Siirry suoraan sisältöön

Ajodynamiikka (3op)

Toteutuksen tunnus: 8C00CW84-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.04.2025 - 08.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.10.2025 - 14.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
SeAMK Konetekniikka
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Insinööri (AMK), Konetekniikka
Opettajat
Roni Kuru
Jarno Arkko
Ajoitusryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) 1 (Koko: 8 . Avoin AMK : 8.)
Ryhmät
AUTO24
Insinööri (AMK), Konetekniikka
AUTOTEK25
Autotekniikka
Pienryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) 1
Opintojakso
8C00CW84

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija,
- osaa määritellä eri tilanteissa auton ajovastusten muodostumisen
- osaa tunnistaa polttoainetalouteen vaikuttavat tekijät
- osaa määrittää auton suorituskykyä vastaavat suureet
- etsiä asiaa koskevaa uusinta tietoa.

Sisältö

Teoria:
- Tehon muodostuminen
- Ajovastukset
- Ajotilapiirros
- Kiihtyvyys
- Vetopyörästön välitysten merkitys
- Polttoaineen kulutus
- Sitkeys
- Kiihtyvyyden ja nousun raja-arvot.

Autolaboraatiot:
- Rengaskontaktin määrittäminen
- Painopisteen kokeellinen määrittäminen
- Ajovastusten simulointi dynamometrissä

Oppimateriaalit

-Alan julkaisut
-Opettajan aineisto
-Theory of Ground Vehicles; J.Y Wong
-Fundumentals of Vehicle Dynamics; Thomas D. Gillespie

Opetusmenetelmät

- Luennot,
- Ryhmä harjoitustyö
- Itsenäinen työskentely
- Autolaboratorio harjoitukset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-Luennot 26 tuntia
-Laboratorioharjoitukset 4 tuntia
-Ryhmä harjoitustyö 28 tuntia
-Lopputentti 2 tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tunnistaa eri ajovastuksia (rullaus-, ilman-, nousu- ja kiihtyvyysvastus), mutta määrittelyissä esiintyy epätarkkuuksia. Ymmärtää moottorin ja voimansiirron vastuksia yleisellä tasolla, mutta ei osaa arvioida niiden vaikutusta kokonaisvastuksiin. Tunnistaa vetopyörästön välitysten merkityksen, muttei pysty itsenäisesti arvioimaan niiden vaikutusta kiihtyvyyteen tai huippunopeuteen. Tunnistaa polttoainetalouteen vaikuttavat perusasiat (massa, vastukset, nopeus, moottorin käyttöalue), mutta ei vielä hahmota niiden suhteellista merkitystä. Laboratorioharjoitusten tulosten laskenta ja tulkinta jäävät perustasolle.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Määrittää ajovastukset useissa tilanteissa oikein ja osaa laskea tehon ja vääntömomentin tarpeen eri ajotilanteissa sekä osaa ottaa huomioon moottorin ja voimansiirron vastukset sekä arvioi niiden osuuden kokonaishäviöissä. Tulkita ajotilapiirroksen luotettavasti ja hyödyntää sitä suorituskykylaskelmissa. Osaa arvioida vetopyörästön välitysten vaikutusta ajoneuvon kiihtyvyyteen, huippunopeuteen ja taloudellisuuteen. Arvioi polttoainetalouteen vaikuttavia tekijöitä käytännön esimerkeissä ja tunnistaa merkittävimmät kulutukseen vaikuttavat ajotilanteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaa määrittää kaikki ajovastukset ja osaa analysoida niiden keskinäistä merkitystä eri ajotilanteissa. Laatii ja tulkitsee ajotilapiirroksia, ja käyttää niitä vaativissa suorituskyvyn ennustamistehtävissä. Analysoi vetopyörästön välityssuhteiden vaikutusta kokonaisajettavuuteen, taloudellisuuteen ja dynaamiseen suorituskykyyn perustellen valinnat teknisesti. Laskee ja tulkitsee kiihtyvyyden ja nousukyvyn raja-arvot myös monimutkaisissa tilanteissa ja osaa arvioida mallien rajoitteita. Pystyy analysoimaan polttoainetaloutta eri ajotilanteissa ja osaa arvioida sekä kulutusta että energiahäviöitä kokonaisuutena. Laboratorioharjoituksissa toteuttaa mittaukset systemaattisesti ja erittäin tarkasti, huomioiden virhelähteet ja niiden vaikutukset. Analysoi tuloksia kriittisesti ja yhdistää ne ajodynamiikan teoreettisiin malleihin.

Esitietovaatimukset

Mekaniikka, Statiikka

Siirry alkuun