Toimintaympäristö hyvinvoinnin edistämisessä (2 op)
Toteutuksen tunnus: BB00CA45-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
17.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
09.09.2024 - 13.12.2024
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus (op)
0.5 op
T&K-osuus
1 op
Yksikkö
SeAMK Fysioterapeutti
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Pia Haapala
Opiskelijaryhmät
-
FYS22Fysioterapeutti (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- kartoittaa toimintaympäristön esteettömyyttä
- toimia alansa asiantuntijana moniammatillisissa työryhmissä julkisten tilojen ja asuntojen suunnittelussa sekä muutostöissä
- hyödyntää hyvinvointiteknologiaa ja digitalisaatiota suunnitellessaan ja toteuttaessaan esteettömiä toimintaympäristöjä
- perustella hyötyjä, joita saavutetaan esteettömällä toimintaympäristöllä (moniammatillinen ja osallistava toimintatapa ympäristön suunnittelussa)
- kertoa kaupunkisuunnittelun sekä fyysiseen aktiivisuuteen ja terveellisiin valintoihin kannustavan ympäristön merkityksestä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
- esitellä kunnan liikuntastrategian ja liikuntapaikkasuunnitelman
- analysoida median luomien mielikuvien vaikutuksia terveyskäyttäytymiseen
- kertoa luonnon merkityksen hyvinvoinnille
Sisältö
Esteettömän toimintaympäristön kartoittaminen
Esteetön asuminen ja rakennussuunnittelu
Osallistaminen
Hyvinvointiteknologia ja digitalisaatio
Muutostöihin liittyvät piirustukset, lainsäädäntö, rahoitus ja kustannukset
Yhdyskunta- ja kaupunkirakentaminen sekä liikuntapaikat, kuntatavoitteet ja -strategiat
Mielikuvat, mediaympäristö ja luonto osana hyvinvointia
Oppimateriaalit
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/vammaisuus-yhteiskunnassa/esteettomyys-ja-saavutettavuus
https://www.invalidiliitto.fi/esteettomyys/esteettomyyskeskus-eske
https://kortistot.rakennustieto.fi/kortit/RT%20103141?external_system=Juha&page=1
https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kotona-asumisen-teknologiat-ikaihmisille-ohjelma-kati-?redirect=%2Ffi%2Ftutkimus-ja-kehittaminen%2Ftutkimukset-ja-hankkeet%2Ftutkimukset-ja-hankkeet-aiheittain%2Fikaantyminen-tutkimukset-ja-hankkeet
Opetusmenetelmät
Asiantuntijaluennot,
Käytännön harjoitustunnit , raportit
verkko-opetus, virtuaaliopetus, teknologia
pienryhmätyöskentelyä, harjoitustyöt, seminaariesitykset
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Asiantuntijaluennot,
Käytännön harjoitustunnit, pienryhmien työskentely
Seminaari
Itsenäinen työskentely
Lähiopetus 30%, verkko-opetus ja itsenäinen työskentely 70%
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
Opiskelija osaa ohjatusti kartoittaa toimintaympäristön esteettömyyttä ja toimia oman alansa näkökulmaa esille tuoden moniammatillisissa työryhmissä julkisten tilojen ja asuntojen suunnittelussa sekä muutostöissä. Opiskelija hyödyntää ohjatusti hyvinvointiteknologian ja digitalisaation perusteita suunnitellessaan ja toteuttaessaan esteettömiä toimintaympäristöjä. Opiskelija osaa perustella joitakin hyötyjä, joita saavutetaan esteettömällä toimintaympäristöllä. Opiskelija osaa kertoa niukasti kaupunkisuunnittelun sekä fyysiseen aktiivisuuteen ja terveellisiin valintoihin kannustavan ympäristön merkityksestä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä. Opiskelija osaa kertoa joitakin yksittäisiä esimerkkejä kunnan liikuntastrategiasta ja liikuntapaikkasuunnitelmasta ja tuoda esille niukasti median luomien mielikuvien vaikutuksia terveyskäyttäytymiseen sekä kertoa suppeasti luonnon merkityksestä hyvinvoinnille.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
Opiskelija osaa kartoittaa toimintaympäristön esteettömyyttä ja toimia alansa asiantuntijana moniammatillisissa työryhmissä julkisten tilojen ja asuntojen suunnittelussa sekä muutostöissä. Opiskelija hyödyntää hyvinvointiteknologian ja digitalisaation perusteita suunnitellessaan ja toteuttaessaan esteettömiä toimintaympäristöjä. Opiskelija osaa perustella hyötyjä, joita saavutetaan esteettömällä toimintaympäristöllä. Opiskelija osaa kertoa perusteet kaupunkisuunnittelun sekä fyysiseen aktiivisuuteen ja terveellisiin valintoihin kannustavan ympäristön merkityksestä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä. Opiskelija osaa kertoa esimerkkejä kunnan liikuntastrategiasta ja liikuntapaikkasuunnitelmasta. Opiskelija osaa tuoda esille joitakin median luomien mielikuvien vaikutuksia terveyskäyttäytymiseen sekä kertoa luonnon merkityksestä hyvinvoinnille.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
Opiskelija osaa monipuolisesti kartoittaa toimintaympäristön esteettömyyttä ja toimia alansa asiantuntijana moniammatillisissa työryhmissä julkisten tilojen ja asuntojen suunnittelussa sekä muutostöissä. Opiskelija hyödyntää hyvinvointiteknologiaa ja digitalisaatiota suunnitellessaan ja toteuttaessaan esteettömiä toimintaympäristöjä. Opiskelija osaa perustella monipuolisesti hyötyjä, joita saavutetaan esteettömällä toimintaympäristöllä. Opiskelija osaa kertoa kaupunkisuunnittelun sekä fyysiseen aktiivisuuteen ja terveellisiin valintoihin kannustavan ympäristön merkityksestä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä. Opiskelija osaa esitellä kunnan liikuntastrategian ja liikuntapaikkasuunnitelman ja analysoida esimerkein median luomien mielikuvien vaikutuksia terveyskäyttäytymiseen sekä kertoa luonnon merkityksen hyvinvoinnille.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Seminaarityö ja aktiivinen osallistuminen opintojaksolle
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa ohjatusti kartoittaa toimintaympäristön esteettömyyttä ja toimia oman alansa näkökulmaa esille tuoden moniammatillisissa työryhmissä julkisten tilojen ja asuntojen suunnittelussa sekä muutostöissä. Opiskelija hyödyntää ohjatusti hyvinvointiteknologian ja digitalisaation perusteita suunnitellessaan ja toteuttaessaan esteettömiä toimintaympäristöjä. Opiskelija osaa perustella joitakin hyötyjä, joita saavutetaan esteettömällä toimintaympäristöllä. Opiskelija osaa kertoa niukasti kaupunkisuunnittelun sekä fyysiseen aktiivisuuteen ja terveellisiin valintoihin kannustavan ympäristön merkityksestä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä. Opiskelija osaa kertoa joitakin yksittäisiä esimerkkejä kunnan liikuntastrategiasta ja liikuntapaikkasuunnitelmasta ja tuoda esille niukasti median luomien mielikuvien vaikutuksia terveyskäyttäytymiseen sekä kertoa suppeasti luonnon merkityksestä hyvinvoinnille
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa kartoittaa toimintaympäristön esteettömyyttä ja toimia alansa asiantuntijana moniammatillisissa työryhmissä julkisten tilojen ja asuntojen suunnittelussa sekä muutostöissä. Opiskelija hyödyntää hyvinvointiteknologian ja digitalisaation perusteita suunnitellessaan ja toteuttaessaan esteettömiä toimintaympäristöjä. Opiskelija osaa perustella hyötyjä, joita saavutetaan esteettömällä toimintaympäristöllä. Opiskelija osaa kertoa perusteet kaupunkisuunnittelun sekä fyysiseen aktiivisuuteen ja terveellisiin valintoihin kannustavan ympäristön merkityksestä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä. Opiskelija osaa kertoa esimerkkejä kunnan liikuntastrategiasta ja liikuntapaikkasuunnitelmasta. Opiskelija osaa tuoda esille joitakin median luomien mielikuvien vaikutuksia terveyskäyttäytymiseen sekä kertoa luonnon merkityksestä hyvinvoinnille
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa monipuolisesti kartoittaa toimintaympäristön esteettömyyttä ja toimia alansa asiantuntijana moniammatillisissa työryhmissä julkisten tilojen ja asuntojen suunnittelussa sekä muutostöissä. Opiskelija hyödyntää hyvinvointiteknologiaa ja digitalisaatiota suunnitellessaan ja toteuttaessaan esteettömiä toimintaympäristöjä. Opiskelija osaa perustella monipuolisesti hyötyjä, joita saavutetaan esteettömällä toimintaympäristöllä. Opiskelija osaa kertoa kaupunkisuunnittelun sekä fyysiseen aktiivisuuteen ja terveellisiin valintoihin kannustavan ympäristön merkityksestä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä. Opiskelija osaa esitellä kunnan liikuntastrategian ja liikuntapaikkasuunnitelman ja analysoida esimerkein median luomien mielikuvien vaikutuksia terveyskäyttäytymiseen sekä kertoa luonnon merkityksen hyvinvoinnille.