Ravitsemuksen perusteet (2 op)
Toteutuksen tunnus: 8B00CX65-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.05.2024 - 30.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
09.09.2024 - 10.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 200
- Koulutus
- Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
- Opettajat
- Leena Arjanne
- Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 100 . Avoin AMK : 100.)
- Ristiinopiskelu (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
- Ristiinopiskelu
- Opintojakso
- 8B00CX65
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa tulkita ravitsemussuositusten tavoitteita terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Hän osaa kuvailla suomalaisten ruoankäyttöä. Opiskelija osaa nimetä ja vertailla elintarvikkeiden ja ruokavalioiden terveysvaikutuksia. Hän osaa arvioida ruokaa ravintoaineiden lähteenä. Hänellä on valmiuksia laskea ravintosisältöjä.
Sisältö
Ravinnon ja terveyden väliset yhteydet
Ravitsemussuositukset
Ruoka ravintoaineiden lähteenä
Suomalaisten ruoankäyttö ja ravintoaineiden saanti
Oppimateriaalit
Valtion ravitsemusneuvottelukunta. (2018). Terveyttä ruoasta: Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014 (5. korj. p.). https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/kuluttaja-ja-ammattilaismateriaali/julkaisut/ravitsemussuositukset_2014_fi_web_versio_5.pdf (osoitetuin osin)
L. Valsta, N. Kaartinen, H. Tapanainen, S. Männistö, & K. Sääksjärvi (toim.), Ravitsemus Suomessa – FinRavinto 2017 -tutkimus; Nutrition in Finland – The national FinDiet 2017 survey (tiivistelmä s. 6 – 7, yhteenveto s. 147 – 8). (THL Raportti 12/2018). Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-238-3 (osoitetuin osin)
Voutilainen, E., Mutanen, M. & Fogelholm, M. Ravitsemustaito. (2016). 1.-3. painos. (osoitetuin osin)
Muu opintojaksolla osoitettu oppimateriaali (luentodiat, julkaisut, artikkelit, podcastit)
Opetusmenetelmät
Non-stop verkko-opintojakso, jossa opetusmenetelminä ovat luentotallenteet, osoitettu kirjallisuus, verkkokeskustelutehtävät, oppimistehtäviä sekä tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei harjoittelu- ja työelämäyhteistyötä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Moodle-tentti. Uusinta sovitaan opettajan kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen tunnustaminen vaatii aiemmin suoritetun korkeakoulutasoisen opinnon.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä noin 55 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä ruoasta ravintoaineiden lähteenä. Hän osaa kaavamaisesti hyödyntää ravitsemustietoaan valitessaan raaka-aineita erilaisiin ruokalajeihin. Hän tunnistaa erilaisten ruokavalioiden ravitsemukselliset ja terveyteen vaikuttavat ominaisuudet. Hän osaa laskea ravintosisällön. Hän osaa nimetä suomalaisten ravitsemussuositusten tavoitteita. Hän osaa kuvailla suomalaisten ruoankäyttöä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla ruokia ravintoaineiden lähteenä. Opiskelija osaa soveltaa ravitsemustietoaan valitessaan raaka-aineita erilaisiin ruokalajeihin. Hän osaa selittää erilaisten ruokavalioiden ravitsemukselliset ja terveyteen vaikuttavat ominaisuudet. Hän osaa laskea ravintosisällön ja tulkita tuloksia. Hän osaa tunnistaa suomalaisten ravitsemussuositusten tavoitteita ja toteuttaa niitä käytännössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa vertailla ja arvioida ruokia ravintoaineiden lähteenä. Opiskelija osaa soveltaa ja perustella ravitsemustietoaan valitessaan raaka-aineita erilaisiin ruokalajeihin. Hän osaa kehittää erilaisia ruokavalioita huomioiden ravitsemukselliset ja terveyteen vaikuttavat ominaisuudet. Hän osaa laskea ravintosisällön, tulkita tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä. Hän osaa soveltaa suomalaisten ravitsemussuositusten tavoitteita ja toteuttaa niitä käytännössä. Hän osaa selittää ja perustella yhteyksiä suomalaisten ruoankäyttötiedon ja ravitsemussuositusten välillä.
Lisätiedot
Non-stop verkko-opintojakso, jossa opetusmenetelminä ovat luentotallenteet, osoitettu kirjallisuus, verkkokeskustelutehtävät, oppimistehtäviä sekä Moodle-tentti