Lapsen ja perheen varhainen tuki (3 op)
Toteutuksen tunnus: BE00BS21-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 12.05.2024
Ajoitus
30.09.2024 - 31.05.2025
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 36
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pia-Christine Sainio
Opiskelijaryhmät
-
MSOS23KSosionomi (AMK)
-
SOS22CSosionomi (AMK)
-
SOS22BSosionomi (AMK)
-
SOS23ASosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija tietää lapsen ja perheen elämäntilanteeseen liittyviä voimavaroja ja riskitekijöitä sekä osaa määritellä varhaisen tukemisen periaatteet varhaiskasvatuspalveluissa. Opiskelija osaa määritellä varhaiskasvatuksen ja eri tahojen tuottamia lapsiperheiden palveluita ja osaa ohjata perheitä palveluiden piiriin. Opiskelija osaa tukea lasta ja perhettä kasvatuksellisen yhteistyön periaatteiden mukaisesti ja ymmärtää monialaisen yhteistyön merkityksen varhaisen tuen näkökulmasta. Opiskelija osaa määritellä dialogisen vuorovaikutuksen merkityksen perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä. Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti huomioiden lapsen oikeuksien toteutumisen ammatillisessa toiminnassaan. Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen ja perheen kuulluksi tulemista sekä osallisuutta varhaiskasvatuksen ympäristössä.
Sisältö
- varhaiskasvatuksen ja lapsiperheiden palvelut
- kasvatuksellinen yhteistyö ja monialaisuus varhaiskasvatuksessa
- lapsen ja perheen elämäntilanteeseen liittyvien voimavarojen sekä riskitekijöiden tunnistaminen ja puheeksi ottaminen
- dialogisen vuorovaikutuksen periaatteet
- varhaisen tuen periaatteet ja toteuttaminen
- lapsen oikeudet ja lapsilähtöinen toiminta osana varhaiskasvatuspalveluita
- osallisuuden edistäminen varhaiskasvatuksen palveluissa, Vasu
Aika ja paikka
-
Oppimateriaalit
-Ahonen, Liisa (2019). Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja.
-Pienet tuetut askeleet. Varhaiskasvatuksen uudistuva tuki ja kehittyvät käytänteet (2022). Heiskanen, Noora & Marja Syrjämäki (toim.). PS-kustannus.
-Sandberg, Erja (2021). Pedagoginen tuki varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. PS-kustannus.
-Varhaiserityiskasvatus (2019). Päivi Pihlaja & Riitta Viitala (toim.). PS-kustannus.
-Pulkkinen, Lea (2022): Lapsen hyvinvointi alkaa kodista. PS-kustannus.
-Pöyhönen, Julia & Heidi Livingston (2023). Hyvän vanhemman salaisuus. Tuuma.
-Ahonen, Liisa (2023). Tiimin voima varhaiskasvatuksessa. PS-Kustannus.
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus. Suoritettavissa itsenäisesti. Kurssin aloitus kaksi kertaa lukuvuoden aikana:
Syksy 2024 viikoilla: 40-50, Kevät 2025 viikoilla: 4 - 14.
Opintojakso materiaaleineen Moodle -alustalla ensisijaisesti varhaiskasvatuksen opintoja suorittaville.
Itsenäinen opiskelu verkossa sisältäen orientaation, orientoivat luennot ja itsenäiset harjoittelutehtävät sekä avoimen oppimispäiväkirjan. Kirjallisuustentti suoritetaan Examissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei sisällä harjoittelua.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan opintojakson Moodle-pohjalla.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op = 81 tuntia
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on ensisijaisesti suunnattu varhaiskasvatuksen opintoja suorittaville tutkinto-opiskelijoille. Ennen osallistumista opintojaksolle opiskelijalla on oltava suoritettuna varhaiskasvatukseen liittyvät muut opinnot: 1) Lapsen kehitys ja oppiminen, 2) Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, 3) Pienryhmätoiminta ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa
Opintojakso on tarjolla myös muille aiheesta kiinnostuneille opiskelijoille: Opintojakso soveltuu vapaasti valittaviin opintoihin heille, jotka eivät suorita varhaiskasvatuksen syventävää kokonaisuutta. Tällöin edellä mainittuja opintojaksoja ei tarvitse olla suoritettuina.
Jos opiskelija haluaa saada varhaiskasvatuksen sosionomin pätevyyden, hän opiskelee kaikki varhaiskasvatuksen kokonaisuuteen kuuluvat opintojaksot opintojen alkuvaiheessa tehdyn suunnitelman mukaisesti.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä kasvatuksellisen yhteistyön ja dialogisen toiminnan periaatteita. Hän osaa nimetä lapsen oikeuksien huomioimiseen ja lapsilähtöiseen toimintaan liittyviä periaatteita. Hän osaa kuvata erilaisten perheiden tarpeita, mukaan lukien riskitilanteessa elävät perheet ja lapset. Opiskelija osaa nimetä varhaisen tukemisen periaatteita. Hän tuntee pääpiirteissään lapsiperhepalveluita ja hän osaa kuvata, kuinka niitä voidaan hyödyntää. Opiskelija osaa kuvata lapsen ja perheen osallisuuteen vaikuttavia seikkoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa tukea lasta ja perhettä kasvatuksellisen yhteistyön periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa toimia sekä lasten että perheiden kanssa dialogisesti. Hän tietää lapsen oikeuksien huomioimiseen ja lapsilähtöiseen toimintaan liittyvät periaatteet. Hän osaa huomioida erilaisten perheiden tarpeet, mukaan lukien riskitilanteessa elävät perheet ja lapset. Opiskelija tietää varhaisen tukemisen periaatteet ja osaa tukea lasta ja perhettä niiden mukaisesti. Hän tuntee eri tahojen tuottamat lapsiperhepalvelut pääpiirteissään ja hän osaa hyödyntää niitä lasten ja perheiden tukemisessa. Opiskelija tietää ja osaa hyödyntää lapsen ja perheen osallisuutta edistäviä menetelmiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tukea lasta ja perhettä kasvatuksellisen yhteistyön periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa toimia sekä lasten että perheen kanssa dialogisesti. Hän osaa kriittisesti arvioida ja analysoida lapsen etua ja lapsilähtöisyyden toteutumista omassa toiminnassaan sekä huomioida erilaisten perheiden tarpeet, mukaan lukien riskitilanteessa elävät perheet ja lapset. Opiskelija osaa analysoiden soveltaa varhaisen tukemisen periaatteita omat ammatilliset vahvuudet ja heikkoudet huomioiden. Hän tuntee eri tahojen tuottamien lapsiperheiden palveluiden kokonaisuuden ja osaa hyödyntää niitä lapsen ja perheen tukemiseksi. Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen ja perheen kuulluksi tulemista sekä osallisuutta eri yhteisöissä. Opiskelija osaa analysoida lapsen ja perheen varhaisen tuen toteutumisen edellytyksiä ja siihen käytettäviä menetelmiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu aktiivisuuteen Moodlessa, tehtävien hyväksyttyyn suoritukseen sekä kirjallisuustenttiin.
Esitietovaatimukset
Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen, Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, Pienryhmätoiminta ja yhteisöllisys varhaiskasvatuksessa
Lisätiedot
Varhaiskasvatuksen opintokokonaisuutta suorittaville.