Elämystapahtuma (5 op)
Toteutuksen tunnus: CA00DC07-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.09.2025 - 30.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
- Ajoitus
- 20.10.2025 - 28.02.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- SeAMK Restonomi
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Frami
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
- Ryhmät
-
RESTO23Restonomi (AMK), Päivätoteutus
-
MRESTO24Restonomi (AMK), Monimuotototeutus
- Opintojakso
- CA00DC07
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää elämyksen syntymisen edellytykset ja sen monipuoliseen tuottamiseen liittyvät periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja johtaa moniaistisen ja mieleenpainuvan ruokaelämystapahtuman. Hän osaa edistää omaa luovuuttaan ja innovoida erilaisia asiakaslähtöisiä palvelukokonaisuuksia. Opiskelija hallitsee monialaisissa projektitehtävissä toimimisen sekä osaa arvioida elämystuotannon laatua kokonaisvaltaisesti.
Sisältö
Ruokaelämystapahtuman suunnittelu ja toteutus
Tila ja tunnelma
Ruokatuote
Ohjelma
Palvelupolku
Aika ja paikka
Aikataulut löytyvät lukujärjestyksestä osoitteesta https://lukkarikone.seamk.fi/. Lukujärjestyksiä on julkaistuna kuusi seuraavaa viikkoa. Syksyn 6 ensimmäistä viikkoa julkaistaan juhannukseen mennessä ja kevään 6 ensimmäistä viikkoa jouluun mennessä. Lukujärjestyksiin voi tulla muutoksia.
Oppimateriaalit
Gustafsson, I-B., Öström, Å., Johansson, J. & Mossberg, L. (2006.) The Five Aspects Meal model: a tool for developing meal services in restaurant. Journal of Foodservice 17. 84-93.
Hynynen, A., Hopia, A., Uimonen, H.,Pitkäkoski, T., Aaltojärvi, I., Paakki, M., & Kontukoski, M. (2018). Ei ainoastaan leivästä. Tampereen yliopisto.
Hänti, S. 2021 Asiakkaista ansaintaan: asiakaskeskeinen liiketoimintamalli.
Kalliomäki, A. (2014). Tarinallistaminen. Palvelukokemuksen punainen lanka. Talentum.
Killström, M. 2020. Vetoa tunteisiin : luo parempia asiakaskokemuksia ja pysyvämpiä asiakassuhteita
Pine, B.J., & Gilmore, J.H. (1999). The Experience Economy: Work is Theatre & Every Business a Stage. Harvard Business Press.
Pitkäkoski, T. (2015). Elämysperusteisen ruokapalvelutapahtuman tuottamisen konseptointi. Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Saarijärvi, H. & Puustinen, P. Strategiana asiakaskokemus: miksi, mitä, miten?
Tarssanen, S. 2005. Elämystuottajan käsikirja.Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskus.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu.
Vallo, H.& Häyrinen, E. 2012. Tapahtuma on tilaisuus: tapahtumamarkkinointi ja tapahtuman järjestäminen.
Vierula, M. 2021. Löydä kilpailuetusi : käsikirja strategian ja brändin kehittämiseen
Opetusmenetelmät
Ruokaelämystapahtuman suunnittelu ja käytännön toteutus.
Lähiopetus, kaikki opetustilanteet ovat Kampuksella.
Opinto edellyttää itsenäistä työskentelyä ja aikataulun suunnittelua.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinnollistaminen
Osaamisen tunnistaminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa elämyksen tuottamisen pääperiaatteita. Opiskelija osaa ohjatusti suunnitella ja toteuttaa elämyksellisen ruokatapahtuman ottaen huomioon elämysteeman.
Opiskelija tiedostaa palvelukokonaisuuden suunnittelussa ja toteutuksessa itse ruokatuotteeseen, tunnelmaan, asiakkaan kohtaamiseen sekä kokonaisuuden johtamiseen liittyviä näkökohtia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa elämyksen tuottamisen pääperiaatteita ja arvioida niiden merkitystä elämystuotannossa. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa elämyksellisen ruokatapahtuman ottaen huomioon resurssit sekä elämysteeman. Opiskelija huomioi palvelukokonaisuuden suunnittelussa ja toteutuksessa itse ruokatuotteeseen, tunnelmaan, asiakkaan kohtaamiseen sekä kokonaisuuden johtamiseen liittyviä näkökohtia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa elämyksen tuottamisen pääperiaatteet ja arvioida elämystuotantoa asiakkaan kokemuksesta lähtien. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja organisoida elämyksellisen ruokatapahtuman ottaen huomioon vaadittavan laatutason, resurssit sekä elämysteeman.
Opiskelija huomioi monipuolisesti palvelukokonaisuuden suunnittelussa ja toteutuksessa itse ruokatuotteeseen, tunnelmaan, asiakkaan kohtaamiseen sekä kokonaisuuden johtamiseen liittyvät näkökohdat.
Esitietovaatimukset
Ruokapalvelujen tuottaminen
Ravintolapalvelujenpalvelujen johtaminen
Asiakkaan kohtaaminen
Matkailu- ja elämyspalvelut