Ajamista avustava ajoneuvoelektroniikka (3op)
Toteutuksen tunnus: 8C00CW89-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 22.04.2025 - 26.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.10.2025 - 14.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- SeAMK Konetekniikka
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Frami
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Insinööri (AMK), Konetekniikka
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa kurssin suoritettuaan:
- selittää ajoneuvojen ja työkoneiden ajodynamiikkaan vaikuttavien elektronisten järjestelmien (ABS, TCS, ESC) toimintaperiaatteet
- selittää alustan mekatronisten järjestelmien (elektroninen jousitus, iskunvaimennus, aktiivinen kallistuksenvakaus) rakenteen ja ohjauksen
- selittää ajamista avustavien järjestelmien (ADAS) keskeiset sensoritekniikat: tutka-, kamera-, lidar- ja ultrasonijärjestelmät
- selittää keskeiset ADAS-toiminnot (ACC, AEB, LKAS, SLI, BLIS, RCTA) ja niiden toiminta- ja rajoitetekijät
- selittää autonomisen ajamisen periaatteet ja automaatiotasot (SAE J3016)
- selittää työkoneiden ohjaus- ja automaatiojärjestelmien (mobile-PLC, sähköhydrauliikka, J1939/ISOBUS) perusteet
- selittää ajoneuvo- ja työkonejärjestelmien diagnostiikan ja kalibroinnin perusperiaatteet
- etsiä ja hyödyntää ajantasaista teknistä tietoa ajamista avustavista ja automatisoiduista järjestelmistä
Sisältö
- Ajoneuvojen ja työkoneiden ajodynamiikan elektroniset järjestelmät (ABS, TCS, ESC)
- Alustan mekatroniset järjestelmät: elektroninen jousitus, iskunvaimennus, aktiiviset vakaajat
- ADAS-sensorit: tutka, kamera, lidar, ultrasonijärjestelmät; sensorifuusion perusteet
- ADAS-toiminnot: ACC, AEB, LKAS, SLI/TSR, BLIS, RCTA, pysäköintiavustimet
- Autonomisen ajamisen periaatteet ja automaatiotasot (SAE J3016)
- Työkoneiden ohjaus- ja automaatiojärjestelmät: mobile-PLC, sähköhydrauliikka, J1939/ISOBUS
- Ajoneuvo- ja työkonejärjestelmien diagnostiikan ja kalibroinnin perusperiaatteet
Oppimateriaalit
Luentomateriaali
Lisämateriaalia:
Rudhart ja Kiiskinen: Kuljettajaa Avustavat Järjestelmät (ADAS)
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset ja itsenäinen opiskelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot n. 30 h, harjoitukset n. 20 h ja itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa ajamista avustavien järjestelmien ja alustan mekatroniikan keskeiset periaatteet sekä kuvaa sensorien ja diagnostiikan perusteet. Hyödyntää tietoa ohjatusti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija selittää keskeisten ajodynamiikka-, ADAS- ja työkonejärjestelmien toimintaperiaatteet ja soveltaa diagnostiikan sekä kalibroinnin menetelmiä tavanomaisissa tilanteissa. Hyödyntää ajantasaista tietoa itsenäisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija selittää järjestelmät kokonaisuuksina, arvioi sensorien, ADAS-järjestelmien ja työkoneautomaation toimintaa eri käyttötilanteissa sekä perustelee diagnostoinnin ja kalibroinnin perusperiaatteiden soveltamista teoreettisissa esimerkeissä. Perustelee ratkaisunsa ja hyödyntää tietoa kriittisesti.
Esitietovaatimukset
- Ajoneuvoelektroniikan perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot
- Autosähkön perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot