Markkinointitutkimus (6op)
Toteutuksen tunnus: LTVAMA201-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 14.01.2017 - 24.03.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.02.2017 - 31.03.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 6 op
- Lähiosuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tradenomi (AMK), Liiketalous
- Opettajat
- Jarmo Nummela
- Hannu Tuuri
- Opintojakso
- LTVAMA201
Arviointiasteikko
1-5
Sisällön jaksotus
1. Avausluento (kurssin sisältö ja tavoitteet, ryhmäytyminen, orientaatio aihealueeseen) (Jarmo)
2. Markkinointitutkimus (Jarmo)
3. Testien käyttäminen markkinointitutkimuksessa (Jarmo)
4. Markkinatiedon raportointi (Jarmo)
5. Markkinatiedon hankinta (Jarmo)
6. Kohderyhmän syvällinen ymmärtäminen (Jarmo)
7. Tutkimusaineiston tallennusta ja muokkaamista, tutkimusraportin muoto (Hannu)
8. Tutkimustulosten esittämistä ja analysointia sekä raportointia (Hannu)
9. Raporttiluonnos ja palaute - raportin fiilaamista (Hannu)
10. SEMINAARI (Hannu ja Jarmo)
Tarkempi lähiopetuksen sisältö ja luentotehtävät Moodlessa erillisenä tiedostona
Tavoitteet
Opiskelija osaa hyödyntää markkinointitutkimusta yrityksen arvontuotantoprosessissa. Opiskelija osaa vertailla määrällisen ja laadullisen tutkimuksen menetelmällisiä ratkaisuja. Opiskelija osaa valita käsillä olevaan tutkimusongelmaan soveltuvan menetelmän ja perustella valintojaan. Opiskelija pystyy suunnittelemaan, toteuttamaan ja raportoimaan yritykselle lisäarvoa tuottavan pienimuotoisen tutkimuksen. Opiskelija osaa arvioida ja kritisoida empiiristä tutkimusta. Opiskelija osaa arvioida omaa tutkimusosaamistaan.
Sisältö
Tutkimustyön peruskäsitteet ja markkinointitutkimuksen suunnittelu
- Aineistojen hankinta ja hyödyntäminen
- Tutkimushaastattelu, havainnointi, lomakekyselyt
- Tutkimuksen toteutus, tietojen käsittely ja analysointi
- Pienimuotoisen markkinointitutkimuksen toteuttaminen yrityksen toimeksiannosta
- Tutkimustulosten raportointi ja esittäminen
Oppimateriaalit
Luennoitsijoiden ilmoittama materiaali:
Heikkilä T (2008) Tilastollinen tutkimus, Edita
Mäntyneva M., Heinonen J., Wrange K. (2008) Markkinointitutkimus, WSOY Oppimateriaalit Oy
Tolvanen J. (2012) Kohtaaminen-Ymmärrä kohderyhmääsi. Talentum
Lähiopetuksessa tarjottava muu materiaali (Moodle)
Opetusmenetelmät
Lähiopetusta.
Harjoituksia ja ryhmätyötä.
Itsenäistä opiskelua ja yritysyhteistyötä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat laativat ryhmissä pienimuotoisen markkinointitutkimuksen valitsemalleen ulkopuoliselle yritykselle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä - ei uusintamahdollisuutta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut opintojaksoon. Opiskelija osaa selittää tilastollisen ja laadullisen tutkimuksen keskeisimmät peruskäsitteet. Opiskelija osaa vertailla menetelmällisiä ratkaisuja, valita käsillä olevaan tutkimusongelmaan soveltuvan menetelmän, ja perustella valintojaan. Opiskelija pystyy suunnittelemaan, toteuttamaan ja raportoimaan yritykselle lisäarvoa tuottavan pienimuotoisen tutkimuksen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa selittää tilastollisen ja laadullisen tutkimuksen keskeisimmät peruskäsitteet. Opiskelija osaa vertailla menetelmällisiä ratkaisuja, valita käsillä olevaan tutkimusongelmaan soveltuvan menetelmän, ja perustella valintojaan. Opiskelija pystyy suunnittelemaan, toteuttamaan ja raportoimaan yritykselle lisäarvoa tuottavan pienimuotoisen tutkimuksen. Opiskelija osaa arvioida ja kritisoida empiiristä tutkimusta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa selittää tilastollisen ja laadullisen tutkimuksen keskeisimmät peruskäsitteet. Opiskelija osaa vertailla menetelmällisiä ratkaisuja, valita käsillä olevaan tutkimusongelmaan soveltuvan menetelmän, ja perustella valintojaan. Opiskelija pystyy suunnittelemaan, toteuttamaan ja raportoimaan yritykselle lisäarvoa tuottavan pienimuotoisen tutkimuksen. Opiskelija osaa monipuolisesti arvioida ja kritisoida empiiristä tutkimusta.