Siirry suoraan sisältöön

Sosiaaliturva asiakasnäkökulmasta (5 op)

Toteutuksen tunnus: BE00CW38-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

26.08.2024 - 28.08.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 13.12.2024

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Marja-Liisa Saariaho

Opiskelijaryhmät

  • SOS24B
    Sosionomi (AMK)
  • SOS24C
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa nimetä hyvinvointiyhteiskunnan sosiaaliturvajärjestelmän keskeisiä toimijoita. Opiskelija osaa määritellä eri toimijoiden roolit ja vastuut kansalaisten tuen ja palveluiden järjestämisessä ja tuottamisessa. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmäosaamisen kautta kansalaisten sosiaalisen hyvinvoinnin ja osallisuuden edellytyksiä. Opiskelija kykenee tunnistamaan erilaisissa elämäntilanteissa olevien kansalaisten palvelutarpeita ja hahmottamaan monialaisia palvelupolkuja. Opiskelija osaa arvioida sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävän kehityksen mukaisesti sosiaaliturvan sisältöjä, toimivuutta ja toimintaperiaatteita asiakkaan tarpeisiin vastaamisen näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa erilaisten sosiaaliturvajärjestelmän toimijoiden keskinäisen yhteistyön malleja. Opiskelija on motivoitunut hankkimaan tietoa sosiaaliturvajärjestelmästä.

Sisältö

- sosiaali- ja terveyspalveluiden kokonaisuus
- sosiaalivakuutusetuudet, -avustukset ja -palvelut
- julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toiminta sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajana
- keskeiset sosiaali- ja terveyspalvelut ja etuudet asiakasesimerkkien kautta tarkasteltuna
- sosiaaliturvajärjestelmän ja asiakasosallisuuden kehittäminen

Oppimateriaalit

Havakka, P., Niemelä, M. & Uusitalo, H. 2017. Sosiaalivakuutus. Helsinki: Finva, Finanssi- ja vakuutuskustannus. (soveltuvin osin)
Ihalainen, J. & Kettunen, T. 2016. Turvaverkko vai trampoliini: sosiaaliturvan mahdollisuudet. 10. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Sosiaaliturvaopas. 2022. Järjestöjen sosiaaliturvaopas 2022. https://sosiaaliturvaopas.fi/
Kelan julkaisemat oppaat ja esitteet sekä verkkomateriaali.

Opetusmenetelmät

lähiopetus, yksilö- ja ryhmätehtävät, asiantuntijavierailut, seminaari, tentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

opintojakso ei sisällä harjoittelua

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

tentti opintojakson lopuksi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

133 t
- mistä kontaktiopetusta 36 h
- ryhmätyötä ja itsenäistä työskentelyä 97 h

Lisätietoja opiskelijoille

opintojakso on vaihtoehtoinen Hyvinvointiyhteiskunnan sosiaaliturva -opintojakson kanssa

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa sosiaaliturvajärjestelmän keskeiset toimijat. Opiskelija osaa nimetä ja löytää keskeisimmät sosiaali- ja terveyspalvelut sekä niiden toteuttamis- ja soveltamistavat asiakkaan näkökulmasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tietää sosiaaliturvajärjestelmän sisältöjä, toimivuutta ja toimintaperiaatteita. Opiskelija tunnistaa erilaisissa elämäntilanteissa olevien asiakkaiden palvelutarpeita ja hahmottaa palvelupolkuja. Opiskelija tunnistaa erilaisten sosiaaliturvajärjestelmän toimijoiden keskinäisen yhteistyön malleja sekä kehittämisen kohtia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida sosiaaliturvajärjestelmän sosiaalista ja taloudellista kestävyyttä sekä yhteyttä yksilökohtaisiin, yhteisöllisiin ja yhteiskunnallisiin taustatekijöihin. Opiskelija osaa nimetä sosiaaliturvajärjestelmän sisältöjä, toimivuutta ja toimintaperiaatteita asiakkaan tarpeisiin vastaamisen näkökulmasta. Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida sosiaaliturvajärjestelmän eri toimijoiden toimintatapoja ja monialaista yhteistyötä sekä kehittämisen kohtia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen lähiopetukseen, yksilö- ja ryhmätehtävien tekeminen, seminaariin osallistuminen, tentti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa sosiaaliturvajärjestelmän keskeiset toimijat. Opiskelija osaa nimetä ja löytää keskeisimmät sosiaali- ja terveyspalvelut sekä niiden toteuttamis- ja soveltamistavat asiakkaan näkökulmasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tietää sosiaaliturvajärjestelmän sisältöjä, toimivuutta ja toimintaperiaatteita. Opiskelija tunnistaa erilaisissa elämäntilanteissa olevien asiakkaiden palvelutarpeita ja hahmottaa palvelupolkuja. Opiskelija tunnistaa erilaisten sosiaaliturvajärjestelmän toimijoiden keskinäisen yhteistyön malleja sekä kehittämisen kohtia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida sosiaaliturvajärjestelmän sosiaalista ja taloudellista kestävyyttä sekä yhteyttä yksilökohtaisiin, yhteisöllisiin ja yhteiskunnallisiin taustatekijöihin. Opiskelija osaa nimetä sosiaaliturvajärjestelmän sisältöjä, toimivuutta ja toimintaperiaatteita asiakkaan tarpeisiin vastaamisen näkökulmasta. Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida sosiaaliturvajärjestelmän eri toimijoiden toimintatapoja ja monialaista yhteistyötä sekä kehittämisen kohtia