Kulttuurihyvinvointi (3op)
Toteutuksen tunnus: 2B00DK59-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 18.02.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 02.03.2026 - 29.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Frami
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 40
- Koulutus
- Kulttuurituottaja (AMK)
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
- Opettajat
- Noora Kivimäki
- Satu Salmela
- Ryhmät
-
KITI23Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
- Opintojakso
- 2B00DK59
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- määritellä kulttuurihyvinvoinnin käsitteen osana isompaa viitekehystä (moniammatillisuuden ja -tieteisyyden näkökulma)
- tunnistaa kulttuurin merkityksen osana hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä
- arvioida kulttuurihyvinvoinnin merkitystä yhteisöllisyyden ja osallisuuden vahvistajana
- nimetä soveltavan taiteen menetelmiä kulttuurihyvinvoinnin viitekehyksessä
- selittää hyvän lukutaidon merkitystä inhimillisen kasvun ja kulttuurihyvinvoinnin vahvistajana, sekä yhteiskuntaan integroitumisen edistäjänä
Sisältö
- Kulttuurihyvinvoinnin käsitteistö ja rakenteet
- Taidelähtöiset menetelmät ja kulttuurihyvinvointi
- Asiakaslähtöisyys ja kestävä kehitys kulttuurihyvinvointityön perustana
Aika ja paikka
Aikataulutetun verkko-opetuksen aikataulut löytyvät lukujärjestyksestä osoitteesta https://lukkarikone.seamk.fi/. Lukujärjestyksiä on julkaistuna kuusi seuraavaa viikkoa. Syksyn 6 ensimmäistä viikkoa julkaistaan juhannukseen mennessä ja kevään 6 ensimmäistä viikkoa jouluun mennessä. Lukujärjestyksiin voi tulla muutoksia.
Oppimateriaalit
Opintojakson alussa opettajien ilmoittama materiaali
Kuulokkeet ja webkamera
Opetusmenetelmät
Opinto suoritetaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä.
Opinto edellyttää aikataulutettuun etäopetukseen osallistumista verkossa.
Opetuskertojen tallenteet eivät ole katsottavissa jälkikäteen Moodlessa.
Opinto sisältää yhteisiä etätapaamisia ja pari- tai ryhmätyöskentelyä verkossa.
Opinto sisältää myös itsenäistä työskentelyä verkossa.
Opiskelija perehtyy teoria-aineistoon, tekee verkkotehtävät, harjoitusprojektin ja tentin annettujen ohjeiden mukaisesti.
Opinto edellyttää itsenäistä työskentelyä ja aikataulun suunnittelua.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämän asiantuntijavieraat
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla taiteen erilaisia käyttötapoja ja lähtökohtia muutamin esimerkein kulttuurihyvinvoinnin edistämisessä. Opiskelija tunnistaa soveltavan taiteen käsitteen ja osaa nimetä muutaman esimerkin. Opiskelija pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan kuvailevasti. Opiskelija tunnistaa hyvän lukutaidon mahdollisuudet kulttuurihyvinvoinnin vahvistajana.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvailla taiteen erilaisia käyttötapoja ja lähtökohtia muutamin esimerkein ja osaa arvioida taiteen merkitystä kulttuurihyvinvoinnin edistämisessä. Opiskelija osaa esitellä useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa. Opiskelija kykenee kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti. Opiskelija osaa selittää kuinka hyvä lukutaito vahvistaa kulttuurihyvinvointia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvailla taiteen erilaisia käyttötapoja ja lähtökohtia analyyttisesti monipuolisin esimerkein, ja osaa arvioida syvällisesti taiteen merkitystä kulttuurihyvinvoinnin edistämisessä. Opiskelija löytää useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa ja pystyy ideoimaan soveltavalle käytölle jonkin uuden kontekstin tai työtapojen yhdistelmän. Opiskelija pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti ja löytämään sille uusia merkityksiä. Opiskelija osaa ideoida uusia lukutaitoa edistäviä keinoja, joilla voidaan vahvistaa kulttuurihyvinvointia.