Matkailun kokonaisvaltainen tuotekehitys (5 op)
Toteutuksen tunnus: LT00CK98-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.04.2024 - 05.01.2025
Ajoitus
23.01.2025 - 12.04.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
UUSI SeAMK Restonomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Restonomi (AMK)
Opettaja
- Sanna Jyllilä
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 100. Avoin AMK: 100.)
- Ristiinopiskelu (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
RESTO23Restonomi (AMK), Päivätoteutus
-
MRESTO24Restonomi (AMK), Monimuotototeutus
-
VVOVVO-ryhmä Peppiä varten
Koulutusryhmat
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
- Ristiinopiskelu
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä matkailutuotteiden, -palveluiden ja -elämysten tuottamisen ja kuluttamisen prosessit ja niiden keskinäisen suhteen. Opiskelija ymmärtää matkailun koko-naisvaltaisen tuotekehitysprosessin, sen eri vaiheet ja jatkuvuuden asiakas- ja toimintaympä-ristölähtöisesti. Opiskelija osaa ideoida, suunnitella, hinnoitella ja kriittisesti arvioida matkailutuotteita ja -palveluita. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida tulevaisuuden megatrendejä ja trendejä matkailuyrityksen ennakoivan tuotekehitysprosessien tueksi.
Sisältö
Matkailutuotteet ja -palvelut, elämykset
Matkailun kokonaisvaltainen tuotekehitysprosessi, asiakaslähtöisyys ja yhteiskehittely
Matkailupalvelujen hinnoittelun perusteet
Matkailumarkkinoinnin perusteet
Tulevaisuuden trendit ja monialaisuus osana matkailun tuotekehitystä
Oppimateriaalit
García-Rosell, J-C., Haanpää, M. E., & Kyyrä, S. M. (2017). Matkailun tuotekehitys. teoksessa J. Edelheim, & H. Ilola (Toimittajat), Matkailututkimuksen avainkäsitteet (Sivut 148-152). Lapland University Press. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-310-952-0
Haanpää, M., Garcia-Rosell, J-C. & Kyyrä, S. (2013). Ennakoiva tuotekehitys matkailussa. Teoksessa Veijola, S. (toim.) Matkailututkimuksen Lukukirja (102-114). Porvoo: Bookwell.
Janhunen, J. (2014). Stakeholder approach to tourism product development. A Nordic perspective. A Master's thesis. Rovaniemi: University of Lapland.
Komppula, R. & Boxberg, M. (2002). Matkailuyrityksen tuotekehitys. Helsinki: Edita.
Konu, H., Pesonen, J., Reijonen, H., & Alakoski, L. (2020). Matkailuliiketoimintaa teoriasta käytäntöön. Vastapaino.
Järvinen, E., Jyllilä, S. & Janhunen, J. (2020). Vieraanvarainen Etelä-Pohjanmaa: Etelä-Pohjanmaan matkailustrategia 2020 - 2028 ja toimenpide-ehdotukset 2020 - 2025. Seinäjoki. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201211100376
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus, sisältää aikaan sidottua verkossa toteutettavaa opetusta. Luennot tallennetaan.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla on yritystoimeksianto.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op noin 135 h. Luennot 28 h, itsenäinen opiskelu 107 h.
Sisällön jaksotus
1. Matkailutuotteet ja -teemat
2. Asiakaslähtöisyys tuotekehityksessä
3. Ideasta matkailutuotteeksi
4. Matkailupalveluiden markkinointi ja myynti
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut opintojaksoon. Opiskelija osaa tyydyttävästi määritellä matkailutuotteiden, -palveluiden ja -elämysten tuottamisen ja kuluttamisen prosessit ja niiden keskinäisen suhteen. Opiskelija ymmärtää matkailun kokonaisvaltaisen tuoteke-hitysprosessin, sen eri vaiheet ja jatkuvuuden asiakas- ja toimintaympäristölähtöisesti. Opiskelija osaa ideoida, suunnitella ja hinnoitella matkailutuotteita ja -palveluita. Opiskelija osaa tunnistaa tulevaisuuden megatrendejä ja trendejä matkailuyrityksen ennakoivan tuotekehitysprosessien tueksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät hyvin ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa määritellä hyvin matkailutuotteiden, -palveluiden ja -elämysten tuottamisen ja kuluttamisen prosessit ja niiden keskinäisen suhteen. Opiskelija ymmärtää matkailun kokonaisvaltaisen tuotekehitysprosessin, sen eri vaiheet ja jatkuvuuden asiakas- ja toimintaympäristölähtöisesti. Opiskelija osaa ideoida, suunnitella ja hinnoitella matkailutuotteita ja -palveluita. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida tulevaisuuden megatrendejä ja trendejä hyvin matkailuyrityksen ennakoivan tuotekehitysprosessien tueksi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa laaja-alaisesti määritellä matkailutuotteiden, -palveluiden ja -elämysten tuottamisen ja kuluttamisen prosessit ja niiden keskinäisen suhteen. Opiskelija ymmärtää erittäin hyvin matkailun kokonaisvaltaisen tuotekehitysprosessin, sen eri vaiheet ja jatkuvuuden asiakas- ja toimintaympäristölähtöisesti. Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti matkailupalveluita ja arvioida niiden kannattavuutta ja potentiaalia matkailumarkkinoilla. Opiskelija osaa ideoida, suunnitella, hinnoitella ja arvioida matkailutuotteita ja -palveluita. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida tulevaisuuden megatrendejä ja trendejä matkailuyrityksen ennakoivan tuotekehitysprosessien tueksi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävä, oppimistehtävä ja itsearviointi. Opintojakson arviointi perustuu oppimistehtävään.
Esitietovaatimukset
Matkailu globaalina ilmiönä
Kestävä matkailu