Siirry suoraan sisältöön

Pelit ja pelaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KD18CNAA03-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 21.02.2025

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Kulttuurituottaja

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Kulttuurituottaja (AMK)

Opettaja

  • Toni Annala

Opiskelijaryhmät

  • KUTU23
    Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
  • KITI22
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • KUTU24
    Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
  • KUTU21
    Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
  • KITI23
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- tunnistaa digitaalisten pelien historiaa.
- tunnistaa digitaalisten pelien ja pelaamisen ilmiöitä, ja osaa arvioida digitaalisten pelien suhdetta teknologiaan ja muuhun mediakulttuuriin.
- hahmottaa pelien sisällölliseen tulkintaan ja ymmärtämiseen liittyviä käsitteitä, ja pystyy hyödyntämään pelillistämisen menetelmiä erilaisten palvelujen kehityksessä.
- pystyy myös arvioimaan digitaalisia pelejä kirjastopalvelujen näkökulmasta ja huomioimaan pelaamisen ja pelillistämisen mahdollisuudet kirjastotyössä sekä kokoelmapolitiikassa.

Sisältö

- digitaalisen pelaamisen historia ja kontekstit
- palveluiden ja käyttäjien toiminnan pelillistäminen
- pelilukutaito
- pelit kirjastoaineistona

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija ymmärtää pelien merkityksen kirjastoaineistona ja hallitsee pelilukutaidon perusteet sekä pelillistämisen perusperiaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija hallitsee hyvin pelilukutaidon ja osaa soveltaa sitä medialukutaidon näkökulmasta kirjastotyöhön. Opiskelija tuntee hyvin pelaamisen historian kehityslinjat ja kykenee itsenäisesti ja ryhmässä pelillistämiseen liittyvään työskentelyyn.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelijalla on erinomainen tietämys pelaamisen historiasta ja hän pystyy innovoimaan ja soveltamaan pelillistämisen ideaa yksin ja ryhmässä. Opiskelija kykenee myös konkreettisesti ja teoreettisesti soveltamaan ja pohtimaan pelilukutaitoa osana medialukutaitoa.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.