Siirry suoraan sisältöön

Tuotekehitystoiminnan johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KC00CF52-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 30.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
29.08.2024 - 14.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
Opettajat
Heikki Rasku
Vastuuopettaja
Elisa Kannasto
Ajoitusryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10 . Avoin AMK : 10.)
Ryhmät
YTOJ24
Insinööri (ylempiAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
Pienryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Opintojakso
KC00CF52

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee uuden tuotteen kehittämisen vaiheistetun prosessin, tuotekehitystoiminnan organisoinnin periaatteet, asiakastarpeiden tunnistamisen periaatteet, valmistus- ja ympäristöystävällisen suunnittelun periaatteet sekä projektisalkun johtamisen periaatteet.

Sisältö

- Vaiheistettu rinnakkainen tuoteprosessi
- tuotekehityksen organisaatiomallit
- asiakastarpeiden tunnistaminen
- tuotekehitysprojektin kustannusten hallinta
- DFMA
- DFE
- teollinen muotoilu osana tuoteprosessia
- tuotekehitys osana liiketoimintastrategiaa
- teollinen internet tuotekehitystoiminnassa.

Oppimateriaalit

Luentomateriaali ja lisäksi alla oleva täydentävä materiaali.
Karl T. Ulrich, Steven D. Eppinger: Product Design and Development, 2012 (viides painos);
Miia Martinsuo, Taru Aalto, Karlos Artto: Projektisalkun johtaminen, Teknologiateollisuus 2003;
Pekka Berg, Virpi Leivo, Jussi Pihlajamaa: Tuotekehitystoiminnan laadun ja kypsyyden arviointi (luentomateriaali). MET.

Opetusmenetelmät

Kurssin voi suorittaa joko lähiopetus+tehtävät/ mahdollinen tentti
tai vaihtoehtoisesti kokonaan verkkototeutuksena

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö kokonaisuudessaan 135 h. Kontaktitunteja 24 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1-2:
Opiskelija tunnistaa uuden tuotteen vaiheistetun prosessin ja osaa toimia tuotekehitysorganisaatiossa sen mukaisesti. Hän tunnistaa erilaisia tuotekehityksen organisointitapoja ja perusteita näiden soveltamiselle erilaisissa ympäristöissä. Opiskelija osaa nimetä erilaisia asiakastarpeiden tunnistamisen menetelmiä ja projektisalkun johtamisen periaatteita. Hän tunnistaa tuotekehityksen liittymisen liiketoimintastrategiaan ja teollisen internetin perusteet sekä osaa nimetä tyypillisiä tuotekehityksen laadun arviointikriteerejä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3-4:
Opiskelija tuntee ja osaa selittää uuden tuotteen vaiheistetun prosessin tarkoitukset ja kykenee toimimaan luovasti tuotekehitysorganisaatiossa. Opiskelija tuntee erilaisia tuotekehityksen organisointitapoja ja kykenee vertaamaan niitä keskenään erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija tuntee erilaisia asiakastarpeiden tunnistamisen menetelmiä ja kykenee valitsemaan niistä eri tilanteisiin parhaiten sopivat. Hän tuntee projektisalkun johtamisen periaatteet ja kykenee käyttämään niitä projektien priorisoinnissa. Opiskelija tuntee tuotekehityksen liittymisen liiketoimintastrategiaan ja kykenee analysoimaan erilaisten tuotekehityksen merkitystä yrityksen liiketoiminnalle. Hän tunnistaa teollisen internetin potentiaalin tuotekehitystoiminnan tehostamisessa. Hän tuntee erilaisia tuotekehityksen laadun arviointikriteerejä ja osaa soveltaa niitä tuotekehitystoiminnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5:
Opiskelija tuntee syvällisesti uuden tuotteen vaiheistetun prosessin ja osaa käyttää sitä luovasti tuotekehitystoiminnassa. Hän tuntee tuotekehityksen erilaisten organisointitapojen piirteet ja valintakriteerit erilaisiin toimintaympäristöihin. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti erilaisia asiakastarpeiden tunnistamismenetelmiä ja osaa suhtautua kriittisesti niistä saatuihin tuloksiin. Hän osaa analysoida projektisalkun sisältöä ja tehdä erilaisia laskelmia projektien priorisoimiseksi. Opiskelija osaa kytkeä tuotekehitystoiminnan yrityksen liiketoimintastrategiaan ja toimia tuotekehityksessä niin, että se tukee yrityksen strategisia tavoitteita. Opiskelija osaa hyödyntää teollisen internetin mahdollisuuksia tuotekehitystoiminnan ja tuotteiden kehittämisessä. Hän osaa käyttää luovasti tuotekehitystoiminnan laadun arviointimenetelmiä tuotekehityksen johtamisessa

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Siirry alkuun