Lukuohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: 4A00CU24-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 08.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Sari Mäkinen-Laitila
- Satu Salmela
Opiskelijaryhmät
-
KITI23Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- perustella, miksi ja milloin lukuohjausta tarvitaan
- tunnistaa ja ottaa huomioon erilaisia ja eri-ikäisistä osallistujista koostuvia kohderyhmiä, joille lukuohjauksesta on hyötyä
- määritellä lukuohjaukseen liittyviä erityispiirteitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lukuohjaustilanteen
- käyttää useita menetelmiä lukuohjauksessa
- nimetä yhteistyötahoja, joiden kanssa lukuohjaustoimintaa toteutetaan
- kehittää lukuohjausta osana kirjastojen palveluja
Sisältö
Opintojakson sisältö
Lukuohjauksen tavoitteet
Lukuohjauksen kohderyhmät
Yksittäisen lukuohjaustilanteen vaiheet ja lukuohjaus prosessina
Lukuohjauksen menetelmät ja niiden testaus ja soveltaminen
Lukuohjaus kirjastossa
Yhteistyötahot, joiden kanssa lukuohjausta tehdään
Opintojaksoon voi sisältyä työelämäyhteistyössä ja -ympäristössä toteuttava lukuohjaustilanne
Oppimateriaalit
Dufva, H., Salmirinne, M., Turunlahti, J., Westerlund, J., & Kleemola, H. (2023). Sanataidetta on enemmän!: Sanataide hyvinvointia rakentamassa. Kustantamo Kita. ; Kansallinen lukutaitostrategia 2030. (2021). Opetushallitus, Lukuliike. https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/kansallinen-lukutaitostrategia-2030; Kosonen, P., Ihanus, J., & Huldén, J. (2022). Hoitava lukeminen: Teoreettisia ja käytännöllisiä näkökulmia lukemistyöhön. Vastapaino.; Lukemattomat blogi.(i.a.) Lukemattomat mahdollisuudet –hanke. https://lukemattomat.turkuamk.fi/arkisto/blogi-2/index.html ; Lukemattomat mahdollisuudet. (2021). Lukulux-verkkokäsikirja.Lukemattomat mahdollisuudet -hanke. https://www. lukulux.fi/; Mäkinen-Laitila, S., Salmela, S. (2021). Polkuja kirjastoon: Toimintakokonaisuuksia nuorten ja aikuisten lukutaitotyöhön. Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Opetusmenetelmät
Lähitapaamiset, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, suulliset ja kirjalliset tehtävät. Lukuohjaussuunnitelman laatiminen, lukuohjauksen toteuttaminen sekä vertaisarviointi.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla työelämän asiantuntijavieraita.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssikuormitus yhteensä 135 tuntia. Tästä yhteisiä teorialuentoja noin 24 t, asiantuntijapuheenvuorot noin 8 t, lukujärjestykseen merkittyä työskentelyä omassa lukuohjausryhmässä Framilla noin 10 t sekä työskentelyn sparrausta. Lukuohjaustuokiot yhteensä noin 18 t. Loppu 70 t kurssiresurssi sekä yksilön että ryhmien omaa resurssointia lukujärjestykseen merkattujen tuntien ulkopuolella.
Lisätietoja opiskelijoille
Osallistuminen edellyttää ohjaustaitojen opintojakson hyväksyttyä suoritusta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja suorittanut opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa määritellä, mitä lukuohjaus tarkoittaa ja mitkä ovat sen tavoitteita. Hän osaa toteuttaa ryhmässä lukuohjaustilanteen, jossa käytetään vähintään yhtä menetelmää. Hän osaa nimetä joitakin lukuohjauksen kohderyhmiä ja yhteistyötahoja, joiden kanssa lukuohjausta toteutetaan. Hän osaa selittää, millainen rooli kirjastolla on lukuohjauksen toteuttajana.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyvin ja käyttänyt monipuolisesti erilaisia lähteitä. Opiskelija osaa määritellä, mitä lukuohjaus tarkoittaa ja mitkä ovat sen tavoitteita. Hän osaa toteuttaa itsenäisesti tai ryhmässä lukuohjaustilanteen, jossa käytetään useita menetelmiä. Hän osaa nimetä monia lukuohjauksen kohderyhmiä ja yhteistyötahoja, joiden kanssa lukuohjausta toteutetaan. Hän osaa analysoida ja arvioida, millainen rooli kirjastolla on lukuohjauksen toteuttajana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti erilaisia kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti määritellä, mitä lukemisen ohjaus tarkoittaa ja mitkä ovat sen tavoitteita. Hän osaa toteuttaa itsenäisesti tai ryhmässä lukuohjaustilanteen, jossa käytetään useita menetelmiä. Hän osaa kehittää uudenlaisia lukuohjauksen menetelmiä. Opiskelija osaa erotella monia lukuohjauksen kohderyhmiä ja löytää uusia. Hän osaa nimetä useita lukuohjauksen yhteistyötahoja ja laajentaa lukuohjauksen verkostoja. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida, millainen rooli kirjastolla on lukuohjauksen toteuttajana. Hän osaa ehdottaa uudenlaisia lukuohjauksen toteutustapoja kirjastossa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja suorittanut opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa määritellä, mitä lukuohjaus tarkoittaa ja mitkä ovat sen tavoitteita. Hän osaa toteuttaa ryhmässä lukuohjaustilanteen, jossa käytetään vähintään yhtä menetelmää. Hän osaa nimetä joitakin lukuohjauksen kohderyhmiä ja yhteistyötahoja, joiden kanssa lukuohjausta toteutetaan. Hän osaa selittää, millainen rooli kirjastolla on lukuohjauksen toteuttajana.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyvin ja käyttänyt monipuolisesti erilaisia lähteitä. Opiskelija osaa määritellä, mitä lukuohjaus tarkoittaa ja mitkä ovat sen tavoitteita. Hän osaa toteuttaa itsenäisesti tai ryhmässä lukuohjaustilanteen, jossa käytetään useita menetelmiä. Hän osaa nimetä monia lukuohjauksen kohderyhmiä ja yhteistyötahoja, joiden kanssa lukuohjausta toteutetaan. Hän osaa analysoida ja arvioida, millainen rooli kirjastolla on lukuohjauksen toteuttajana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti erilaisia kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti määritellä, mitä lukemisen ohjaus tarkoittaa ja mitkä ovat sen tavoitteita. Hän osaa toteuttaa itsenäisesti tai ryhmässä lukuohjaustilanteen, jossa käytetään useita menetelmiä. Hän osaa kehittää uudenlaisia lukuohjauksen menetelmiä. Opiskelija osaa erotella monia lukuohjauksen kohderyhmiä ja löytää uusia. Hän osaa nimetä useita lukuohjauksen yhteistyötahoja ja laajentaa lukuohjauksen verkostoja. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida, millainen rooli kirjastolla on lukuohjauksen toteuttajana. Hän osaa ehdottaa uudenlaisia lukuohjauksen toteutustapoja kirjastossa.