Ruokakäyttäytyminen ja ruoanvalinta (3op)
Toteutuksen tunnus: CA00CX28-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 22.04.2025 - 08.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 20.10.2025 - 10.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- SeAMK Restonomi
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Frami
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
- Opettajat
- Kaija Nissinen
- Ryhmät
-
RESTO23Restonomi (AMK), Päivätoteutus
-
MRESTO24Restonomi (AMK), Monimuotototeutus
- Opintojakso
- CA00CX28
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää ja perustella, miksi syömme niin kuin syömme. Hän osaa nimetä ja antaa esimerkkejä ruokakäyttäytymiseen ja ruoanvalintaan vaikuttavista yksilön sisäisistä, yhteisöllisistä, yhteiskunnallisista ja maailmanlaajuisista tekijöistä. Hän osaa tutkia ja vertailla ruokaympäristöjen piirteitä ja arvioida niiden merkityksiä ruokakäyttäytymiseen. Opiskelija osaa nimetä ja arvioida ravitsemuspoliittisten toimien tavoitteita ja keinoja.
Sisältö
Ruokakäyttäytymiseen vaikuttavat yksilön sisäiset, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset tekijät
Ruokapalvelu ruokaympäristönä
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan kurssin alkaessa
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus, sisältää aikaan sidottua opetusta: luennot, ohjatut harjoitukset, Moodle-testit
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työmäärä 81 h, josta
- luennot ja ohjatut harjoitukset n. 20 h
- itsenäinen opiskelu n. 60 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa selittää, miksi syömme niin kuin syömme. Hän osaa nimetä syömiskäyttäytymiseen ja ruoanvalintaan vaikuttavia psykologisia, fysiologisia, sosiaalisia ja ympäristötekijöitä. Hän tunnistaa ruokaympäristöstä erilaisten ominaisuuksien merkityksiä ruokakäyttäytymiseen. Opiskelija osaa nimetä ja ravitsemuspoliittisia toimijoita, toimien tavoitteita ja keinoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja perustella, miksi syömme niin kuin syömme. Hän osaa nimetä ja antaa esimerkkejä ruokakäyttäytymiseen ja ruoanvalintaan vaikuttavista tekijöistä. Hän osaa tutkia ja vertailla ruokaympäristöjen ja -kulttuurien piirteitä ja arvioida niiden merkityksiä ruokakäyttäytymiseen. Opiskelija osaa nimetä ja arvioida ravitsemuspoliittisten toimien tavoitteita ja keinoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää ja perustella monipuolisesti eri näkökulmista, miksi syömme niin kuin syömme ja perustella. Hän osaa nimetä ruokakäyttäytymiseen ja ruoanvalintaan vaikuttavia tekijöitä ja antaa näistä monipuolisesti esimerkkejä. Hän osaa tutkia, vertailla ja kehittää ruokaympäristöjä arvioiden niiden merkityksiä ruokakäyttäytymiseen. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää ravitsemuspoliittisten toimien tavoitteita ja keinoja.