Siirry suoraan sisältöön

Kehittämisen ja arvioinnin menetelmät (3 op)

Toteutuksen tunnus: BC00CK53-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 16.05.2025

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 40

Tutkinto-ohjelma

  • Geronomi (AMK)

Opettaja

  • Katariina Perttula

Opiskelijaryhmät

  • MGERO22
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella yhdessä työelämätahon ja/tai asiakkaiden kanssa toiminnallisen tai produktiotyyppisen soveltavan ja eettisesti perustellun kehittämistoiminnan/-projektin. Hän osoittaa hallitsevansa toiminnalliseen kehittämistyöhön soveltuvia kehittämistyön menetelmiä. Hän osaa dokumentoida kehittämistyön toteutuksen hyödyntämällä joitakin toiminnalliseen kehittämistyöhön soveltuvia aineistoja. Hän osaa arvioida toteutettua kehittämistoimintaa ja sen tuloksia sekä tuottaa tätä kautta uutta tietoa tai työkaluja ammatillisen toiminnan kehittämiseen työelämässä.

Sisältö

- toiminnallinen ja produktiotyyppinen kehittämistoiminta
- kehittämistehtävän ja tavoitteen asettaminen
- kehittämistyön prosessi
- erilaiset kehittämistyön menetelmät
- kehittämistoiminnan dokumentointi ja aineistot
- kehittämistoiminnan arviointi
- kehittämistoiminnan johtopäätökset

Opetusmenetelmät

Luennot, verkko-opiskelu, itsenäiset tehtävät/ tentti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

81 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla jonkun työelämän kehittämisen lähestymistavan tai menetelmän. Opiskelija osaa nimetä kehittämistyössä käytettäviä arviointimenetelmiä. Hän osoittaa hallitsevansa pääpiirteissään kehittämistyön menetelmälliset peruslähtökohdat ja pystyy raportoimaan kehittämistoiminnan tuloksia, joskin tarkastelussa voi olla joitakin puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa jäsentää kehittämistyön menetelmällisiä lähtökohtia verrattain monipuolisesti sekä vertailla myös erilaisia työelämän kehittämisen lähestymistapoja ja menetelmiä. Opiskelija osaa jossain määrin käyttää kehittämistyön arviointimenetelmiä. Hän pystyy dokumentoimaan tarkastelemansa projektin kattavasti ja monipuolisesti sekä perustelemaan ja raportoimaan toiminnallisen kehittämistyön lähtökohdat, menetelmällisyyden, prosessin sekä tulokset. Hän pystyy arvioimaan kehittämisprosessin tuloksia monipuolisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa jäsentää kehittämistyön menetelmällisiä lähtökohtia monipuolisesti sekä vertailla erilaisia työelämän kehittämisen lähestymistapoja ja menetelmiä. Opiskelija osaa käyttää perustellusti kehittämistyön arviointimenetelmiä. Hän pystyy dokumentoimaan tarkastelemansa projektin kattavasti ja monipuolisesti siten että työskentelystä välittyy analyyttinen ja reflektiivinen ote. Toiminnallisen kehittämistyön lähtökohdat, menetelmällisyys, prosessi sekä tulokset on kuvattu kiitettävällä tasolla. Hän pystyy arvioimaan kehittämisprosessin tuloksia monipuolisesti ja kriittisesti reflektoiden.

Esitietovaatimukset

opintojakso Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet