Ruokakasvatus/Food education (Blended intensive program) (4 op)
Toteutuksen tunnus: CA00CX29-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 22.04.2025 - 08.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 20.10.2025 - 10.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- SeAMK Restonomi
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Frami
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 10
- Koulutus
- Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
- Opettajat
- Kaija Nissinen
- Leena Arjanne
- Ryhmät
-
RESTO23Restonomi (AMK), Päivätoteutus
-
MRESTO24Restonomi (AMK), Monimuotototeutus
- Opintojakso
- CA00CX29
Arviointiasteikko
1-5
Sisällön jaksotus
osassa 1 (maliskuussa) opiskellaan etäyhteydellä
osassa 2 (huhtikuu) opiskellaan intensiivijaksolla lähiopetuksessa SEAMK:ssa
Tavoitteet
Opiskelija osaa analysoida ruokakasvatuskäsitettä. Opiskelija tunnistaa ruokakasvatuksen osana hyvinvoinnin edistämisen kenttää. Opiskelija osaa vertailla erilaisia kasvatustieteen lähestymistapoja ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen taustalla. Opiskelija osaa myös tarkastella ruokakasvatusta eri näkökulmien kautta. Opiskelijan ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen suunnittelu- ja analysointitaidot kehittyvät. Opiskelija osaa perustella erilaisten opetusmenetelmien, -materiaalien ja -välineiden käyttöä.
Sisältö
Ruokakasvatus ja hyvinvoinnin edistäminen
Eettiset, ekologiset, sosiaaliset, kulttuuriset, psykologiset näkökulmat ruokakasvatuksessa
Kasvatustieteen lähestymistapoja
Ruoka- ja ravitsemuskasvatusprojektien analysointi
Aika ja paikka
AIKATAULUTETTU VERKKO-OPINTO JA SITÄ SEURAAVA INTENSIIVIVIIKKO KAMPUKSELLA
Etätapaamiset Teamsissa:
to 12.3.2026 illalla
to 19.3.2026 illalla
to 26.3.2026 illalla
Intensiiviviikko SEAMK:lla:
20.-24.4.2026, joka päivä klo 8.30-17 sekä mahdollisuus osallistua kv-vieraiden kanssa illanviettoihin osana illoista.
Oppimateriaalit
Ravitsemussuositukset
Suomen kestävyystavoitteet
Agenda 2030
Ruokakasvatuksen materiaali
Opetusmenetelmät
Aikataulutettu verkko-opinto sekä intensiiviviikko lähiopetuksena:
Opintojakson alkuosa suoritetaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä:
Opinto edellyttää aikataulutettuun etäopetukseen osallistumista verkossa.
Opetuskertojen tallenteet eivät ole katsottavissa jälkikäteen Moodlessa.
Opinto sisältää yhteisiä etätapaamisia/pari- tai ryhmätyöskentelyä verkossa.
Opinto sisältää myös itsenäistä työskentelyä verkossa.
Opiskelija perehtyy teoria-aineistoon, tekee verkkotehtävät annettujen ohjeiden mukaisesti.
Opinto edellyttää osallistumista opintojakson toiseen osaan, jossa opiskellaan lähiopetuksessa 20.-24.4.2026 Seinäjoen ammattikorkeakoululla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailu koululounaalla peruskoulussa.
Vierailu elintarvikeyrityksessä / tuotekehitys-tutkimusyrityksessä.
Kansainvälisyys
Opintojakso toteutetaan kansainvälisenä ja sille osallistuu opiskelijoita Suomesta, Saksasta, Hollannista ja Belgiasta. Opetuskieli on englanti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toistaiseksi kevään 2026 toteutukselle ei ole vaihtoehtoista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
9 h etäopetus
40 h intensiiviviikko
9-20 h opiskelua etäopetusviikkojen välillä.
5 h raportointi
23 h oppimispäiväkirja/portfolio
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa analysoida ravitsemuskasvatuksen käsitettä. Hän osaa kuvata ruokakasvatuksen merkitystä osana hyvinvoinnin kenttää. Opiskelija tunnistaa kasvatustieteen lähestymistapoja ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen taustalla. Opiskelija tunnistaa erilaisia ruokakasvatukseen liittyviä näkökulmia. Opiskelija osaa analysoida erilaisten opetusmenetelmien käyttöä. Opiskelija osoittaa kiinnostusta ruokakasvatukseen. Hän noudattaa joiltakin osin annettuja ohjeita ja toimii annetussa aikataulussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa analysoida ravitsemuskasvatuksen käsitettä monipuolisesti. Hän osaa kuvata hyvin ruokakasvatuksen merkitystä osana hyvinvoinnin kenttää. Opiskelija osaa esittää kasvatustieteen lähestymistapoja ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen taustalla. Opiskelija osaa analysoida erilaisia ruokakasvatukseen liittyviä näkökulmia. Opiskelija osaa analysoida erilaisten opetusmenetelmien käyttöä perustellen. Opiskelija tiedostaa kehittymistarvetta omassa toiminnassaan ja havaitsee kehittämismahdollisuuksia toiminnassaan. Hän osoittaa toiminnassaan näkemyksellisyyttä ja analysointikykyä. Hän noudattaa annettuja ohjeita ja toimii annetussa aikataulussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ravitsemuskasvatuksen käsitettä monipuolisesti ja syvällisesti. Hän osaa kuvata laaja-alaisesti ruokakasvatuksen merkitystä osana hyvinvoinnin kenttää. Opiskelija osaa esitellä hyvin kasvatustieteen lähestymistapoja ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen taustalla. Opiskelija osaa analysoida syvällisesti erilaisia ruokakasvatukseen liittyviä näkökulmia. Opiskelija osaa analysoida erilaisten opetusmenetelmien käyttöä hyvin perustellen. Opiskelija on aloitteellinen ja hänellä on valmius soveltaa oppimaansa käytäntöön sekä kehittää omaa ja työyhteisönsä toimintaa. Hän noudattaa annettuja ohjeita ja toimii prosessin aikana annetussa aikataulussa täsmällisesti.
Esitietovaatimukset
Elintarvikkeet ja ravitsemus (suoritettu)
Ravitsemuslaatu ruokapalveluissa (suoritettu)
Lisätiedot
Opintojakso on erinomainen mahdollisuus kotikansainvälistymiseen ja saada uusia näkökulmia ja ystäviä Euroopasta!