Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämistyön menetelmät (3 op)

Toteutuksen tunnus: LT00CL79-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 19.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.09.2024 - 18.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
Opettajat
Hannu Tuuri
Ryhmät
MPK22
Tradenomi (AMK), monimuotototeutus
Opintojakso
LT00CL79

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Tavoitteet

Opiskelijat tuntevat liiketalouden keskeiset tutkimusmenetelmät. He osaavat selittää ja verrata määrällisten ja laadullisten tutkimusmenetelmien eroja ja tuntevat erilaisia laadullisia menetelmiä. He osaavat suunnitella tutkimusprojektin käyttämällä määrällisiä tai laadullisia menetelmiä, osaavat kerätä tarvittavan datan, analysoida tulokset asianmukaisesti, raportoida saadut tulokset sekä tulkita niitä. He tunnistavat eron tutkimustyön ja kehittämistehtävän välillä. He tuntevat kehittämistyön tavoitteet ja menetelmät. Opiskelijat löytävät ja osaavat käyttää suomalaisia ja kansainvälisiä lähteitä, jotka liittyvät opintojakson tehtäviin. He osaavat arvioida erilaisia tutkimuksia ja niiden tuloksia kriittisesti.

Sisältö

- kvantitatiivinen tutkimusprosessi (otantamenetelmät, kysymyslomakkeen laadinta, tilastolliset menetelmät, tulosten analysointi ja raportointi)
- laadullisen tutkimuksen erityispiirteet (prosessi, menetelmät, tulosten arviointi ja raportointi)
- kehittämistehtävän tarkoitus, kehitystyöprojektin toteuttaminen, raportointi ja tulosten arviointi
- tutkimustyön arviointi

Oppimateriaalit

Hirsjärvi, Remes & Sajavaara 2009. Tutki ja kirjoita. Kirjayhtymä

Kananen, J. (2008). Kvali: Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylän ammattikorkeakoulu, liiketalous : Jyväskylän ammattikorkeakoulun kirjasto [jakaja].

Heikkilä, T. (2014). Tilastollinen tutkimus (9. uudistettu painos.). Edita.

Ojasalo, K., Moilanen, T., & Ritalahti, J. (2009). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. WSOYpro.

Opettajan kurssilla ilmoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Pääasiallisesti aikaan ja paikkaan sitomatonta verkko-opetusta. 4-15 h lähiopetusta (Teams etämahdollisuus).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 x 26,7 h = 80 h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Kurssin hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija suorittaa kaikki opintojakson harjoitustehtävät hyväksytysti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osallistuu aktiivisesti kurssiin ja suorittaa kaikki harjoitukset ja tehtävät. Opiskelija suorittaa vaaditut tehtävät vähintään tyydyttävästi. Opiskelija ymmärtää erilaisten tutkimusmenetelmien erot sekä osaa verrata tutkimustyötä ja kehittämistehtävää. Opiskelija osaa suunnitella tutkimuksen käyttäen määrällisiä tai laadullisia menetelmiä. Opiskelija osaa soveltaa jotakin keskeistä aineistonkeruumenetelmää sekä analysoida ja raportoida saatuja tuloksia asianmukaisesti.

Siirry alkuun