Yrittäjyys matkailu- ja palvelualalla (3 op)
Toteutuksen tunnus: CA00DK49-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.04.2024 - 05.09.2024
Ajoitus
09.09.2024 - 18.12.2024
Laajuus
3 op
Yksikkö
VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Restonomi (AMK)
Opettaja
- Nina Sillvan
Opiskelijaryhmät
-
RESTO23Restonomi (AMK), Päivätoteutus
-
MRESTO24Restonomi (AMK), Monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa kuvata yrittäjyysosaamisen pääpiirteet sekä pohtia omia tavoitteittaan ja vahvuuksiaan suhteessa niihin.
• osaa havainnollistaa ja tarkastella sosiaalista, kulttuurista, ekologista ja taloudellista arvoa matkailu- ja palvelualalla ja hahmottaa miten ne eroavat toisistaan
• osaa selittää erilaisia arvoketjuja ja –verkkoja matkailu- ja palvelualalla
• osaa määritellä matkailu- ja palvelualan yritystoiminnan merkityksen yhteiskunnassa ja kansantaloudessa
• osaa havainnollistaa kannattavan liiketoiminnan edellytykset
• osaa kuvata yrityksen perustamiseen liittyvät vaiheet
• tunnistaa SeAMKin tarjoamat palvelut yrityksen perustamiseen ja kehittämiseen.
Sisältö
• Yrittäjyysosaaminen
• Arvoketjujen ja arvoverkkojen tunnistaminen eri ympäristöissä, arvon tuottaminen eri rakenteissa, kuten yrityksissä ja yhdistyksissä matkailu- ja palvelualalla
• Yrittäjyyden ja liiketoiminnan peruskäsitteet ja ansaintalogiikkaa, talouden lukutaito, riskien hallinta matkailu- ja palvelualalla
• Liiketoiminnan perustamisen vaiheet
• Liiketoimintasuunnitelma ja Business Model Canvas liikeidean jäsentämisen työkaluna
• Yritystoiminta osana yhteiskuntaa
• Yrittäjyystaitojen syventäminen SeAMKissa (SeAMK Yritystalli, SeAMKPro, SeiES jne.).
Oppimateriaalit
Moodlen materiaali, opettajan osoittama lisämateriaali
Opetusmenetelmät
Luennot
Yksilötehtävät ja pari-/ryhmätehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 12 h
Yksilötehtävät ja pari-/ryhmätehtävät 69 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Osaa
- ottaa vastuun tehtävistään (toimii yrittäjämäisesti)
- tunnistaa omia yrittäjyyteen liittyviä valmiuksiaan ja käsittää epävarmuuden sietämisen merkityksen omassa toiminnassaan
- tunnistaa asiakkaan keskeisen roolin liiketoiminnan suunnittelussa
- osaa tunnistaa liiketoimintasuunnitelmassa oman osaamisensa, yrityksensä asiakkaat ja tärkeät yhteistyökumppanit.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Edellisen lisäksi osaa
- arvioida omia mahdollisuuksiaan toimia yrittäjänä
- arvioida liiketoiminnan menestymisen mahdollisuuksia sekä yrittäjäksi ryhtymistä
- tunnistaa liiketoimintansa näkökulmasta tärkeimmät yhteistyökumppanit ja verkostot
- tuntee hyvin liiketoiminnan tietoperustaa ja vastuullisuuden yhteydet liiketoimintaan
- perusteet liiketoimintasuunnitelmaan liittyvissä laskelmissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisen lisäksi osaa
- arvioida yrittäjyyden haasteita ja mahdollisuuksia sekä
- analysoi kilpailijoiden merkitystä liiketoiminnan näkökulmasta
- analysoida ja arvioida tekemiään strategisia valintoja ja tiedostaa yritystoiminnan yhteiskunnallisen merkityksen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa
- ottaa vastuun tehtävistään (toimii yrittäjämäisesti)
- tunnistaa omia yrittäjyyteen liittyviä valmiuksiaan ja käsittää epävarmuuden sietämisen merkityksen omassa toiminnassaan
- tunnistaa asiakkaan keskeisen roolin liiketoiminnan suunnittelussa
- osaa tunnistaa liiketoimintasuunnitelmassa oman osaamisensa, yrityksensä asiakkaat ja tärkeät yhteistyökumppanit.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisen lisäksi osaa
- arvioida omia mahdollisuuksiaan toimia yrittäjänä
- arvioida liiketoiminnan menestymisen mahdollisuuksia sekä yrittäjäksi ryhtymistä
- tunnistaa liiketoimintansa näkökulmasta tärkeimmät yhteistyökumppanit ja verkostot
- tuntee hyvin liiketoiminnan tietoperustaa ja vastuullisuuden yhteydet liiketoimintaan
- perusteet liiketoimintasuunnitelmaan liittyvissä laskelmissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisen lisäksi osaa
- arvioida yrittäjyyden haasteita ja mahdollisuuksia sekä
- analysoi kilpailijoiden merkitystä liiketoiminnan näkökulmasta
- analysoida ja arvioida tekemiään strategisia valintoja ja tiedostaa yritystoiminnan yhteiskunnallisen merkityksen.