Markkinoinnin suunnittelu ja toteutus ruokaketjussa (5 op)
Toteutuksen tunnus: 9A00DS17-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.04.2025 - 08.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 24.11.2025 - 01.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- SeAMK Agrologi
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Frami
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Agrologi (AMK)
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää markkinoinnin tavoitteet ja toimintatavat.
Opiskelija osaa kuvata markkinoinnin suunnittelun, toteutuksen ja tulosten mittaamisen periaatteet
Opiskelija tunnistaa ruokaketjun markkinoinnin erityispiirteet.
Opiskelija tietää markkinointiprosessissa rakennettavan arvonluonnin mahdollisuudet.
Opiskelija osaa soveltaa tietämystään joko alkutuotteiden, teollisten tuotteiden tai palveluiden markkinoinnissa.
Sisältö
- Markkinoinnin kilpailukeinot yritys- ja kuluttajamarkkinoilla
- Kuluttaja- ja yritysmarkkinoiden ostopäätösprosessit
- Asiakassegmentoinnin merkitys markkinoinnissa
- Markkinoinnin suunnittelu- ja toteutus
- Markkinoinnin kehittäminen ja arviointi
- Harjoitukset, joissa suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan joko alkutuotteiden, teollisten tuotteiden, palvelujen tai oman opiskelualan markkinointia.
Oppimateriaalit
Bergström, S. & Leppänen, A. 2021. Yrityksen asiakasmarkkinointi. 19 painos. Edita. Helsinki. Saatavissa myös e-kirjana.
Grönroos, Christian. 2020. Palveluiden johtaminen ja markkinointi. Saatavissa myös e-kirjana.
Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset. Opintojakson kokonaisuus muodostuu teoriasta, yksin tai ryhmässä tapahtuvasta käytäntöön soveltavasta perehtymisestä oppimismateriaaliin sekä harjoitustehtävistä, joiden tekeminen edellyttää alan kirjallisuuden ja kohdeorganisaatioista saatavissa olevan tiedon hyväksikäyttöä. Opiskelijat etsivät ja luovat tietoa itseohjautuvasti ryhmissä.
Lisäksi opiskelija suunnittele ja toteuttaa markkinointiviestintää käytännössä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijalla on mahdollista opinnollistaa opintojakso, jos opiskelija työskentelee markkinoinnin parissa.
Työnantajalta on mahdollista saada opintojakson sisältöön liittyvä kehittämisprojekti
Aikaisemman osaamisen tunnistaminen on mahdollista aikaisemmilla korkeakouluopinnoilla
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistyömäärä 135h
Luentoja 16 h
Itsenäistä ja ryhmätyötä 119h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa markkinoinnin perusperiaatteet ja kykenee soveltamaan niitä jossain määrin ruokaketjun tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa markkinoinnin perusperiaatteet ja kykenee soveltamaan niitä hyvin ruokaketjun tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa markkinoinnin perusperiaatteet ja kykenee soveltamaan niitä erinomaisesti ruokaketjun tuotteiden ja palveluiden markkinointiin. Opiskelija osaa myös kehittää luovia markkinointiratkaisuja tuote- ja palvelukonsepteihin.
Esitietovaatimukset
Ei edeltäviä opintoja