Sosiaaliturva asiakasnäkökulmasta (5 op)
Toteutuksen tunnus: BE00CW38-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
26.08.2024 - 28.08.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 13.12.2024
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Marja-Liisa Saariaho
Opiskelijaryhmät
-
SOS24BSosionomi (AMK)
-
SOS24CSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa nimetä hyvinvointiyhteiskunnan sosiaaliturvajärjestelmän keskeisiä toimijoita. Opiskelija osaa määritellä eri toimijoiden roolit ja vastuut kansalaisten tuen ja palveluiden järjestämisessä ja tuottamisessa. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmäosaamisen kautta kansalaisten sosiaalisen hyvinvoinnin ja osallisuuden edellytyksiä. Opiskelija kykenee tunnistamaan erilaisissa elämäntilanteissa olevien kansalaisten palvelutarpeita ja hahmottamaan monialaisia palvelupolkuja. Opiskelija osaa arvioida sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävän kehityksen mukaisesti sosiaaliturvan sisältöjä, toimivuutta ja toimintaperiaatteita asiakkaan tarpeisiin vastaamisen näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa erilaisten sosiaaliturvajärjestelmän toimijoiden keskinäisen yhteistyön malleja. Opiskelija on motivoitunut hankkimaan tietoa sosiaaliturvajärjestelmästä.
Sisältö
- sosiaali- ja terveyspalveluiden kokonaisuus
- sosiaalivakuutusetuudet, -avustukset ja -palvelut
- julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toiminta sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajana
- keskeiset sosiaali- ja terveyspalvelut ja etuudet asiakasesimerkkien kautta tarkasteltuna
- sosiaaliturvajärjestelmän ja asiakasosallisuuden kehittäminen
Oppimateriaalit
Havakka, P., Niemelä, M. & Uusitalo, H. 2017. Sosiaalivakuutus. Helsinki: Finva, Finanssi- ja vakuutuskustannus. (soveltuvin osin)
Ihalainen, J. & Kettunen, T. 2016. Turvaverkko vai trampoliini: sosiaaliturvan mahdollisuudet. 10. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Sosiaaliturvaopas. 2022. Järjestöjen sosiaaliturvaopas 2022. https://sosiaaliturvaopas.fi/
Kelan julkaisemat oppaat ja esitteet sekä verkkomateriaali.
Opetusmenetelmät
lähiopetus, yksilö- ja ryhmätehtävät, asiantuntijavierailut, seminaari, tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
tentti opintojakson lopuksi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
133 t
- mistä kontaktiopetusta 36 h
- ryhmätyötä ja itsenäistä työskentelyä 97 h
Lisätietoja opiskelijoille
opintojakso on vaihtoehtoinen Hyvinvointiyhteiskunnan sosiaaliturva -opintojakson kanssa
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa sosiaaliturvajärjestelmän keskeiset toimijat. Opiskelija osaa nimetä ja löytää keskeisimmät sosiaali- ja terveyspalvelut sekä niiden toteuttamis- ja soveltamistavat asiakkaan näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tietää sosiaaliturvajärjestelmän sisältöjä, toimivuutta ja toimintaperiaatteita. Opiskelija tunnistaa erilaisissa elämäntilanteissa olevien asiakkaiden palvelutarpeita ja hahmottaa palvelupolkuja. Opiskelija tunnistaa erilaisten sosiaaliturvajärjestelmän toimijoiden keskinäisen yhteistyön malleja sekä kehittämisen kohtia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida sosiaaliturvajärjestelmän sosiaalista ja taloudellista kestävyyttä sekä yhteyttä yksilökohtaisiin, yhteisöllisiin ja yhteiskunnallisiin taustatekijöihin. Opiskelija osaa nimetä sosiaaliturvajärjestelmän sisältöjä, toimivuutta ja toimintaperiaatteita asiakkaan tarpeisiin vastaamisen näkökulmasta. Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida sosiaaliturvajärjestelmän eri toimijoiden toimintatapoja ja monialaista yhteistyötä sekä kehittämisen kohtia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen lähiopetukseen, yksilö- ja ryhmätehtävien tekeminen, seminaariin osallistuminen, tentti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa sosiaaliturvajärjestelmän keskeiset toimijat. Opiskelija osaa nimetä ja löytää keskeisimmät sosiaali- ja terveyspalvelut sekä niiden toteuttamis- ja soveltamistavat asiakkaan näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tietää sosiaaliturvajärjestelmän sisältöjä, toimivuutta ja toimintaperiaatteita. Opiskelija tunnistaa erilaisissa elämäntilanteissa olevien asiakkaiden palvelutarpeita ja hahmottaa palvelupolkuja. Opiskelija tunnistaa erilaisten sosiaaliturvajärjestelmän toimijoiden keskinäisen yhteistyön malleja sekä kehittämisen kohtia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida sosiaaliturvajärjestelmän sosiaalista ja taloudellista kestävyyttä sekä yhteyttä yksilökohtaisiin, yhteisöllisiin ja yhteiskunnallisiin taustatekijöihin. Opiskelija osaa nimetä sosiaaliturvajärjestelmän sisältöjä, toimivuutta ja toimintaperiaatteita asiakkaan tarpeisiin vastaamisen näkökulmasta. Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida sosiaaliturvajärjestelmän eri toimijoiden toimintatapoja ja monialaista yhteistyötä sekä kehittämisen kohtia