Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet (2op)
Toteutuksen tunnus: YPO1C2-3249
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 22.04.2025 - 03.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.09.2025 - 16.11.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- SeAMK Konetekniikka
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Frami
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Insinööri (AMK), Konetekniikka
- Opettajat
- Pia-Mari Riihilahti
- Ryhmät
- 
                        MKONE22Insinööri (AMK), Konetekniikka, monimuotototeutus
- Opintojakso
- YPO1C2
Arviointiasteikko
1-5
                    
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa tieteellisen ja arkiajattelun eroja
- määritellä tutkimuksellisia lähestymistapoja ja tutkimuksen peruskäsitteitä
- esitellä tutkimusprosessin ja raportoinnin vaiheet (rakenne)
- selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa
- antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä
                    
Sisältö
- tieteellinen ajattelu ja arkiajattelu
- yleinen tutkimusetiikka
- keskeisiä tutkimusmenetelmiä 
- tutkimuksen peruskäsitteet ja rakenne
- tutkimusprosessin ja - raportin vaiheet
- tutkiva ja kehittävä työote
                    
Oppimateriaalit
Opettajan jakama materiaali
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara 2016. Tutki ja kirjoita. Kirjayhtymä
                    
Opetusmenetelmät
Lähiopetus: luennot ja harjoitukset
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 53 h
-lähiopetus ja tuntiharjoitukset
- kirjaston tiedonhankinta
- itseopiskelu
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
x
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
- Hyväksytty/hylätty
- Hyväksytty: Opiskelija osoittaa osaamistavoitteissa esitetyn osaamisensa suorittamalla opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyväksytysti. 
- Hylätty: Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavoitteita eikä pysty osoittamaan osaamistaan niissä
                    
Esitietovaatimukset
Aikaisempia opintoja ei tarvita
                    
