Siirry suoraan sisältöön

Ravitsemuksen perusteet (2 op)

Toteutuksen tunnus: 8B00CX65-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.05.2024 - 30.10.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 10.12.2024

Laajuus

2 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Yksikkö

VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka

Opettaja

  • Leena Arjanne

Ajoitusryhmät

  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 100. Avoin AMK: 100.)
  • Ristiinopiskelu (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Koulutusryhmat

  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
  • Ristiinopiskelu

Tavoitteet

Opiskelija osaa tulkita ravitsemussuositusten tavoitteita terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Hän osaa kuvailla suomalaisten ruoankäyttöä. Opiskelija osaa nimetä ja vertailla elintarvikkeiden ja ruokavalioiden terveysvaikutuksia. Hän osaa arvioida ruokaa ravintoaineiden lähteenä. Hänellä on valmiuksia laskea ravintosisältöjä.

Sisältö

Ravinnon ja terveyden väliset yhteydet
Ravitsemussuositukset
Ruoka ravintoaineiden lähteenä
Suomalaisten ruoankäyttö ja ravintoaineiden saanti

Oppimateriaalit

Valtion ravitsemusneuvottelukunta. (2018). Terveyttä ruoasta: Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014 (5. korj. p.). https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/kuluttaja-ja-ammattilaismateriaali/julkaisut/ravitsemussuositukset_2014_fi_web_versio_5.pdf (osoitetuin osin)

L. Valsta, N. Kaartinen, H. Tapanainen, S. Männistö, & K. Sääksjärvi (toim.), Ravitsemus Suomessa – FinRavinto 2017 -tutkimus; Nutrition in Finland – The national FinDiet 2017 survey (tiivistelmä s. 6 – 7, yhteenveto s. 147 – 8). (THL Raportti 12/2018). Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-238-3 (osoitetuin osin)

Voutilainen, E., Mutanen, M. & Fogelholm, M. Ravitsemustaito. (2016). 1.-3. painos. (osoitetuin osin)

Muu opintojaksolla osoitettu oppimateriaali (luentodiat, julkaisut, artikkelit, podcastit)

Opetusmenetelmät

Non-stop verkko-opintojakso, jossa opetusmenetelminä ovat luentotallenteet, osoitettu kirjallisuus, verkkokeskustelutehtävät, oppimistehtäviä sekä tentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei harjoittelu- ja työelämäyhteistyötä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Moodle-tentti. Uusinta sovitaan opettajan kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen tunnustaminen vaatii aiemmin suoritetun korkeakoulutasoisen opinnon.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työtä noin 55 h

Lisätietoja opiskelijoille

Non-stop verkko-opintojakso, jossa opetusmenetelminä ovat luentotallenteet, osoitettu kirjallisuus, verkkokeskustelutehtävät, oppimistehtäviä sekä Moodle-tentti

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa antaa esimerkkejä ruoasta ravintoaineiden lähteenä. Hän osaa kaavamaisesti hyödyntää ravitsemustietoaan valitessaan raaka-aineita erilaisiin ruokalajeihin. Hän tunnistaa erilaisten ruokavalioiden ravitsemukselliset ja terveyteen vaikuttavat ominaisuudet. Hän osaa laskea ravintosisällön. Hän osaa nimetä suomalaisten ravitsemussuositusten tavoitteita. Hän osaa kuvailla suomalaisten ruoankäyttöä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla ruokia ravintoaineiden lähteenä. Opiskelija osaa soveltaa ravitsemustietoaan valitessaan raaka-aineita erilaisiin ruokalajeihin. Hän osaa selittää erilaisten ruokavalioiden ravitsemukselliset ja terveyteen vaikuttavat ominaisuudet. Hän osaa laskea ravintosisällön ja tulkita tuloksia. Hän osaa tunnistaa suomalaisten ravitsemussuositusten tavoitteita ja toteuttaa niitä käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa vertailla ja arvioida ruokia ravintoaineiden lähteenä. Opiskelija osaa soveltaa ja perustella ravitsemustietoaan valitessaan raaka-aineita erilaisiin ruokalajeihin. Hän osaa kehittää erilaisia ruokavalioita huomioiden ravitsemukselliset ja terveyteen vaikuttavat ominaisuudet. Hän osaa laskea ravintosisällön, tulkita tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä. Hän osaa soveltaa suomalaisten ravitsemussuositusten tavoitteita ja toteuttaa niitä käytännössä. Hän osaa selittää ja perustella yhteyksiä suomalaisten ruoankäyttötiedon ja ravitsemussuositusten välillä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavat tehtävät (hyväksytty/täydennettävää/hylätty / voi vaikuttaa arvosanaa korottavasti tai alentavasti) ja tentti (1-5)

Hylätty (0)

Opiskelija ei suorita annettuja tehtäviä ja tenttiä hyväksytysti 10.12.2024 mennessä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa antaa esimerkkejä ruoasta ravintoaineiden lähteenä. Hän osaa kaavamaisesti hyödyntää ravitsemustietoaan valitessaan raaka-aineita erilaisiin ruokalajeihin. Hän tunnistaa erilaisten ruokavalioiden ravitsemukselliset ja terveyteen vaikuttavat ominaisuudet. Hän osaa laskea ravintosisällön. Hän osaa nimetä suomalaisten ravitsemussuositusten tavoitteita. Hän osaa kuvailla suomalaisten ruoankäyttöä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa vertailla ruokia ravintoaineiden lähteenä. Opiskelija osaa soveltaa ravitsemustietoaan valitessaan raaka-aineita erilaisiin ruokalajeihin. Hän osaa selittää erilaisten ruokavalioiden ravitsemukselliset ja terveyteen vaikuttavat ominaisuudet. Hän osaa laskea ravintosisällön ja tulkita tuloksia. Hän osaa tunnistaa suomalaisten ravitsemussuositusten tavoitteita ja toteuttaa niitä käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa vertailla ja arvioida ruokia ravintoaineiden lähteenä. Opiskelija osaa soveltaa ja perustella ravitsemustietoaan valitessaan raaka-aineita erilaisiin ruokalajeihin. Hän osaa kehittää erilaisia ruokavalioita huomioiden ravitsemukselliset ja terveyteen vaikuttavat ominaisuudet. Hän osaa laskea ravintosisällön, tulkita tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä. Hän osaa soveltaa suomalaisten ravitsemussuositusten tavoitteita ja toteuttaa niitä käytännössä. Hän osaa selittää ja perustella yhteyksiä suomalaisten ruoankäyttötiedon ja ravitsemussuositusten välillä.

Lisätiedot

Opintojakso toteutetaan tarvittaessa englanniksi.