Siirry suoraan sisältöön

Yhteisöllinen lukeminen (5op)

Toteutuksen tunnus: 4A00CW71-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 14.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
07.01.2026 - 29.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettajat
Laura Liikavainio
Ryhmät
KITI25
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opintojakso
4A00CW71

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan eritellä erilaisia lukemisyhteisöjä ja niiden toimintatapoja. Hän osaa kertoa kirjaston tarjoamat mahdollisuudet yhteisöllisen lukemisen kentällä. Opiskelija osaa myös suunnitella ja ohjata erilaisten käyttäjäryhmien lukuharrastusta sekä valita erilaisia työmuotoja, joiden avulla innostetaan lukemaan. Hän osaa aktivoida ja ohjata lukijalähtöistä kirjallisuuskeskustelua ja edistää erilaisten aineistojen käyttöä.

Sisältö

- erilaiset lukemisyhteisöt
- yhteisöllinen lukeminen
- lukemiseen sosiaalistuminen ja kirjaston rooli siinä
- yhteisöllinen lukeminen osana kirjastojen toimintaa
- lukemaan innostaminen ja lukuharrastuksen edistäminen
-kokoelmien avaaminen ja aineistopromootio

Oppimateriaalit

Hokkanen, L. (2015). Sosiaalinen kirjasto: Lukemattomien mahdollisuuksien maailma. Avain.; Ahola, S. 2013. Lukupiirien aika : yhteisöllistä lukemista suomalaisissa lukupiireissä. Helsinki: Avain./ tai Aholan väitöskirja "Lukupiirien Suomi : Yhteisöllistä lukemista 149 suomalaisessa lukupiirissä 2009".; Kirjastot aikuisten lukemisen edistäjinä. 2018. Helsinki: Helsingin kaupunginkirjasto.; Tuomi, P. 2011. Kirjojen keskellä. Kirjastonhoitaja kaunokirjallisuuden asiantuntijana. Helsinkin: Avain.; Tuomi, P. (2017). Kaunokirjallisuus suomalaiselle yleiselle kirjastolle haasteena, rasitteena ja mahdollisuutena: Historiallis-argumentatiivinen tarkastelu suomalaisen yleisen kirjastolaitoksen suhteesta kaunokirjallisuuteen ja kirjalliseen järjestelmään. Oulun yliopisto. ; Fournier, M. D., Ostman, S. & Hall, T. D. (2020). Ask, Listen, Empower: Grounding Your Library Work in Community Engagement. American Library Association. ; Ekholm, K., Repo, Y., Winther-Jensen, T., Pitkänen, M. & Berndtson, M. (2021). Lukemisen aika: Eikö Suomessa lueta tarpeeksi? Kustannusosakeyhtiö Siltala. Muu käytettävä materiaali Ilmoitetaan aihekohtaisesti opintojakson edetessä

Opetusmenetelmät

Lähitoteutus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op kurssi vastaa lähipäivien tuntimääränä 11 x 3 tunnin mittaisia oppitunteja. 1 op vastaa 27 tuntia itsenäistä työskentelyä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on tehnyt kaikki suoritukseen kuuluvat tehtävät, mutta ei ole aina noudattanut ohjeita tai aikatauluja. Opiskelija osaa määritellä lyhyesti, mikä on kirjaston rooli yhteisöllisen lukemisen toteuttajana. Opiskelija osaa valita ja käyttää joitakin lukemaan innostamisen menetelmiä.
Opiskelija osaa kertoa lyhyesti lukemisharrastuksen merkityksestä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on tehnyt kaikki suoritukseen kuuluvat tehtävät ohjeiden ja aikataulujen mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida kirjaston roolia yhteisöllisen lukemisen toteuttajana.
Opiskelija osoittaa aktiivisuutta ja kiinnostusta lukemaan innostamisen toteuttamisessa erilaisin menetelmin.
Opiskelija osaa analysoida lukemisharrastuksen merkitystä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on tehnyt perusteellisesti kaikki suoritukseen kuuluvat tehtävät ohjeiden ja aikataulujen mukaisesti.
Opiskelija osaa arvioida kirjaston roolia yhteisöllisen lukemisen toteuttajana. Hän osaa ehdottaa uusia kirjastoympäristöön sopivia yhteisöllisen lukemisen menetelmiä.
Opiskelija osoittaa aktiivisuutta, innostusta ja luovuutta lukemaan innostamisen toteuttamisessa erilaisin menetelmin.
Opiskelija osaa monipuolisesti analysoida lukemisharrastuksen merkitystä.

Siirry alkuun