Siirry suoraan sisältöön

Ennakoiva kehittäminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: SOSATK40-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 12.05.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 17.05.2025

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

12 - 35

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Katariina Perttula

Opiskelijaryhmät

  • SOS22C
    Sosionomi (AMK)
  • SOS22B
    Sosionomi (AMK)
  • SOS23A
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija on sisäistänyt reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen. Hänellä on palvelu- ja osaamistarpeiden ennakointiin liittyvää tutkimus- ja kehittämisosaamista. Opiskelija osaa määritellä ennakoivan kehittämisen idean ja merkityksen sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä. Hän tietää palvelutarpeiden ja osaamisen ennakoinnissa käytettäviä menetelmiä. Opiskelija osaa tarkastella ennakointiin liittyviä sosiaalisia, lakiin liittyviä, poliittisia, taloudellisia ja eettisiä näkökohtia. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ennakointiprosesseja. Opiskelija osaa viestittää ennakointiprosessien tuloksista päätöksentekotahoille ja julkisuuteen. Hänellä on valmiuksia tehdä kehittämisehdotuksia ennakointiprosessien tulosten perusteella. Opiskelija osaa arvioida ja raportoida sosiaalialan kehittämishankkeita.

Sisältö

- osaamisen ja palvelutarpeiden ennakointi
- ennakointimenetelmät
- sosiaaliset, lakiin liittyvät, eettiset, poliittiset ja taloudelliset näkökulmat
- ennakoinnin tulosten hyödyntäminen
- hankkeen arviointi ja raportointi

Oppimateriaalit

-Laaksonen, H., Laitinen H., & Hiilamo, H. (2020). Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä (Luku 9 Tulevaisuuden ennakointia, sivut 256-279). SanomaPro.
- Jalonen, H., Lehtinen, M., Tonteri, A., Koskinen,M., Nousiainen, A., & Jäppinen, T. Signaaleista tulevaisuus tarinoihin. Ennakoinnin lyhyt käsikirja (Turun ammattikorkeakoulu oppimateriaaleja 109. Turku: Turun ammattikorkeakoulu.) Saatavissa : isbn9789522166524.pdf (turkuamk.fi)
- Poussa, L. , Lähdemäki-Pekkinen, J., Ikäheimo, H-P., Dufva, M. 2021. Tulevaisuustaajuus- Käsikirja työpajan vetäjälle (Sitran selvityksiä 173). Sitra. https://media.sitra.fi/app/uploads/2021/01/sitra-tulevaisuustaajuus-kasikirja-tyopajan-vetajalle-v4.pdf
- Sundqvist, S. & Oulasvirta, L. (toim.). Vaikutusten ennakkoarviointi kunnallisessa päätöksenteossa (Kuntaliiton verkkojulkaisu). : Kuntaliitto. Pdf-julkaisu ladattavissa sivulta: Vaikutusten ennakkoarviointi kunnallisessa päätöksenteossa | Kuntaliitto.fi
- Säädösvaikutusten arviointi ihmisiin kohdistuvien vaikutusten näkökulmasta (Julkaisuja 2/2016). Sosiaali- ja terveysministeriö. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/75241/02_2016_Saadosvaikutusten_arviointi_ihmisiin_fi_netti_kansilla.pdf?sequence=1
Yksi seuraavista:
-Nikander, J, Juntunen, E., Holmberg, A., Tuominen- Thuesen, M. Aikuisten parissa tehtävä työn osaamistarveraportti (Raportit ja Selvitykset 13). Opetushallitus. http://www.oph.fi/download/186322_Aikuisten_parissa_tehtavan_sosiaalialan_tyon_osaamistarpeet.pdf
- Backman, H. Englund, K. & Nordströn, A. 2012. Lapsissa on tulevaisuus. Päivähoitoon ja lapsi- ja perhetyöhön liittyviä tulevaisuuden skenaarioita ja osaamistarpeita. VOSE-projektin pilottiryhmän tulokset (Opetushallitus Raportteja ja selvityksiä 22). Opetushallitus. http://www.oph.fi/download/137253_2011_22_Lapsissa_on_tulevaisuus_VERKKOON.pdf
- Taipale-Lehto , U. & Bergman, T. 2013. Vanhuspalveluiden osaamistarve raportti (Opetushallitus Raportteja ja selvityksiä 14). Opetushallitus. http://www.oph.fi/download/154602_Vanhuspalveluiden_osaamistarveraportti.pdf
- Terveys 2050. Neljä skenaariota ihmislähtöisestä terveydestä ja valinnanvapaudesta. Demos Helsinki. http://www.demoshelsinki.fi/wp-content/uploads/2015/06/Terveys2050.pdf

Opetusmenetelmät

Opiskelu Moodle-verkkoympäristössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

81 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen
- osaa kuvailla ja määritellä ennakoivan kehittämisen perusidean
- tunnistaa erilaisia ennakoivan kehittämisen käyttötapoja
- osaa kuvailla erilaisia raportointitapoja ja erilaisia viestintäkanavia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa vertailla ennakoivan kehittämisen erilaisia sovelluksia ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä
- osaa hyödyntää erilaisia raportoinnin ja viestittämisen tapoja eri toimijatahoille

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa kriittisesti vertailla ennakoivan kehittämisen erilaisia sovelluksia ja analysoida niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä
- osaa raportoida ja viestittää monipuolisin keinoin kehittämisen tuloksista eri toimijatahoille

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- osaa kuvata ja määritellä ennakoivan kehittämisen perusidean
- tunnistaa joitakin ennakoivan kehittämisen käyttötapoja

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- osaa kuvata ennakoivan kehittämisen perusidean sosiaali- ja terveysalalla ja vertailla erilaisia ennakoivan kehittämisen menetelmiä ja käyttötapoja toisiinsa.
- osoittaa kykyä soveltaa ennakoivan kehittämisen menetelmiä sosiaali- ja terveydenhuollon ammatillisiin käytäntöihin.
- Tehtävissä heijastuu reflektiivinen ja kehittävä työote.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa kuvata ennakoivan kehittämisen perusidean monipuolisesti ja vertailla ennakoivan kehittämisen menetelmiä ja käyttötapoja toisiinsa.
- osoittaa kykyä soveltaa ennakoivan kehittämisen menetelmiä sosiaali- ja terveydenhuollon ammatillisiin käytäntöihin monipuolisesti.
- osaa arvioida ennakoivien menetelmien käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä monipuolisesti.
- Tehtävissä heijastuu monipuolinen reflektiivinen, tutkiva ja kehittävä työote.

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Käyttäjälähtöinen kehittäminen
- Vaikuttavuuden arvioiminen