Määrällinen ja laadullinen tutkimus (2 op)
Toteutuksen tunnus: BB00DL37-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 21.01.2025 - 09.03.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.03.2025 - 23.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- SeAMK Fysioterapeutti
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Fysioterapeutti (AMK)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Tavoitteet
Opiskelija:
- tietää fysioterapiatutkimuksessa käytettäviä keskeisiä määrällisiä ja laadullisia aineistonkeruumenetelmiä
- tietää tilastotieteen peruskäsitteet
- osaa kerätä tarkoituksenmukaista määrällistä aineistoa
- osaa käsitellä ja esittää aineistoa kuvailevalla tasolla
- osaa seurata ja hyödyntää aikaisempaa tutkimustietoa
- osaa SPSS tilasto-ohjelman perusvalmiudet
- osaa kerätä tarkoituksenmukaisesti laadullista aineistoa
- osaa laadullisen tutkimuksen keskeiset analyysimenetelmät
- omaa perusvalmiudet laadullisen aineiston sisällönanalyysiin
Sisältö
- Keskeiset määrällisen tutkimuksen tiedonkeruumenetelmät
- Määrällisen tutkimusaineiston analysointi kuvailevalla tasolla
- Aineiston graafinen esittäminen
- SPSS-tilasto-ohjelman perusteet
- Keskeiset laadullisen tutkimuksen tiedonkeruumenetelmät
- Haastattelutavat
- Havainnointi
- Laadullisen tutkimusaineiston analysointiprosessi
- Sisällönanalyysi
Oppimateriaalit
Heikkilä, Tarja (2014) Tilastollinen tutkimus. Edita.
Greasley, Pete (2008) Quantitative Data Analysis Using SPSS: An Introduction for Health and Social Sciences. Open University Press. (e-kirja).
Verkko-oppimisalustalla olevat materiaalit
Kyngäs, Vanhanen, Hoitotiede 11, 1/1999, s. 3-12 (tästä 2 sivua Moodlessa)
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2022, 2009. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi. (Kts. uusin painos)
Huttunen ym. 1999. Siinä tutkija missä tekijä. Toimintatutkimuksen perusteita ja näköaloja. Atena-kustannus. WSOY.
Hirsjärvi, S. 2009. Tutki ja kirjoita. Tammi. (Kts. Uusin painos)
Toikko, T. ja Rantanen, T. 2019. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. TUP.
-Muu opettajan jakama kirjallisuus
Opetusmenetelmät
Luennot, verkko-opiskelu, itsenäiset tehtävät.
Määrällinen tutkimus: verkko-opiskeluna orientaatiokertaa lukuunottamatta
Laadullinen tutkimus: lähiopetus (Kampus / Teams; ilmoitetaan ennen kurssin alkua), itsenäinen harjoitustyö, ryhmissä tehtävät tenttitehtävät, jotka käydään läpi pienseminaarissa kurssin päätteeksi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaistyöaika 54 h sisältäen:
Laadullinen tutkimus, 1 op, 27 h opiskelijan työtä
Määrällinen tutkimus, 1 op, 27 h opiskelijan työtä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Läsnäolo kontaktiopetuksessa 80%. Osallistuminen kaikille SPSS harjoitustunneille on edellytys opintojakson suorittamiselle.
Hyväksytty
Opiskelija ymmärtää ja hallitsee tutkimuksen tekemiseen liittyvät käsitteet hyvin. Opiskelija osaa tarkoitukseen soveltuvalla tavalla käyttää ja soveltaa fysioterapia-alaan soveltuvia tyypillisiä määrällisiä ja laadullisia tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä. Opiskelijalla on valmiudet suunnitella ja toteuttaa fysioerapia-alan tutkimus- tai kehittämistehtävä. Opiskelija hallitsee SPSS tilasto-ohjelman perusteet.
Hylätty
Opiskelija hallitsee tutkimuksen tekemiseen liittyvät käsitteet puutteellisesti. Opiskelija ei osaa käyttää ja soveltaa fysioterapiaan soveltuvia yksinkertaisimpia laadullisia tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä. Opiskelijalla ei ole valmiuksia suunnitella eikä toteuttaa fysioterapia- alan tutkimus- tai kehittämistehtäviä. Opiskelija ei hallitse SPSS tilasto-ohjelman perusteita.