Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin suunnittelu ja toteutus ruokaketjussa (5 op)

Toteutuksen tunnus: 9A00DS17-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.04.2025 - 08.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
24.11.2025 - 01.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
SeAMK Agrologi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Agrologi (AMK)
Opettajat
Anu Katila
Ryhmät
AGRO24
Agrologi (AMK)
Opintojakso
9A00DS17

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa selittää markkinoinnin tavoitteet ja toimintatavat.
Opiskelija osaa kuvata markkinoinnin suunnittelun, toteutuksen ja tulosten mittaamisen periaatteet
Opiskelija tunnistaa ruokaketjun markkinoinnin erityispiirteet.
Opiskelija tietää markkinointiprosessissa rakennettavan arvonluonnin mahdollisuudet.
Opiskelija osaa soveltaa tietämystään joko alkutuotteiden, teollisten tuotteiden tai palveluiden markkinoinnissa.

Sisältö

- Markkinoinnin kilpailukeinot yritys- ja kuluttajamarkkinoilla
- Kuluttaja- ja yritysmarkkinoiden ostopäätösprosessit
- Asiakassegmentoinnin merkitys markkinoinnissa
- Markkinoinnin suunnittelu- ja toteutus
- Markkinoinnin kehittäminen ja arviointi
- Harjoitukset, joissa suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan joko alkutuotteiden, teollisten tuotteiden, palvelujen tai oman opiskelualan markkinointia.

Oppimateriaalit

Bergström, S. & Leppänen, A. 2021. Yrityksen asiakasmarkkinointi. 19 painos. Edita. Helsinki. Saatavissa myös e-kirjana.
Grönroos, Christian. 2020. Palveluiden johtaminen ja markkinointi. Saatavissa myös e-kirjana.

Opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitukset. Opintojakson kokonaisuus muodostuu teoriasta, yksin tai ryhmässä tapahtuvasta käytäntöön soveltavasta perehtymisestä oppimismateriaaliin sekä harjoitustehtävistä, joiden tekeminen edellyttää alan kirjallisuuden ja kohdeorganisaatioista saatavissa olevan tiedon hyväksikäyttöä. Opiskelijat etsivät ja luovat tietoa itseohjautuvasti ryhmissä.
Lisäksi opiskelija suunnittele ja toteuttaa markkinointiviestintää käytännössä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijalla on mahdollista opinnollistaa opintojakso, jos opiskelija työskentelee markkinoinnin parissa.
Työnantajalta on mahdollista saada opintojakson sisältöön liittyvä kehittämisprojekti

Aikaisemman osaamisen tunnistaminen on mahdollista aikaisemmilla korkeakouluopinnoilla

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaistyömäärä 135h
Luentoja 16 h
Itsenäistä ja ryhmätyötä 119h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa markkinoinnin perusperiaatteet ja kykenee soveltamaan niitä jossain määrin ruokaketjun tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa markkinoinnin perusperiaatteet ja kykenee soveltamaan niitä hyvin ruokaketjun tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa markkinoinnin perusperiaatteet ja kykenee soveltamaan niitä erinomaisesti ruokaketjun tuotteiden ja palveluiden markkinointiin. Opiskelija osaa myös kehittää luovia markkinointiratkaisuja tuote- ja palvelukonsepteihin.

Esitietovaatimukset

Ei edeltäviä opintoja

Siirry alkuun