Siirry suoraan sisältöön

Elämystapahtuma (5 op)

Toteutuksen tunnus: CA00DC07-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.09.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
Ajoitus
20.10.2025 - 28.02.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
SeAMK Restonomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Ryhmät
RESTO23
Restonomi (AMK), Päivätoteutus
MRESTO24
Restonomi (AMK), Monimuotototeutus
Opintojakso
CA00DC07

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää elämyksen syntymisen edellytykset ja sen monipuoliseen tuottamiseen liittyvät periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja johtaa moniaistisen ja mieleenpainuvan ruokaelämystapahtuman. Hän osaa edistää omaa luovuuttaan ja innovoida erilaisia asiakaslähtöisiä palvelukokonaisuuksia. Opiskelija hallitsee monialaisissa projektitehtävissä toimimisen sekä osaa arvioida elämystuotannon laatua kokonaisvaltaisesti.

Sisältö

Ruokaelämystapahtuman suunnittelu ja toteutus
Tila ja tunnelma
Ruokatuote
Ohjelma
Palvelupolku

Aika ja paikka

Aikataulut löytyvät lukujärjestyksestä osoitteesta https://lukkarikone.seamk.fi/. Lukujärjestyksiä on julkaistuna kuusi seuraavaa viikkoa. Syksyn 6 ensimmäistä viikkoa julkaistaan juhannukseen mennessä ja kevään 6 ensimmäistä viikkoa jouluun mennessä. Lukujärjestyksiin voi tulla muutoksia.

Oppimateriaalit

Gustafsson, I-B., Öström, Å., Johansson, J. & Mossberg, L. (2006.) The Five Aspects Meal model: a tool for developing meal services in restaurant. Journal of Foodservice 17. 84-93.
Hynynen, A., Hopia, A., Uimonen, H.,Pitkäkoski, T., Aaltojärvi, I., Paakki, M., & Kontukoski, M. (2018). Ei ainoastaan leivästä. Tampereen yliopisto.
Hänti, S. 2021 Asiakkaista ansaintaan: asiakaskeskeinen liiketoimintamalli.
Kalliomäki, A. (2014). Tarinallistaminen. Palvelukokemuksen punainen lanka. Talentum.
Killström, M. 2020. Vetoa tunteisiin : luo parempia asiakaskokemuksia ja pysyvämpiä asiakassuhteita
Pine, B.J., & Gilmore, J.H. (1999). The Experience Economy: Work is Theatre & Every Business a Stage. Harvard Business Press.
Pitkäkoski, T. (2015). Elämysperusteisen ruokapalvelutapahtuman tuottamisen konseptointi. Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Saarijärvi, H. & Puustinen, P. Strategiana asiakaskokemus: miksi, mitä, miten?
Tarssanen, S. 2005. Elämystuottajan käsikirja.Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskus.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu.
Vallo, H.& Häyrinen, E. 2012. Tapahtuma on tilaisuus: tapahtumamarkkinointi ja tapahtuman järjestäminen.
Vierula, M. 2021. Löydä kilpailuetusi : käsikirja strategian ja brändin kehittämiseen

Opetusmenetelmät

Ruokaelämystapahtuman suunnittelu ja käytännön toteutus.
Lähiopetus, kaikki opetustilanteet ovat Kampuksella.
Opinto edellyttää itsenäistä työskentelyä ja aikataulun suunnittelua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnollistaminen
Osaamisen tunnistaminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa elämyksen tuottamisen pääperiaatteita. Opiskelija osaa ohjatusti suunnitella ja toteuttaa elämyksellisen ruokatapahtuman ottaen huomioon elämysteeman.
Opiskelija tiedostaa palvelukokonaisuuden suunnittelussa ja toteutuksessa itse ruokatuotteeseen, tunnelmaan, asiakkaan kohtaamiseen sekä kokonaisuuden johtamiseen liittyviä näkökohtia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa elämyksen tuottamisen pääperiaatteita ja arvioida niiden merkitystä elämystuotannossa. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa elämyksellisen ruokatapahtuman ottaen huomioon resurssit sekä elämysteeman. Opiskelija huomioi palvelukokonaisuuden suunnittelussa ja toteutuksessa itse ruokatuotteeseen, tunnelmaan, asiakkaan kohtaamiseen sekä kokonaisuuden johtamiseen liittyviä näkökohtia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa elämyksen tuottamisen pääperiaatteet ja arvioida elämystuotantoa asiakkaan kokemuksesta lähtien. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja organisoida elämyksellisen ruokatapahtuman ottaen huomioon vaadittavan laatutason, resurssit sekä elämysteeman.
Opiskelija huomioi monipuolisesti palvelukokonaisuuden suunnittelussa ja toteutuksessa itse ruokatuotteeseen, tunnelmaan, asiakkaan kohtaamiseen sekä kokonaisuuden johtamiseen liittyvät näkökohdat.

Esitietovaatimukset

Ruokapalvelujen tuottaminen
Ravintolapalvelujenpalvelujen johtaminen
Asiakkaan kohtaaminen
Matkailu- ja elämyspalvelut

Siirry alkuun