Siirry suoraan sisältöön

Ammatilliset vuorovaikutus- ja ohjaustaidot (3 op)

Toteutuksen tunnus: SH00DN06-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.01.2025 - 19.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.01.2025 - 01.06.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Terveydenhoitaja (AMK)
Opettajat
Pasi Alanen
Tarja Knuuttila
Ryhmät
MSH25K
Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
Opintojakso
SH00DN06

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa kohdata asiakkaan, perheen ja yhteisön jäsenen oman elämänsä asiantuntijana
-osaa toimia ammatillisessa ja hoidollisessa vuorovaikutuksessa eri-ikäisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa.
-osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ja vastaamaan oman toimintansa seurauksista tunnistamalla omat vuorovaikutus- ja yhteistyötaitonsa ja niiden kehittämisen

-osaa arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa.
-osaa suunnitella toteuttaa ja arvioida yksilö- ja ryhmäohjausta yhdessä asiakkaan/ potilaan ja muiden asiantuntijoiden kanssa.
-osaa käyttää asiakas/ potilaslähtöisiä opetus-ja ohjausmenetelmiä.
-osaa arvioida ohjauksen tuloksia yhdessä asiakkaan/ potilaan ja läheisten kanssa
-osaa tukea asiakasta/ potilasta ja läheisiä hoitoon sitoutumisessa

Sisältö

Yksilö, perhe ja yhteisö asiakkaana.
Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot.
Ammatillinen ja hoidollinen vuorovaikutus.
Työnjakomallit, työparityöskentely ja tiimityötaidot.
Verkostotyötaidot
Osallistuminen tunneille
_______________________
Potilaan voimavarojen arviointi, tukeminen ja asioiden ajaminen
Potilasohjauksen toteuttamisedellytykset
Tiedollinen, sosiaalinen ja emotionaalinen ohjaus
Ohjausmenetelmien potilaslähtöinen ja monipuolinen käyttö; suullinen ja kirjallinen ohjaus, demonstrointi, puhelin- ja audiovisuaalinen ohjaus, ryhmäohjaus ja yksilöohjaus
Ohjauksen vaikuttavuus, laatu ja riittävyys
Ohjaamista tukeva lainsäädäntö ja ohjauksen eettisyys

Oppimateriaalit

.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
-tunnistaa ja pyrkii kehittämään omien vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojensa vahvuuksia ja heikkouksia sekä pyrkii mukauttamaan toimintansa näiden mukaisesti.
-osaa toimia yksittäisissä vuorovaikutus- ja yhteistyötilanteissa ohjeiden mukaisesti.
-osaa toimia asiakaslähtöisesti.
-tietää pinnallisesti ohjauksen käsitteen, osaa nimetä joitakin ohjauksen laatuun vaikuttavia tekijöitä ja osaa pintapuolisesti soveltaa ohjausmenetelmiä.
-opiskelija on pyrkii jäsentämään aihealuetta, mutta käsittely jää suppeaksi ja pinnalliseksi suhteessa ammattialaan.
-havainnollistamisvälineitä hyödynnetään niukalti tai ne eivät tue esitystä.
-osaa tarkastella omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
-osaa toimia hyvin asiakaslähtöisesti vuorovaikutus- ja yhteistyötilanteissa.
-osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin ja opitun jakamiseen.
-osaa työskennellä perustellen tasa-arvoisesti ja ammatillisesti erilaisten toimijoiden kanssa.
-kehittää itseään asiakaslähtöisessä ammatillisessa osaamisessa.
-tietää ohjauksen käsitteen, ohjauksen laatuun vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää näyttöön perustuvia ohjausmenetelmiä.
-käsittelee aihealuetta opintojakson osaamistavoitteiden suuntaisesti esittäen joitakin yhteyksiä ammattialan viitekehykseen.
-hyödyntää perustellusti lähdemateriaalia, omaa asiantuntijuuttaan ja kokemuksellista tietoa.
-myönteinen asenne ohjausta kohtaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
-osaa arvioida ja kehittää omien vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojensa vahvuuksia ja heikkouksia sekä osaa mukauttaa toimintansa näiden mukaisesti.
-osaa toimia perustellen asiakaslähtöisesti vuorovaikutus- ja yhteistyötilanteissa.
-osaa toimia erilaisissa työryhmissä ja jakaa asiakaslähtöistä ammatillista osaamistaan.
-osaa ottaa vastuuta ryhmän oppimisprosessista ja opitun jakamisesta.
-kehittää itseään ja osaamistaan aktiivisesti asiakaslähtöisessä ammatillisessa osaamisessa.
-ymmärtää ohjauksen käsitteen, ohjauksen laatuun vaikuttavat tekijät ja osaa soveltaa näyttöön perustuvia ohjausmenetelmiä hoitotyön käytäntöön.
-käsittelee tietoa kriittisesti arvioiden ja rakentavasti.
-perustelee tekemänsä ratkaisut hyödyntämällä perustellusti lähdemateriaalia, omaa asiantuntijuuttaan ja kokemuksellista tietoa.
-pystyy osoittamaan itsenäistä, kriittistä ja luovaa ajattelua sekä oman alansa asiantuntijuutta.
-myönteinen asenne ohjausta kohtaan ja hän osaa antaa rakentavaa vertaispalautetta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
-tunnistaa omien vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojensa vahvuuksia ja heikkouksia, mutta ei pyri kehittämään itseään ja mukauttamaan toimintaansa näiden mukaisesti.
-ei kykene toimimaan vuorovaikutus- ja yhteistyötilanteissa ammatillisesti.
-ei kykene toimimaan ohjeiden mukaisesti asiakaslähtöisessä ammatillisessa osaamisessa.
-ei tunne ohjaus käsitettä ja sen ilmenemistä hoitotyön käytännössä.
-ei tunnista ohjauksen laatuun vaikuttavia tekijöitä eikä osaa nimetä ohjauksessa käytettäviä menetelmiä.
-ei osallistu ryhmän oppimisprosessiin ja opitun jakamiseen.
-ei halua eikä osaa työskennellä tasa-arvoisesti ja ammatillisesti erilaisten toimijoiden kanssa.

Esitietovaatimukset

Ei tarvita edeltäviä opintoja.

Siirry alkuun