Siirry suoraan sisältöön

Markkinointitutkimus (6op)

Toteutuksen tunnus: LTVAMA201-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
14.01.2017 - 24.03.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.02.2017 - 31.03.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
6 op
Lähiosuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettajat
Jarmo Nummela
Hannu Tuuri
Opintojakso
LTVAMA201

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

1. Avausluento (kurssin sisältö ja tavoitteet, ryhmäytyminen, orientaatio aihealueeseen) (Jarmo)
2. Markkinointitutkimus (Jarmo)
3. Testien käyttäminen markkinointitutkimuksessa (Jarmo)
4. Markkinatiedon raportointi (Jarmo)
5. Markkinatiedon hankinta (Jarmo)
6. Kohderyhmän syvällinen ymmärtäminen (Jarmo)
7. Tutkimusaineiston tallennusta ja muokkaamista, tutkimusraportin muoto (Hannu)
8. Tutkimustulosten esittämistä ja analysointia sekä raportointia (Hannu)
9. Raporttiluonnos ja palaute - raportin fiilaamista (Hannu)
10. SEMINAARI (Hannu ja Jarmo)
Tarkempi lähiopetuksen sisältö ja luentotehtävät Moodlessa erillisenä tiedostona

Tavoitteet

Opiskelija osaa hyödyntää markkinointitutkimusta yrityksen arvontuotantoprosessissa. Opiskelija osaa vertailla määrällisen ja laadullisen tutkimuksen menetelmällisiä ratkaisuja. Opiskelija osaa valita käsillä olevaan tutkimusongelmaan soveltuvan menetelmän ja perustella valintojaan. Opiskelija pystyy suunnittelemaan, toteuttamaan ja raportoimaan yritykselle lisäarvoa tuottavan pienimuotoisen tutkimuksen. Opiskelija osaa arvioida ja kritisoida empiiristä tutkimusta. Opiskelija osaa arvioida omaa tutkimusosaamistaan.

Sisältö

Tutkimustyön peruskäsitteet ja markkinointitutkimuksen suunnittelu
- Aineistojen hankinta ja hyödyntäminen
- Tutkimushaastattelu, havainnointi, lomakekyselyt
- Tutkimuksen toteutus, tietojen käsittely ja analysointi
- Pienimuotoisen markkinointitutkimuksen toteuttaminen yrityksen toimeksiannosta
- Tutkimustulosten raportointi ja esittäminen

Oppimateriaalit

Luennoitsijoiden ilmoittama materiaali:
Heikkilä T (2008) Tilastollinen tutkimus, Edita
Mäntyneva M., Heinonen J., Wrange K. (2008) Markkinointitutkimus, WSOY Oppimateriaalit Oy
Tolvanen J. (2012) Kohtaaminen-Ymmärrä kohderyhmääsi. Talentum
Lähiopetuksessa tarjottava muu materiaali (Moodle)

Opetusmenetelmät

Lähiopetusta.
Harjoituksia ja ryhmätyötä.
Itsenäistä opiskelua ja yritysyhteistyötä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat laativat ryhmissä pienimuotoisen markkinointitutkimuksen valitsemalleen ulkopuoliselle yritykselle.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä - ei uusintamahdollisuutta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut opintojaksoon. Opiskelija osaa selittää tilastollisen ja laadullisen tutkimuksen keskeisimmät peruskäsitteet. Opiskelija osaa vertailla menetelmällisiä ratkaisuja, valita käsillä olevaan tutkimusongelmaan soveltuvan menetelmän, ja perustella valintojaan. Opiskelija pystyy suunnittelemaan, toteuttamaan ja raportoimaan yritykselle lisäarvoa tuottavan pienimuotoisen tutkimuksen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa selittää tilastollisen ja laadullisen tutkimuksen keskeisimmät peruskäsitteet. Opiskelija osaa vertailla menetelmällisiä ratkaisuja, valita käsillä olevaan tutkimusongelmaan soveltuvan menetelmän, ja perustella valintojaan. Opiskelija pystyy suunnittelemaan, toteuttamaan ja raportoimaan yritykselle lisäarvoa tuottavan pienimuotoisen tutkimuksen. Opiskelija osaa arvioida ja kritisoida empiiristä tutkimusta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa selittää tilastollisen ja laadullisen tutkimuksen keskeisimmät peruskäsitteet. Opiskelija osaa vertailla menetelmällisiä ratkaisuja, valita käsillä olevaan tutkimusongelmaan soveltuvan menetelmän, ja perustella valintojaan. Opiskelija pystyy suunnittelemaan, toteuttamaan ja raportoimaan yritykselle lisäarvoa tuottavan pienimuotoisen tutkimuksen. Opiskelija osaa monipuolisesti arvioida ja kritisoida empiiristä tutkimusta.

Siirry alkuun