Siirry suoraan sisältöön

Yrittäjyys matkailu- ja palvelualalla (3 op)

Toteutuksen tunnus: CA00DK49-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.04.2024 - 05.09.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 18.12.2024

Laajuus

3 op

Yksikkö

VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Restonomi (AMK)

Opettaja

  • Nina Sillvan

Opiskelijaryhmät

  • RESTO23
    Restonomi (AMK), Päivätoteutus
  • MRESTO24
    Restonomi (AMK), Monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa kuvata yrittäjyysosaamisen pääpiirteet sekä pohtia omia tavoitteittaan ja vahvuuksiaan suhteessa niihin.
• osaa havainnollistaa ja tarkastella sosiaalista, kulttuurista, ekologista ja taloudellista arvoa matkailu- ja palvelualalla ja hahmottaa miten ne eroavat toisistaan
• osaa selittää erilaisia arvoketjuja ja –verkkoja matkailu- ja palvelualalla
• osaa määritellä matkailu- ja palvelualan yritystoiminnan merkityksen yhteiskunnassa ja kansantaloudessa
• osaa havainnollistaa kannattavan liiketoiminnan edellytykset
• osaa kuvata yrityksen perustamiseen liittyvät vaiheet
• tunnistaa SeAMKin tarjoamat palvelut yrityksen perustamiseen ja kehittämiseen.

Sisältö

• Yrittäjyysosaaminen
• Arvoketjujen ja arvoverkkojen tunnistaminen eri ympäristöissä, arvon tuottaminen eri rakenteissa, kuten yrityksissä ja yhdistyksissä matkailu- ja palvelualalla
• Yrittäjyyden ja liiketoiminnan peruskäsitteet ja ansaintalogiikkaa, talouden lukutaito, riskien hallinta matkailu- ja palvelualalla
• Liiketoiminnan perustamisen vaiheet
• Liiketoimintasuunnitelma ja Business Model Canvas liikeidean jäsentämisen työkaluna
• Yritystoiminta osana yhteiskuntaa
• Yrittäjyystaitojen syventäminen SeAMKissa (SeAMK Yritystalli, SeAMKPro, SeiES jne.).

Oppimateriaalit

Moodlen materiaali, opettajan osoittama lisämateriaali

Opetusmenetelmät

Luennot
Yksilötehtävät ja pari-/ryhmätehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 12 h
Yksilötehtävät ja pari-/ryhmätehtävät 69 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Osaa
- ottaa vastuun tehtävistään (toimii yrittäjämäisesti)
- tunnistaa omia yrittäjyyteen liittyviä valmiuksiaan ja käsittää epävarmuuden sietämisen merkityksen omassa toiminnassaan
- tunnistaa asiakkaan keskeisen roolin liiketoiminnan suunnittelussa
- osaa tunnistaa liiketoimintasuunnitelmassa oman osaamisensa, yrityksensä asiakkaat ja tärkeät yhteistyökumppanit.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Edellisen lisäksi osaa
- arvioida omia mahdollisuuksiaan toimia yrittäjänä
- arvioida liiketoiminnan menestymisen mahdollisuuksia sekä yrittäjäksi ryhtymistä
- tunnistaa liiketoimintansa näkökulmasta tärkeimmät yhteistyökumppanit ja verkostot
- tuntee hyvin liiketoiminnan tietoperustaa ja vastuullisuuden yhteydet liiketoimintaan
- perusteet liiketoimintasuunnitelmaan liittyvissä laskelmissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisen lisäksi osaa
- arvioida yrittäjyyden haasteita ja mahdollisuuksia sekä
- analysoi kilpailijoiden merkitystä liiketoiminnan näkökulmasta
- analysoida ja arvioida tekemiään strategisia valintoja ja tiedostaa yritystoiminnan yhteiskunnallisen merkityksen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa
- ottaa vastuun tehtävistään (toimii yrittäjämäisesti)
- tunnistaa omia yrittäjyyteen liittyviä valmiuksiaan ja käsittää epävarmuuden sietämisen merkityksen omassa toiminnassaan
- tunnistaa asiakkaan keskeisen roolin liiketoiminnan suunnittelussa
- osaa tunnistaa liiketoimintasuunnitelmassa oman osaamisensa, yrityksensä asiakkaat ja tärkeät yhteistyökumppanit.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisen lisäksi osaa
- arvioida omia mahdollisuuksiaan toimia yrittäjänä
- arvioida liiketoiminnan menestymisen mahdollisuuksia sekä yrittäjäksi ryhtymistä
- tunnistaa liiketoimintansa näkökulmasta tärkeimmät yhteistyökumppanit ja verkostot
- tuntee hyvin liiketoiminnan tietoperustaa ja vastuullisuuden yhteydet liiketoimintaan
- perusteet liiketoimintasuunnitelmaan liittyvissä laskelmissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisen lisäksi osaa
- arvioida yrittäjyyden haasteita ja mahdollisuuksia sekä
- analysoi kilpailijoiden merkitystä liiketoiminnan näkökulmasta
- analysoida ja arvioida tekemiään strategisia valintoja ja tiedostaa yritystoiminnan yhteiskunnallisen merkityksen.