Ura- ja työelämätaidot (2 op)
Toteutuksen tunnus: 4A00CU22-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 19.02.2025
Ajoitus
03.03.2025 - 25.05.2025
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Sari Mäkinen-Laitila
Opiskelijaryhmät
-
KITI22Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Tavoitteet
Opiskelija osaa
sanoittaa ja arvioida omaa osaamistaan ja vahvuuksiaan
tunnistaa oman ammatillisen kehittymisensä vaiheita
käyttää henkilökohtaisen osaamisen markkinoinnin työvälineitä sekä tuottaa niihin suunniteltua sisältöä
suunnitella oman työnhakuprosessin
Vahvistaa omia toimijuuden taitojaan
analysoida uravaihtoehtoja ja työmahdollisuuksia valmistumisen jälkeen
Ottaa työelämän pelisäännöt ja työhyvinvoinnin huomioon omassa toiminnassaan
tutkia ja analysoida jatko- ja täydennyskoulutusmahdollisuuksia
Sisältö
oman osaamisen sanoittaminen, ammatti-identiteetin vahvistaminen ja henkilöbrändin rakentaminen
työnhakuprosessi
ammatillinen portfolio
työelämätaitojen syventäminen ja toimijuuden vahvistaminen
työhyvinvointi
kirjasto- ja tietopalvelualan kansalliset ja kansainväliset verkostot ja niissä toimiminen
Ura- ja alumnitarinat
elinikäinen oppiminen
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Teorialuennot, työpajat ja itsenäiset tehtävät, joista muodostuu portfolio.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei sisällä harjoittelua.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Läsnäoloa vaativat verkkoluennot ja -työpajat 27 h, itsenäistä työskentelyä 27 h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja suorittanut opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyväksytysti. Hän osaa kertoa osaamisestaan ja nimetä ammatillisen kehittymisensä vaiheita. Opiskelija tunnistaa ammatillisen portfolion merkityksen työhaussa ja hän on tuottanut portfolion. Hän osaa listata työelämän pelisääntöjä ja löytää toimijuuteen ja työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija on osallistunut alumnipäivään ja hän on kuullut joitakin uratarinoita. Hän osaa nimetä oman ammattialan verkostoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyvin. Hän osaa kertoa monipuolisesti osaamisestaan ja vahvuuksistaan, ja selittää ammatillisen kehittymisensä vaiheita. Opiskelija tunnistaa ammatillisen portfolion merkityksen työhaussa ja hän on tuottanut monipuolisen portfolion. Hän osaa esitellä työelämän pelisääntöjä ja löytää monia toimijuuteen ja työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija on osallistunut alumnipäivään ja hän on kuullut useita uratarinoita. Hän osaa esitellä oman ammattialan verkostoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi. Hän osaa kertoa monipuolisesti osaamisestaan ja vahvuuksistaan, ja selittää ja arvioida ammatillisen kehittymisensä vaiheita. Opiskelija tunnistaa ammatillisen portfolion merkityksen työhaussa ja hän on tuottanut monipuolisen portfolion. Hän osaa laaja-alaisesti analysoida työelämän pelisääntöjä käytännön tilanteissa ja löytää paljon toimijuuteen ja työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija on osallistunut alumnipäivään ja hän on kuullut useita uratarinoita. Hän osaa arvioida oman ammattialan verkostoja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan portfolion muodostavien osasuoritusten ja aktiivisen osallistumisen perusteella.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt vaadittavia tehtäviä, joista portfolio muodostuu. Hänellä on paljon poissaoloja ajoitetuista verkkotapaamisista, eikä hän ole osallistunut työpajoihin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on tuottanut portfolion. Hän on osallistunut verkkotapaamisiin ja ainakin yhteen työpajaan, mutta ei ole osoittanut aktiivisuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on tuottanut kaikki vaadittavat osat sisältävän portfolion. Hän on osallistunut useimmille verkkoluennoille ja työpajoihin ja ollut osassa niitä aktiivinen keskustelija.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on tuottanut kaikki vaadittavat osat sisältävän, sisällöllisesti ja visuaalisesti viimeistellyn portfolion. Hän on ollut läsnä lähes kaikissa verkkotapaamisissa ja työpajoissa ja osalistunut aktiivisesti keskusteluun.