Siirry suoraan sisältöön

Osallisuus ja marginaalisuus (4 op)

Toteutuksen tunnus: BE00DS23-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

26.08.2024 - 28.08.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 14.03.2025

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

12 - 40

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Asta Pohjola

Opiskelijaryhmät

  • SOS24B
    Sosionomi (AMK)
  • SOS24C
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa määritellä osallisuus- ja marginaalisuus –käsitteet ja tunnistaa niiden sosiaalityön tehtäväkenttään sijoittuvan yhteyden. Opiskelija osaa tarkastella osallisuuden ja hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista. Opiskelija osaa tarkastella osallisuus- ja marginaalisuustematiikkaa erityisesti köyhyyden, addiktioiden, rikollisuuden, asunnottomuuden, työttömyyden ja yksinäisyyden näkökulmista. Opiskelija osaa sijoittaa osallisuus- ja marginaalisuuskysymykset osaksi sosiaalialan työn tehtäväkenttää.

Sisältö

- osallisuus, osattomuus, osallistaminen, osallistuminen
- asiakasosallisuus
- marginaalisuus
- integraatio
- köyhyys, työttömyys, rikollisuus, asunnottomuus, addiktiot, yksinäisyys

Oppimateriaalit

Gothóni, R.ym.(2016).Osallisuus yhteiskunnallisena haasteena.Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Isola, A-M.&Suominen, E.(2016).Suomalainen köyhyys.Into-Kustannus Oy.
Juhila, K.(2015). Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina. Sosiaalityön yhteiskunnalliset tehtävät ja paikat.Vastapaino.
Kivivuori, J.ym.(2018).Kriminologia.Rikollisuus ja kontrolli muuttuvassa yhteiskunnassa.Gaudeamus.
Pyyvaara, U.&Timonen, A.(2017).Naamat - tarinoita asunnottomuudesta.Into-Kustannus Oy.
Saari, J., Eskelinen, N.&Björklund, L.(2020).Raskas perintö -ylisukupolvinen huono-osaisuus Suomessa. Gaudeamus.
Tammi, T.&Raento, P.(Toim.).(2014).Addiktioyhteiskunta.Riippuvuus aikamme ilmiönä.Gaudeamus.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu pääosin lähiopetustoteutuksena. Opintojakso sisältää luentoja, pienryhmätyöskentelyä, opintojakson teemojen mukaisiin toimipisteisiin tutustumista, oppimistehtävän laatimista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoittelua, mutta opintojakso sisältää toimipistevierailuja sosiaalialan tehtäväkentille.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla laaditaan oppimistehtävä, joka palautetaan opintojakson päätteeksi 14.3.2025.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

133h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä osallisuuden ja marginaalisuuden käsitteet sekä nimetä osallisuuden ja hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä. Opiskelija osaa selittää marginaalisuutta tuottavien ilmiöiden merkitystä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista. Opiskelija osaa nimetä osallisuus- ja marginaalisuuskysymykset osaksi sosiaalialan tehtäväkenttää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä osallisuuden ja marginaalisuuden käsitteet sekä selittää osallisuuden ja hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä. Opiskelija osaa tarkastella monipuolisesti marginaalisuutta tuottavien ilmiöiden merkitystä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista. Lisäksi opiskelija osaa tarkastella osallisuus- ja marginaalisuuskysymyksiä osana sosiaalialan tehtäväkenttää.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä osallisuuden ja marginaalisuuden käsitteet sekä analysoida osallisuuden ja hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä. Lisäksi opiskelija osaa analysoida marginaalisuutta tuottavien
ilmiöiden merkitystä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista. Opiskelija osaa analysoida osallisuus- ja marginaalisuuskysymyksiä osana sosiaalialan tehtäväkenttää.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla laaditaan oppimistehtävä, josta muodostuu opintojakson arvosana (1-5).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa määritellä osallisuuden ja marginaalisuuden käsitteet sekä nimetä osallisuuden ja hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä. Opiskelija osaa selittää marginaalisuutta tuottavien ilmiöiden merkitystä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista. Opiskelija osaa nimetä osallisuus- ja marginaalisuuskysymykset osaksi sosiaalialan tehtäväkenttää ja tarkastella näistä teemoista nousevia ammatillisia intressejään.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa määritellä osallisuuden ja marginaalisuuden käsitteet sekä selittää osallisuuden ja hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä. Opiskelija osaa tarkastella monipuolisesti marginaalisuutta tuottavien ilmiöiden merkitystä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista. Opiskelija osaa tarkastella osallisuus- ja marginaalisuustematiikkaa globaalina ilmiönä. Lisäksi opiskelija osaa tarkastella osallisuus- ja marginaalisuuskysymyksiä osana sosiaalialan tehtäväkenttää ja pohtia näistä teemoista nousevia ammatillisia intressejään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä osallisuuden ja marginaalisuuden käsitteet sekä analysoida osallisuuden ja hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä. Lisäksi opiskelija osaa analysoida marginaalisuutta tuottavien ilmiöiden merkitystä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista. Opiskelija osaa tarkastella osallisuus- ja marginaalisuuskysymyksiä osana sosiaalialan tehtäväkenttää sekä pohtia ja perustella näistä teemoista nousevia ammatillisia intressejään.