Siirry suoraan sisältöön

Lukuohjaus (5op)

Toteutuksen tunnus: 4A00CU24-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 07.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
07.01.2026 - 31.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettajat
Sari Mäkinen-Laitila
Satu Salmela
Ryhmät
KITI24
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opintojakso
4A00CU24

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- perustella, miksi ja milloin lukuohjausta tarvitaan
- tunnistaa ja ottaa huomioon erilaisia ja eri-ikäisistä osallistujista koostuvia kohderyhmiä, joille lukuohjauksesta on hyötyä
- määritellä lukuohjaukseen liittyviä erityispiirteitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lukuohjaustilanteen
- käyttää useita menetelmiä lukuohjauksessa
- nimetä yhteistyötahoja, joiden kanssa lukuohjaustoimintaa toteutetaan
- kehittää lukuohjausta osana kirjastojen palveluja

Sisältö

Opintojakson sisältö

Lukuohjauksen tavoitteet
Lukuohjauksen kohderyhmät
Yksittäisen lukuohjaustilanteen vaiheet ja lukuohjaus prosessina
Lukuohjauksen menetelmät ja niiden testaus ja soveltaminen
Lukuohjaus kirjastossa
Yhteistyötahot, joiden kanssa lukuohjausta tehdään
Opintojaksoon voi sisältyä työelämäyhteistyössä ja -ympäristössä toteuttava lukuohjaustilanne

Oppimateriaalit

Dufva, H., Salmirinne, M., Turunlahti, J., Westerlund, J., & Kleemola, H. (2023). Sanataidetta on enemmän!: Sanataide hyvinvointia rakentamassa. Kustantamo Kita. ; Kansallinen lukutaitostrategia 2030. (2021). Opetushallitus, Lukuliike. https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/kansallinen-lukutaitostrategia-2030; Kosonen, P., Ihanus, J., & Huldén, J. (2022). Hoitava lukeminen: Teoreettisia ja käytännöllisiä näkökulmia lukemistyöhön. Vastapaino.; Lukemattomat blogi.(i.a.) Lukemattomat mahdollisuudet –hanke. https://lukemattomat.turkuamk.fi/arkisto/blogi-2/index.html ; Lukemattomat mahdollisuudet. (2021). Lukulux-verkkokäsikirja.Lukemattomat mahdollisuudet -hanke. https://www. lukulux.fi/; Mäkinen-Laitila, S., Salmela, S. (2021). Polkuja kirjastoon: Toimintakokonaisuuksia nuorten ja aikuisten lukutaitotyöhön. Seinäjoen ammattikorkeakoulu.

Opetusmenetelmät

Lähitapaamiset, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, suulliset ja kirjalliset tehtävät. Lukuohjaussuunnitelman laatiminen, lukuohjauksen toteuttaminen sekä vertaisarviointi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla työelämän asiantuntijavieraita.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssikuormitus yhteensä 135 tuntia. Tästä yhteisiä teorialuentoja noin 24 t​, asiantuntijapuheenvuorot noin 8 t, lukujärjestykseen merkittyä työskentelyä omassa lukuohjausryhmässä Framilla noin 10 t sekä työskentelyn sparrausta. Lukuohjaustilanteet yhteensä noin 18 t. ​Loput 70 t sekä yksilön että ryhmien omaa resurssointia lukujärjestykseen merkittyjen tuntien ulkopuolella.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on osallistunut opetukseen ja suorittanut opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa määritellä, mitä lukuohjaus tarkoittaa ja mitkä ovat sen tavoitteita. Hän osaa toteuttaa ryhmässä lukuohjaustilanteen, jossa käytetään vähintään yhtä menetelmää. Hän osaa nimetä joitakin lukuohjauksen kohderyhmiä ja yhteistyötahoja, joiden kanssa lukuohjausta toteutetaan. Hän osaa selittää, millainen rooli kirjastolla on lukuohjauksen toteuttajana.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyvin ja käyttänyt monipuolisesti erilaisia lähteitä. Opiskelija osaa määritellä, mitä lukuohjaus tarkoittaa ja mitkä ovat sen tavoitteita. Hän osaa toteuttaa itsenäisesti tai ryhmässä lukuohjaustilanteen, jossa käytetään useita menetelmiä. Hän osaa nimetä monia lukuohjauksen kohderyhmiä ja yhteistyötahoja, joiden kanssa lukuohjausta toteutetaan. Hän osaa analysoida ja arvioida, millainen rooli kirjastolla on lukuohjauksen toteuttajana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti erilaisia kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti määritellä, mitä lukemisen ohjaus tarkoittaa ja mitkä ovat sen tavoitteita. Hän osaa toteuttaa itsenäisesti tai ryhmässä lukuohjaustilanteen, jossa käytetään useita menetelmiä. Hän osaa kehittää uudenlaisia lukuohjauksen menetelmiä. Opiskelija osaa erotella monia lukuohjauksen kohderyhmiä ja löytää uusia. Hän osaa nimetä useita lukuohjauksen yhteistyötahoja ja laajentaa lukuohjauksen verkostoja. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida, millainen rooli kirjastolla on lukuohjauksen toteuttajana. Hän osaa ehdottaa uudenlaisia lukuohjauksen toteutustapoja kirjastossa.

Lisätiedot

Osallistuminen edellyttää ohjaustaitojen opintojakson hyväksyttyä suoritusta.

Siirry alkuun