuttamiskelpoisen uuden liiketoimintamahdollisuuden
Opiskelija osaa arvioida omaa oppimistaan jossain määrin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja esittää omia analyyttisia mielipiteitään käsiteltyihin asioihin
Opiskelija osaa soveltaa ennakointimenetelmiä systemaattisesti arvioidessaan yrityksen strategisen uudistumisen suuntaa
Opiskelija käyttää ennakointitietoa monipuolisesti ja laajasti kehittäessään strategisen uudistumisen suunnitelmaa
Opiskelija osaa arvioida syvällisesti muutosajureiden vaikutuksia ja erilaisia muutosprosesseja yrityksen nykyiselle liiketoiminnalle
Opiskelija osaa tunnistaa yritykselle toteuttamiskelpoisia uusia liiketoimintamahdollisuuksia analyyttisesti
Opiskelija osaa arvioida omaa oppimistaan monipuolisesti

Siirry alkuun