Vanhustyö erityisryhmien parissa (3 op)
Toteutuksen tunnus: BC00CY21-3003
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
04.04.2024 - 03.05.2024
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 99
Tutkinto-ohjelma
- Geronomi (AMK)
Opettaja
- Anna-Kaarina Koivula
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa fyysisistä, psyykkisistä tai sosiaalisista syistä erityisryhmiin kuuluvien ikääntyneiden henkilöiden tarpeita ja osaa huomioida ne tukiessaan heidän arkeaan. Hän osaa huomioida tuen tarpeet asiakastilanteissa ja arjen toiminnoissa siten, että vanhuksen osallisuus ja oman elämänsä asiantuntijuus varmistuu.
Opiskelija tuntee erityistä tukea antavia keskeisiä tiedontuottajia ja kolmannen sektorin toimijoita ja osaa hyödyntää niitä ohjatessaan erityisryhmiin kuuluvia ikääntyneitä. Opiskelija kykenee hyödyntämään tämän hetkistä palvelujärjestelmää ja tuntee keskeisimmät lait ja suositukset. Hän osaa asiakasryhmiä koskevat palveluohjaukseen tarvittavat tiedot ja taidot.
Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan ja tietää omia kehittymistarpeitaan työssä.
Sisältö
- erityisryhmään kuuluminen vanhuudessa; vammaisuus, monikulttuurisuus, vähemmistöön
kuuluminen, syrjäytyneisyys
- erityisryhmään kuuluvan ikääntyneen tuen- ja palveluntarpeet
- tukimuodot, suositukset ja lainsäädäntö
- yleisimmät kommunikaatiota tukevat menetelmät
Opetusmenetelmät
Itsenäisesti suoritettava verkko-opinto.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nähdä erityisryhmiin kuuluvien ikääntyneiden henkilöiden erityistarpeita ja huomioi niitä tukiessaan heidän arkeaan. Hän huomioi tuen tarpeita asiakastilanteissa ja arjen toiminnoissa pyrkien mahdollistamaan vanhuksen osallisuutta ja oman elämänsä asiantuntijuutta.
Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä erityisryhmiin suuntautuvassa vanhustyössä. Opiskelija näkee kehittymistarpeita omassa toiminnassaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata erityisryhmiin kuuluvien ikääntyneiden henkilöiden erityistarpeita ja huomioida ne tukiessaan hänen heidän arkeaan. Opiskelija osoittaa tietävänsä erityisryhmiin kuuluvien vanhuksen arjen ja hyvinvoinnin erityistarpeista ja haasteista. Hän osaa huomioida tuen tarpeet asiakastilanteissa ja arjen toiminnoissa siten, että vanhuksen osallisuus ja oman elämänsä asiantuntijuus varmistuu.
Opiskelija osaa toimia tavoitteellisesti moniammatillisessa yhteistyössä ja kehittämisessä erityisryhmiin suuntautuvassa vanhustyössä. Opiskelija osaa arvioida kehittymistarpeita ja -mahdollisuuksia omassa toiminnassaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa erityisryhmiin kuuluvien ikääntyneiden henkilöiden erityistarpeita ja hallitsee monipuolisia ratkaisuvaihtoehtoja tukiessaan heidän arkeaan. Opiskelija osoittaa hallitsevansa erityisryhmiin kuuluvien vanhuksen arjen ja hyvinvoinnin erityistarpeista ja haasteista. Hän osaa huomioida tuen tarpeet asiakastilanteissa ja arjen toiminnoissa kattavasti, siten että vanhuksen osallisuus ja oman elämänsä asiantuntijuus varmistuu.
Opiskelija osaa toimia uusia ratkaisuja tavoitteellisesti etsien ja löytäen moniammatillisessa yhteistyössä ja kehittämisessä erityisryhmiin suuntautuvassa vanhustyössä. Opiskelija osaa perustellen arvioida kehittymistarpeita ja -mahdollisuuksia omassa toiminnassaan.