Siirry suoraan sisältöön

Elintarvikemikrobiologia ja prosessihygienia (4 op)

Toteutuksen tunnus: 8B00DT54-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 16.05.2025

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Yksikkö

VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka

Opettaja

  • Gun Wirtanen

Ajoitusryhmät

  • Lähialue (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pitkämatka (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Opiskelijaryhmät

  • MBIELI25
    Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka, Monimuotototeutus

Koulutusryhmat

  • Lähialue
  • Pitkämatka

Tavoitteet

Opiskelija osaa esitellä yleiset elintarvikealan mikrobit (patogeenit, pilaajat ja hyödylliset mikrobit) ja niiden elinehtoja (yleisesti, raaka-aineissa, tuotteissa, tuotantopinnoilla, ilmassa ja hyödykkeissä) sekä käyttää mikrobiologisia käsitteitä ja termejä. Opiskelija tuntee omavalvonnan ja pesuprosessien periaatteet.

Sisältö

Arkkibakteerit, bakteerit, hiivat, homeet, levät, alkueläimet ja virukset
Mikrobien morfologia ja lisääntyminen, kasvuolosuhteet, kasvukäyrät, spesifinen kasvunopeus sekä kasvun estäminen
Tärkeimmät elintarvikkeita pilaavat pieneliöt sekä yleisimmät patogeenit, sekä yleiset elintarvikevalmistuksessa käytetyt mikrobit
Aseptiset ja hygieeniset työskentelytavat sekä sterilointi
Elintarvikehygieniasäädökset
Omavalvonta tukijärjestelmineen
Pintahygienia ja pesuprosessit
Ilman mikrobiologinen laatu
Hyödykkeiden mikrobiologinen laatu

Oppimateriaalit

_Sojakka, K. & Välimäki, M.-L., 2011. Ammatillinen Mikrobiologia, Juvenes Print_ Tampere, 306 s. ISBN 978-952-13-4723-8_

Luennoilla esitetty materiaali + kurssikirjan kappaleet 1-7 & 9
+ S. Hallanvuon & T. Johanssonin kirjoittaman julkaisu Elintarvikkeiden mikrobiologiset vaarat
(Eviran julkaisuja 1/2010; https://https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/tietoa-meista/julkaisut/julkaisusarjat/julkaisuja/elintarvikkeiden_mikrobiologiset_vaarat.pdf)


Artikkelit aiheesta:
Björkroth, J. 2009. Elintarvikkeille ominaiset pilaajamikrobit. Duodecim, 125: 659-666.
kirjakappale: Importance of Yeasts and Lactic Acid Bacteria in Food Processing kirjasta Food Processing: Strategies for Quality Assessment (löytyy kurssisivulla; täydelliset viitetiedot: Erten, H., A?irman, B., Gündüz, C., Çar?anba, E., Sert, S., Bircan, S. & Tangüler, H. 2014. Importance … food processing. In: Malik, A., Erginkaya, Z., Ahmad, S. & Erten, H. (Eds). Food processing: strategies for quality assessment. New York: Springer. p. 351–378. DOI: 10.1007/978-1-4939-1378-7_14)
Wirtanen, G. 2017. Biofilm formation on process surfaces. Renhetsteknik 46:1, 20-21.
Wirtanen, G. 2017. Prevention and control of biofilm formation. Renhetsteknik 46:2, 7-11.
Wirtanen, G. 2017. Common pathogens in biofilms. Renhetsteknik 46:3, 6-11.

Lisäksi materiaalina esityksiin mm. Hallanvuo, S. & Johansson, T. 2010. Elintarvikkeiden mikrobiologiset vaarat. Eviran julkaisuja 1/2010. Multiprint Oy: Vantaa, 204 s.

Opetusmenetelmät

Kurssi toteutetaan sekä luennoilla että patogeeniesityksen tekoon ja toisen työn opponointiin ryhmätöinä. Tähän kurssiin ei kuulu laboratoriotöitä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallinen tentti järjestetään viikolla 20 (2025). Lisätietoa tulette saamaan kurssin Moodlesivulta ja kursiin aloitusesityksessä. Opiskelijoilla, joilla on lukihäiriödokumenteilla, on oikeus pidennettyyn tenttiaikaan (2,5 h). Lukihäirlötodistus pitää olla näytettynä opettajalle maaliskuun (2025) loppuun mennessä.

Uusinnoista ilmoitetaan kurssin Moodlesivulla. Ehdotetut rästitenttiajat ovat kesäkuun puolessa välissä (2025) ja elokuun loppupuolella (2025).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työmäärä yhteensä: 108 h
- josta ohjattua toimintaa on n. 40 h
- josta itsenäistä opiskelua n. 68 h

Sisällön jaksotus

Opetus järjestetään keväällä 2025

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso toteutetaan suomenkielellä. Opintojakso suoritetaan tenttimällä. Esitietona tenttimiselle on patogeenityön suorittaminen hyväksytysti eli opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista patogeeniryhmätyöhön, ryhmätyön esittämistä ja toisen ryhmätyön opponointia. Yllämainittujen tehtävien jälkeen opiskelija saa osallistua kirjalliseen tenttiin.
Mikrobiologiset laboratoriotyöt (3 op) suoritetaan toisessa opintojaksossa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee ja hallitsee tyydyttävässä määrin mikrobiologian peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten ongelmien ratkaisemisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee hyvin mikrobiologiaan liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä erityyppisten haasteiden ratkaisemisessa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee kiitettävästi mikro-biologiaan liittyvät käsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä erityyppisten kysymysten ja haasteiden ratkaisemisessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Edellytyksenä osallistua kirjalliseen tenttiin on esityksen ja opponoinnin suorittaminen hyväksytysti. Kurssin arvosana perustuu kirjallisen tentin tulokseen.

Hylätty (0)

Opiskelija ei hallitsee mikrobiologian peruskäsitteitä eikä menetelmiä. Toinen syy hylättyyn arvosanaan on ettei opiskelija ole suorittanut mainitut ryhmätyöt hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tuntee ja hallitsee tyydyttävässä määrin mikrobiologian peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten ongelmien ratkaisemisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee hyvin mikrobiologiaan liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä erityyppisten haasteiden ratkaisemisessa. Opiskelija pystyy esittämään tuloksia selkeästi. Hän kykenee yhdistämään oppimaansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee kiitettävästi mikrobiologiaan liittyvät käsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä erityyppisten kysymysten ja haasteiden ratkaisemisessa. Lisäksi opiskelija pystyy esittämään tuloksia selkeästi sekä esittämään johtopäätöksiä. Hän osoittaa innovatiivisuutta soveltaen oppimaansa.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.