Tarinallisuus ryhmätoiminnassa (4 op)
Toteutuksen tunnus: SOSATO60-3017
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 12.05.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 14.03.2025
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Annukka Haapa-aho
Opiskelijaryhmät
-
SOS23CSosionomi (AMK)
-
SOS23BSosionomi (AMK)
-
SOS24ASosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelijalla on perustiedot ja -taidot luovan toiminnan menetelmistä ja työtavoista tarinallisuutta hyödyntävien menetelmien alueella, esimerkiksi kaunokirjallisuus ja muut tekstit, kirjoittaminen, muistelu, sadutus, itsetuntemusta edistävät menetelmät (elämänviiva, aarrekartta, päiväkirjat). Opiskelija ymmärtää luovien, kulttuuri- ja taidelähtöisten menetelmien merkityksen minäkuvan, itsetunnon, itseilmaisun ja yhteisöllisyyden vahvistajana. Opiskelija osaa organisoida tavoitteellista ryhmätoimintaa, jossa käytetään tarinallisia menetelmiä. Hänellä on valmiudet innostaa ja rohkaista yksilöitä ja ryhmän jäseniä ilmaisemaan itseään tarinallisuutta hyödyntäen. Opiskelija osaa työskennellä tavoitteellisesti luovien toimintojen alueella ja hän osaa suunnitella luovan toiminnan prosessin alusta loppuun. Hän on tietoinen luovista voimavaroistaan ja on motivoitunut käyttämään ja kehittämään niitä sosiaalialan ammattityön kontekstissa.
Sisältö
- luovat ryhmätoiminnan menetelmät sosionomin työssä
- luovan toiminnan prosessi
- tarinalliset menetelmät luovan ryhmätoiminnan menetelmänä
- kaunokirjallisuus ja muut tekstit, kirjoittaminen, muistelu, sadutus, itsetuntemusta edistävät menetelmät, elämänviiva, aarrekartta, päiväkirjat
- toiminnalliset ja kokemukselliset harjoitukset ilmaisullisia menetelmiä hyödyntäen
- luovan toiminnan prosessi
- omien luovien voimavarojen kehittäminen sosionomityön kontekstissa
Oppimateriaalit
- Hohenthal?Antin, L. 2013. Muistellaan: luovat menetelmät muistisairaantukena. Jyväskylä: PS-kustannus
- Karlsson L. 2014. Sadutus- avain osallisuuden toimintakulttuuriin. Helsinki: PS-kustannus
http://issuu.com/heidikaartokallio/docs/kulttuurikuntouttajat_1_
- Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, oppimistehtävät, ryhmänohjaus kentällä, haastatteluun pohjautuva esseetehtävä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
106h, josta lähiopetusta 16h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
X
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyssä suorituksessa opiskelija hallitsee osaamistavoitteiden mukaiset tiedot hyvin luovan toiminnan menetelmistä ja työtavoista tarinallisuutta hyödyntävien menetelmien alueella. Hän kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan tarinallisuutta hyödyntäviä menetelmiä käyttäen luovan toiminnan prosessin. Opiskelija osaa tiedostaa omia luovia voimavarojaan. Opiskelija käyttää luovia taitojaan työvälineenä ja osaa pohtia tarinallisuuden soveltamistapoja sosiaalialan ammattityön kontekstissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojaksolla tehdään menetelmällisiä harjoituksia ja kirjallisia tehtäviä, jotka arvioidaan. Lisäksi pienryhmätilanteen suunnittelu ja toteutus arvioidaan.
Hyväksytyssä suorituksessa opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa luovan toiminnan prosessin tarinallisuutta hyödyntäviä menetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa käyttää luovia taitojaan työvälineenä ja pohtia tarinallisuuden soveltamistapoja sosiaalialan ammattityön kontekstissa.
Esitietovaatimukset
opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin
Lisätiedot
Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Kuvan käyttö ryhmätoiminnassa
- Draamalliset menetelmät ryhmätoiminnassa