Siirry suoraan sisältöön

Matkailun kokonaisvaltainen tuotekehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: LT00CK98-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.04.2024 - 05.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.01.2025 - 12.04.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
SeAMK Restonomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
Restonomi (AMK)
Opettajat
Sanna Jyllilä
Ajoitusryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 100 . Avoin AMK : 100.)
Ristiinopiskelu (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
VVO
VVO-ryhmä Peppiä varten
RESTO23
Restonomi (AMK), Päivätoteutus
MRESTO24
Restonomi (AMK), Monimuotototeutus
Pienryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Ristiinopiskelu
Opintojakso
LT00CK98

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

1. Matkailutuotteet ja -teemat
2. Asiakaslähtöisyys tuotekehityksessä
3. Ideasta matkailutuotteeksi
4. Matkailupalveluiden markkinointi ja myynti

Tavoitteet

Opiskelija osaa määritellä matkailutuotteiden, -palveluiden ja -elämysten tuottamisen ja kuluttamisen prosessit ja niiden keskinäisen suhteen. Opiskelija ymmärtää matkailun koko-naisvaltaisen tuotekehitysprosessin, sen eri vaiheet ja jatkuvuuden asiakas- ja toimintaympä-ristölähtöisesti. Opiskelija osaa ideoida, suunnitella, hinnoitella ja kriittisesti arvioida matkailutuotteita ja -palveluita. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida tulevaisuuden megatrendejä ja trendejä matkailuyrityksen ennakoivan tuotekehitysprosessien tueksi.

Sisältö

Matkailutuotteet ja -palvelut, elämykset
Matkailun kokonaisvaltainen tuotekehitysprosessi, asiakaslähtöisyys ja yhteiskehittely
Matkailupalvelujen hinnoittelun perusteet
Matkailumarkkinoinnin perusteet
Tulevaisuuden trendit ja monialaisuus osana matkailun tuotekehitystä

Oppimateriaalit

García-Rosell, J-C., Haanpää, M. E., & Kyyrä, S. M. (2017). Matkailun tuotekehitys. teoksessa J. Edelheim, & H. Ilola (Toimittajat), Matkailututkimuksen avainkäsitteet (Sivut 148-152). Lapland University Press. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-310-952-0

Haanpää, M., Garcia-Rosell, J-C. & Kyyrä, S. (2013). Ennakoiva tuotekehitys matkailussa. Teoksessa Veijola, S. (toim.) Matkailututkimuksen Lukukirja (102-114). Porvoo: Bookwell.

Janhunen, J. (2014). Stakeholder approach to tourism product development. A Nordic perspective. A Master's thesis. Rovaniemi: University of Lapland.

Komppula, R. & Boxberg, M. (2002). Matkailuyrityksen tuotekehitys. Helsinki: Edita.

Konu, H., Pesonen, J., Reijonen, H., & Alakoski, L. (2020). Matkailuliiketoimintaa teoriasta käytäntöön. Vastapaino.

Järvinen, E., Jyllilä, S. & Janhunen, J. (2020). Vieraanvarainen Etelä-Pohjanmaa: Etelä-Pohjanmaan matkailustrategia 2020 - 2028 ja toimenpide-ehdotukset 2020 - 2025. Seinäjoki. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201211100376

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, sisältää aikaan sidottua verkossa toteutettavaa opetusta. Luennot tallennetaan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssilla on yritystoimeksianto.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op noin 135 h. Luennot 28 h, itsenäinen opiskelu 107 h.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut opintojaksoon. Opiskelija osaa tyydyttävästi määritellä matkailutuotteiden, -palveluiden ja -elämysten tuottamisen ja kuluttamisen prosessit ja niiden keskinäisen suhteen. Opiskelija ymmärtää matkailun kokonaisvaltaisen tuoteke-hitysprosessin, sen eri vaiheet ja jatkuvuuden asiakas- ja toimintaympäristölähtöisesti. Opiskelija osaa ideoida, suunnitella ja hinnoitella matkailutuotteita ja -palveluita. Opiskelija osaa tunnistaa tulevaisuuden megatrendejä ja trendejä matkailuyrityksen ennakoivan tuotekehitysprosessien tueksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät hyvin ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa määritellä hyvin matkailutuotteiden, -palveluiden ja -elämysten tuottamisen ja kuluttamisen prosessit ja niiden keskinäisen suhteen. Opiskelija ymmärtää matkailun kokonaisvaltaisen tuotekehitysprosessin, sen eri vaiheet ja jatkuvuuden asiakas- ja toimintaympäristölähtöisesti. Opiskelija osaa ideoida, suunnitella ja hinnoitella matkailutuotteita ja -palveluita. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida tulevaisuuden megatrendejä ja trendejä hyvin matkailuyrityksen ennakoivan tuotekehitysprosessien tueksi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa laaja-alaisesti määritellä matkailutuotteiden, -palveluiden ja -elämysten tuottamisen ja kuluttamisen prosessit ja niiden keskinäisen suhteen. Opiskelija ymmärtää erittäin hyvin matkailun kokonaisvaltaisen tuotekehitysprosessin, sen eri vaiheet ja jatkuvuuden asiakas- ja toimintaympäristölähtöisesti. Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti matkailupalveluita ja arvioida niiden kannattavuutta ja potentiaalia matkailumarkkinoilla. Opiskelija osaa ideoida, suunnitella, hinnoitella ja arvioida matkailutuotteita ja -palveluita. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida tulevaisuuden megatrendejä ja trendejä matkailuyrityksen ennakoivan tuotekehitysprosessien tueksi.

Esitietovaatimukset

Matkailu globaalina ilmiönä
Kestävä matkailu

Siirry alkuun