Siirry suoraan sisältöön

Määrällinen ja laadullinen tutkimus (2 op)

Toteutuksen tunnus: BB00DL37-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
21.01.2025 - 09.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.03.2025 - 23.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
SeAMK Fysioterapeutti
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Fysioterapeutti (AMK)
Opettajat
Kaija Loppela
Leena Koivumäki
Ryhmät
FYS23
Fysioterapeutti (AMK)
Opintojakso
BB00DL37

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Tavoitteet

Opiskelija:

- tietää fysioterapiatutkimuksessa käytettäviä keskeisiä määrällisiä ja laadullisia aineistonkeruumenetelmiä
- tietää tilastotieteen peruskäsitteet
- osaa kerätä tarkoituksenmukaista määrällistä aineistoa
- osaa käsitellä ja esittää aineistoa kuvailevalla tasolla
- osaa seurata ja hyödyntää aikaisempaa tutkimustietoa
- osaa SPSS tilasto-ohjelman perusvalmiudet

- osaa kerätä tarkoituksenmukaisesti laadullista aineistoa
- osaa laadullisen tutkimuksen keskeiset analyysimenetelmät
- omaa perusvalmiudet laadullisen aineiston sisällönanalyysiin

Sisältö

- Keskeiset määrällisen tutkimuksen tiedonkeruumenetelmät
- Määrällisen tutkimusaineiston analysointi kuvailevalla tasolla
- Aineiston graafinen esittäminen
- SPSS-tilasto-ohjelman perusteet

- Keskeiset laadullisen tutkimuksen tiedonkeruumenetelmät
- Haastattelutavat
- Havainnointi
- Laadullisen tutkimusaineiston analysointiprosessi
- Sisällönanalyysi

Oppimateriaalit

Heikkilä, Tarja (2014) Tilastollinen tutkimus. Edita.
Greasley, Pete (2008) Quantitative Data Analysis Using SPSS: An Introduction for Health and Social Sciences. Open University Press. (e-kirja).
Verkko-oppimisalustalla olevat materiaalit
Kyngäs, Vanhanen, Hoitotiede 11, 1/1999, s. 3-12 (tästä 2 sivua Moodlessa)
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2022, 2009. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi. (Kts. uusin painos)
Huttunen ym. 1999. Siinä tutkija missä tekijä. Toimintatutkimuksen perusteita ja näköaloja. Atena-kustannus. WSOY.
Hirsjärvi, S. 2009. Tutki ja kirjoita. Tammi. (Kts. Uusin painos)
Toikko, T. ja Rantanen, T. 2019. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. TUP.

-Muu opettajan jakama kirjallisuus

Opetusmenetelmät

Luennot, verkko-opiskelu, itsenäiset tehtävät.
Määrällinen tutkimus: verkko-opiskeluna orientaatiokertaa lukuunottamatta
Laadullinen tutkimus: lähiopetus (Kampus / Teams; ilmoitetaan ennen kurssin alkua), itsenäinen harjoitustyö, ryhmissä tehtävät tenttitehtävät, jotka käydään läpi pienseminaarissa kurssin päätteeksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan kokonaistyöaika 54 h sisältäen:
Laadullinen tutkimus, 1 op, 27 h opiskelijan työtä
Määrällinen tutkimus, 1 op, 27 h opiskelijan työtä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Läsnäolo kontaktiopetuksessa 80%. Osallistuminen kaikille SPSS harjoitustunneille on edellytys opintojakson suorittamiselle.


Hyväksytty
Opiskelija ymmärtää ja hallitsee tutkimuksen tekemiseen liittyvät käsitteet hyvin. Opiskelija osaa tarkoitukseen soveltuvalla tavalla käyttää ja soveltaa fysioterapia-alaan soveltuvia tyypillisiä määrällisiä ja laadullisia tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä. Opiskelijalla on valmiudet suunnitella ja toteuttaa fysioerapia-alan tutkimus- tai kehittämistehtävä. Opiskelija hallitsee SPSS tilasto-ohjelman perusteet.

Hylätty
Opiskelija hallitsee tutkimuksen tekemiseen liittyvät käsitteet puutteellisesti. Opiskelija ei osaa käyttää ja soveltaa fysioterapiaan soveltuvia yksinkertaisimpia laadullisia tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä. Opiskelijalla ei ole valmiuksia suunnitella eikä toteuttaa fysioterapia- alan tutkimus- tai kehittämistehtäviä. Opiskelija ei hallitse SPSS tilasto-ohjelman perusteita.

Siirry alkuun